To nieprawda, że nasze życiorysy są godzinami sprawdzane przez pracodawców. Z badań wynika, że rekruterzy przeznaczają na nie jedynie 6 sekund.
Jak rekruterzy przeglądają nasze CV?
Do tej pory rekruterzy twierdzili, że na przejrzenie jednego CV przeznaczają 4 do 5 minut. W rzeczywistości zajmuje im to o wiele mniej czasu, bo jedynie 6 sekund! Tyle właśnie wystarcza na przejrzenie CV i określenie, czy kandydat jest osobą nadającą się na wolne stanowisko. Tak wynika z najnowszego badania, przeprowadzonego przez TheLadders, amerykańską firmę zajmującą się poszukiwaniem pracy przez internet.
(Zdjęcie: flazingo.com)
W tym przełomowym badaniu wykorzystano, technologicznie zaawansowaną, metodę eyetrackingową. Polega ona śledzeniu ruchów oka i sprawdzaniu gdzie i jak długo spogląda dana osoba, gdy analizuje informacje lub wykonuje swoje obowiązki.
Czego szukają rekruterzy – ważne wskazówki dla Ciebie!
Rekruterzy poświęcili prawie 80% czasu przeznaczonego na przeglądanie CV, na następujące pozycje:
- Imię kandydata
- Obecne stanowisko/miejsce zatrudnienia.
- Poprzednie stanowisko/miejsce zatrudnienia.
- Daty rozpoczęcia i zakończenia poprzedniej pracy.
- Daty rozpoczęcia i zakończenia obecnej pracy.
- Wykształcenie
Rekruterzy przeglądali głównie właśnie te pozycje, na pozostałe rzucali jedynie okiem, szukając kluczowych cech, które powinien posiadać kandydat na wolne stanowisko.
Zapamiętaj – decyzje dotyczące tego, czy kandydat nadaje się na to stanowisko czy też nie, są oparte głównie na sześciu informacjach. Szczegóły CV i dodatkowe dokumenty mogą nie mieć żadnego wpływu na decyzje. Odpowiednio zaakcentuj to, czego będzie szukał rekruter.
Jak rekruterzy oglądają nasze CV a profile na portalach społecznościowych.
Badanie wykazało, że rekruterzy zazwyczaj przeglądają nasze CV i profile na portalach społecznościowych w ten sam spójny sposób. Dlatego niezwykle ważne jest, aby twoje profile na portalach społecznościowych miały przejrzysty układ.
„Ścieżka” ich spojrzenia w przypadku profesjonalnie napisanych życiorysów jest regularna. Te same informacje, ułożone mniej „użytecznie” (z punktu widzenia rekrutującego) skutkowały nieregularną, poszarpaną linią. Wniosek? Warto ułatwić życie rekrutującemu i wyróżnić tych 6 informacji, których poszukuje.
Przeglądając profile na Linkedin rekruterzy aż 19% czasu poświęcili na oglądanie zdjęć profilowych, zamiast zapoznawać się z istotniejszymi informacjami dotyczącymi kandydata. Dlaczego? LinkedIn ma znacznie bardziej zaawansowaną graficznie oprawę, która wymaga sporej dozy skupienia ze strony rekrutera. Dodatkowo, jego percepcję zakłócały reklamy i wyskakujące okienka. Wniosek i wskazówka dla Ciebie – skorzystaj z bardzo użytecznej funkcji, jaką oferuje LinkedIn: możesz przemieszczać poszczególne kategorię w górę lub w dół. Doświadczenie zawodowe i wykształcenie powinny znajdować się najwyżej. Całą resztę – przesuń w dół. Na koniec zawsze upewnij się, że całość jest czytelna.
Zobacz mapę eyetrackingową powstałą podczas przeglądania profilu na LinkedIn – żółte i pomarańczowe pola świadczą o tym, że rekruter najdłużej skupiał wzrok właśnie w tych miejscach najdłużej.