Wysokie IQ nie równa się sukces. Skup się na swoim EQ

1
556

Nasze społeczeństwo przywiązuje dużą wagę do intelektu. Chodząc do szkoły słyszeliśmy, że nauka i wysokie IQ zapewnią nam sukces. Prymusi są wychwalani pod niebiosa, pozostali zaś uczniowie są nazywani przeciętnymi. I dopiero zaczynając żyć w prawdziwym świecie, szybko zauważamy, że sukcesy w nauce wcale nie gwarantują udanego albo szczęśliwego życia.

Stopień naukowy czy dyplom nie są gwarancją sukcesu i wszyscy znamy ludzi, którzy nie byli zbyt dobrzy w szkole, jednak wiele osiągnęli w swoim zawodzie i mają duży krąg przyjaciół oraz znajomych. Wszyscy spotykaliśmy wielu mądrych ludzi o ograniczonych nawykach społecznych. Dlaczego tak się dzieje?

Badacze postanowili wyjaśnić ten paradoks i w ciągu ostatniego dziesięciolecia poznawali związek pomiędzy IQ, sukcesem oraz szczęściem.
Odkryli jeszcze jeden typ intelektu, dotyczący obszaru emocjonalnego, który być może jest o wiele ważniejszym warunkiem osiągnięcia sukcesu.

Wysokie IQ nie równa się sukces. Skup się na swoim EQ (inteligencja emocjonalna)(Caveman Chuck Coker)

IQ vs. EQ

Pojęcie intelektu zwróciło po raz pierwszy na siebie uwagę w 1995 r., pojawiwszy się w bestsellerze psychologa Daniela Golemana pt. Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ.
Inteligencja emocjonalna jest zdolnością do rozpoznawania, rozumienia oraz zarządzania swoimi emocjami: własnymi oraz innych ludzi.

Naukowcy wymyślili termin EQ, służący do opisywania poziomu inteligencji emocjonalnej. Ludzie o wysokim EQ oraz ci, co mają wyższą samoocenę, bardziej współczują innym, częściej podtrzymują bliskie relacje oraz łatwiej adaptują się w trudnych warunkach.

4 składniki wysokiego EQ:

  1. Samoanaliza, czyli to, czy znamy siebie i rozumiemy swoje emocje. Zaliczamy do tego umiejętność bezbłędnego definiowania swoim silnych i słabych stron oraz zdrową dawkę pewności siebie.
  2. Umiejętność zarządzania sobą oznacza, że panujemy nad własnymi emocjami, działamy racjonalnie oraz reagujemy na zmiany w sposób pozytywny. Do tego zaliczamy słowność, sumienność, oddanie oraz optymizm.
  3. Świadomość społeczna, oznaczająca rozumienie emocji innych oraz wiedza nt. tego, jak reagować na takie emocje. Mowa tu o empatii oraz współczucia w stosunku do innych, uznanie dla ich wyjątkowego talentu oraz cech, jak również posiadanie doskonałych nawyków komunikacyjnych. Oprócz tego, świadomość społeczna oznacza budowanie strefy wpływu oraz branie na siebie w razie konieczności roli lidera.
  4. Zarządzanie relacjami, oznaczające umiejętność utrzymywania wszystkich typów relacji, unikania niepotrzebnych konfliktów oraz ich niwelowanie w przypadku, gdy jednak do tego dochodzi.

Gdy nam brakuje powyższych umiejętności, możemy poddać się, odczuwając niepewność oraz utratę kontroli. Pozwalając niezrozumiałym emocjom na dyktowanie tego, co mamy robić, możemy poczuć się jak łódź wyrzucona we wzburzone morze. Tylko ucząc się rozumienia oraz kontrolowania emocji można zostać żeglarzem swojego życia oraz płynąć w spokojnym morzu.

Pozwalając emocjom na kontrolowanie siebie wpływa negatywnie na nasze życie. Ciężko jest otworzyć się na innych ludzi, kiedy się jest przygnębionym. Cierpią na tym relacje. Huśtawki emocjonalne w dłuższym okresie czasu powodują problemy ze zdrowiem, na przykład nadciśnienie tętnicze oraz choroby układu krążenia. Niekontrolowane emocje są przyczyną depresji oraz nasilonych stanów lekowych. Dlatego wysoki poziom EQ jest ważnym komponentem dobrego zdrowia.

Jak podnieść swoje EQ

Poziom EQ zależy od wielu czynników, łącznie z genetyką oraz doświadczeniami z dzieciństwa. Możemy zmienić sposób reagowania na emocje, jednak, podobnie jak w przypadku innych zmian, całkowita przemiana wymaga czegoś więcej, niż zwykłe pragnienie. Możemy rozumieć na poziomie intelektualnym, co wymaga zmian, jednak uzyskanie czarnego pasa w walce z emocjami wymaga praktyki oraz interakcji z innymi.

Psycholog Jeanne Segal, autorka The Language of Emotional Intelligence, opisuje kilka kluczowych umiejętności, które mogą pomóc z podniesieniu inteligencji emocjonalnej:

  1. Panuj nad stresem, gdy tylko się pojawi. Niekontrolowany stres potrafi być wyniszczający. Ciężko jest panować nad emocjami pod wpływem stresu. Nauczywszy się kontrolowania stresu na etapie jego pojawienia, będziemy mogli pozostawać zrównoważeni oraz skupieni. Pierwszym etapem w zarządzaniu stresem – zdefiniowanie własnej reakcji emocjonalnej na niego. Jedni stają się niespokojni, inni zamykają się w sobie lub gubią ostrość (stają się rozkojarzeni). Po zdefiniowaniu własnej reakcji na stres znajdź sposób na szybkie jego zneutralizowanie. Ucz się uspokajać w zdrowy sposób.
  2. Nawiąż kontakt ze swoimi emocjami. Od czasu do czasu śledź swoje stany emocjonalne. Zdefiniuj pojawiające się emocje. Czy są to silne uczucia, którym towarzyszą objawy fizyczne, takie jak ból głowy lub ucisk w piersi? Być może brakuje Ci emocji lub też Twoje emocje są tłumione. Naucz się nawiązywania kontaktu ze swoimi uczuciami oraz ich rozumienia.
  3. Zaczynaj dzień z uśmiechem na twarzy. Zachowując poczucie humoru, ułatwiasz sobie codzienne problemy. Większy jest dobrym sposobem na unikanie konfliktów oraz radzenie z nimi w sytuacji, gdy już do tego dojdzie. Poza tym dobre poczucie humoru zmniejsza stres i pozwala zbliżyć się do innych ludzi.

Mówiąc, że ktoś ma doskonałe nawyki pracy z ludźmi, oceniamy na dobrą sprawę jego poziom EQ.
Pojęcie „praca z ludźmi” zawiera w sobie cały szereg zdolności, łącznie ze zdolnością dopasowywania się do emocji odczuwanych przez innych ludzi, umiejętnością sprawiania, by ludzie czuli się komfortowo, umiejętnością komunikowania się w sposób pozwalający wpływać na innych oraz ich przekonywać. Oznacza to umiejętność bycia dobrym przyjacielem, liderem oraz sprzedawcą.

„Magnetyczny” to najlepsze określenie dla ludzi tego typu, ponieważ przyciągają innych do swojej strefy wpływu, zaufania oraz przyjaźni.
Jeżeli chcesz usprawnić swoje umiejętności pracy z ludźmi oraz zdobyć tę siłę przyciągania, poświęć trochę czasu na rozwijanie własnego EQ.

Jest tylko jeden zakątek na tej ziemi, który z pewnością możesz usprawnić. To jesteś Ty.

Aldous Huxley