Kreatywne rozwiązywanie zadań, lepsze produkty i usługi dzięki metodzie SCAMPER

1
1287
Skrótowiec SCAMPER zawiera początkowe litery angielskich słów, dzięki którym będziemy mogli popatrzeć inaczej na zadanie i łatwo je rozwiązać - Lifehacker

Istotą metody SCAMPER jest lista kontrolna zawierająca pytania,które zachęcają do rozwiązania dowolnego zadania. SCAMPER zakłada, że nie warto marnować czasu na coś, co już zostało zrobione albo wynalezione. Jest deską ratunkową w sytuacji, gdy nie mamy już żadnego pomysłu, a problem wydaje się nie do rozwiązania.

Twórcą techniki SCAMPER jest Robert Eberle. Ta metoda jest w pewnym sensie pochodną innej techniki pod nazwą burza mózgów (brainstorming).
SCAMPER wykorzystują copywriterzy, projektanci mody, reżyserzy i, nie da się ukryć, Wasz Lifehacker.
W końcu oferujemy nietypowe sposoby na rozwiązywanie problemów ;)

Przed zastosowaniem metody SCAMPER zdefiniuj problem, który chcesz rozwiązać.
To może być dosłownie wszystko: słabe wyniki w nauce, niski poziom sprzedaży produktu, niepowodzenie u płci przeciwnej, problemy zdrowotne, brak pomysłu na wakacje.

Skrótowiec SCAMPER zawiera początkowe litery angielskich słów, dzięki którym będziemy mogli popatrzeć inaczej na zadanie i łatwo je rozwiązać

Skrótowiec SCAMPER zawiera początkowe litery angielskich słów, dzięki którym będziemy mogli popatrzeć inaczej na zadanie i łatwo je rozwiązać - Lifehacker
(Michael Deutch)

 

  • Substitute – czy mogę zastąpić swój produkt/usługę/schemat postępowania/emocje itd. czymś innym? Czy mogę zmienić odczucia, które towarzyszą myśleniu o nich? Czy mogę wykorzystać inne składniki, formę, nazwę, zasady?
  • Combine – czy mogę połączyć dwie lub więcej części problemu w celu uzyskania nowego produktu albo wzmocnienia synergii? W dużym stopniu odzwierciedla to istotę kreatywności – łączenie 2 różnych elementów w celu wytworzenia czegoś zupełnie nowego.
  • Adapt – czy mogę wykorzystać istniejące pomysły do rozwiązania problemu? Czy mogę zmienić istotę (główne cechy) produktu itd.
  • Modify/magnify – czy mogę zmodyfikować lub całkowicie zmienić element? Czy mogę rozwiązać problem w niestandardowy sposób? Co mogę rozwinąć albo wzmocnić?
  • Put to other purposes – czy mógłbym wykorzystać swój pomysł albo towar w innym obszarze? Czy istnieje inne zastosowanie produktu? Kto jeszcze może tego potrzebować?
  • Eliminate – czy mogę uprościć swój produkt? Czy można wyeliminować z łańcucha czynności któreś ogniwo w taki sposób, aby nie wpłynęło to na jakość świadczonej usługi (wyprodukowanego towaru)?
  • Rearrange / reverse – czy mogę zmienić kolejność wykonywanych kroków? Co stanie się w przypadku, jeżeli zacznę wykonywać zadanie w odwrotnej kolejności?

 

Powyższe pytania spowodują eksplozję niebanalnych pomysłów na rozwiązanie określonego problemu.