Mimo że praca Jennifer Aaker i Andy Smitha opisuje efektywne środki wykorzystywania serwisów społecznościowych w celach marketingowych, opisane przez nich zasady można wykorzystać do przyciągania innych ludzi do siebie.
Jak to jest, że młody projekt kierowany przez menedżerów bez większego doświadczenia „wystrzeliwuje”?
Wejdźcie do Nuji – z wielu powodów poleca raczej produkty znanych marek. To jakim cudem handlująca ciuchami (ściślej – spodniami dla zamożniejszych facetów) firma Bonobos już w pierwszym roku działalności zarobiła 1,8 mln dolarów? Czytajcie uważnie i zapamiętujcie.
Przede wszystkim założyciele zadbali o to, aby facet, tradycyjnie nienawidzący robienia zakupów, mógł szybko znaleźć i kupić ładne i zszyte na miarę ubrania.
Co więcej, niedrogie (dziękujemy pośrednikom). Sprzedaż wyłącznie w Internecie, zero wydatków na reklamę.
(autompv)
Wykorzystują efekt ważki. Skąd nazwa?
Ważka jest jedynym owadem, który potrafi latać w dowolnym kierunku. Angażuje w to wszystkie cztery skrzydełka. Co w ogóle symbolizuje ważka? Szczęście, nowe inicjatywy, a w niektórych kulturach również zmiany.
Jak się wyróżnić? Wykorzystajmy efekt ważki
Czterema skrzydełkami ważki z książki Jennifer Aaker są skupienie, przyciąganie uwagi, zaangażowanie, oraz podjęcie działania.
- Pierwsze skrzydełko: Skupienie. Skupiamy się na konkretnym celu. Wykorzystujemy w tym celu wszystkie swoje zasoby.
Wyznaczamy cel, dzielimy go na mniejsze, decydujemy o podejmowanych krokach (miernikach sukcesu), a następnie tworzymy dokładny plan, który można przejrzeć i wykorzystać jako wskazówkę. - Drugie skrzydełko: przyciągnięcie uwagi. Skoro wiemy, co chcemy osiągnąć, potrzebujemy uwagi otoczenia. Zwracajmy się po imieniu. Zawsze patrzmy w kierunku osoby, która zwraca się do nas po imieniu. Zwyczajnie to lubimy.
Jak przyciągnąć uwagę? Należy być oryginalnym, nie komplikować spraw, używać obrazów wizualnych. - Trzecie skrzydełko: Zaangażowanie. Angażujmy innych emocjonalnie w swoję sprawę. Najpierw trzeba zrozumieć, co „rajcuje” ludzi. Z pewnością opowiadania oraz osobiste zaangażowanie. Można wykorzystać kanały społecznościowe.
Ktoś woli Facebooka, inni – Twittera albo maila.
Barack Obama podczas swojej kampanii wyborczej' 2008 wykorzystywał do komunikacji ze swoim elektoratem maile oraz wiadomości tekstowe. - Czwarte skrzydełko: podjęcie działania. Skoro już wiemy, co chcemy osiągnąć i mamy zaangażowaną publiczność, czas zadbać o to, aby publiczność działała według pożądanego przez nas scenariusza. Nieodzowne jest zbieranie od niej informacji zwrotnych.