Myślisz o tym, aby stworzyć unikatowe logo, które byłoby znakiem rozpoznawalnym firmy? Być może dopiero zaczynasz przygodę z prowadzeniem własnego biznesu albo zwyczajnie chcesz wprowadzić zmiany w już istniejącej firmie. Jedno jest pewne, dobrze zaprojektowane logo będzie wizytówką przedsiębiorstwa na lata. Wiem, że samo jego stworzenie może wydawać się trudne i zniechęcać już na samym początku. Niemniej jednak jest ono podstawą dobrej marki biznesowej, czy nawet osobistej. Własny znak rozpoznawczy wyjaśnia również, kim jesteś i czym się zajmujesz. Dlatego też warto poświęcić mu trochę czasu.
Zapoznaj się z poniższymi wytycznymi, aby stworzyć wyjątkowy symbol swojej firmy.

Zasada 1. Określ profil swojej firmy, by stworzyć unikatowe logo.
W pierwszej kolejności zapytaj, w czym specjalizuje się Twoje przedsiębiorstwo? Po drugie, kim są odbiorcy produktów lub usług? Po trzecie, jakie są ich potrzeby? Co więcej, jaką masz opinię wśród klientów i pracowników? Wreszcie, jakie trendy panują w sektorze, do którego należysz? Są to ważne kwestie, które należy uwzględnić przy budowaniu świadomości marki. Głównym celem jest tutaj przedstawienie własnej misji, wyznawanych wartości, jakości oferowanych produktów lub usług czy poziomu własnego biznesu. Należy to wszystko ująć graficznie, by klienci mogli dostrzec te aspekty w jednym symbolu. Przemyśl dokładnie, co chcesz zakomunikować odbiorcom i dostosuj do tego elementy całego projektu. Każdy z nich musi wywoływać skojarzenia poznawcze i zawierać czysto psychologiczne komponenty, odpowiadające na oczekiwania klientów.
Zasada 2. Barwy a unikatowe logo.
Czarno-białe znaki firmowe kojarzą się z prostotą, czystością, elegancją i finezją. Wystarczy spojrzeć na symbole takich potęg jak Nike, Disney czy Adidas. Wszyscy doskonale je znamy; patrzymy na logo, i wiemy, do kogo należy. Monochromatyczne odcienie przydają się także do celów prasowych lub marketingowych. Pamiętaj jednak o kontekście kulturowym. W niektórych państwach kolor czarny jest symbolem śmierci, a w krajach azjatyckich tego typu kwestie symbolizuje kolor biały. Chłodne odcienie niebieskiego lub zielonego także sprawdzają się, jeżeli chodzi o tworzenie logo. Niebieski to profesjonalizm i zwycięstwo. Zielony to dobrobyt i okazałość. Połączenie tych dwóch odcieni to symbol przyrody i bezpieczeństwa. Ciepłe kolory typu czerwonego, pomarańczowego albo żółtego dobrze komponują się z czarnym. Reprezentują one energię, żywiołowość i świetnie przyciągają uwagę. Ponadto pobudzają apetyt, dlatego tak często stosowane są w gastronomii.
Zasada 3. Unikatowe logo nie może obejść się bez inspiracji
Jest to dość trudna część całego projektu. Jeśli więc nie masz pomysłu na ciekawy symbol swojej firmy, porozmawiaj z ludźmi zaangażowanymi w tę działalność. Zorganizuj spotkanie, na którym zbierzesz wszystkie pomysły, nawet te z pozoru mało trafione. Spróbuj opisać swoją firmę i jak ma być ona postrzegana przez nabywców. Wczuj się w klientów i ich potrzeby. Podczas burzy mózgów możesz odkryć coś naprawdę genialnego. Niech wezmą w niej udział pracownicy poszczególnych działów, wspólnicy, przyjaciele lub nawet członkowie rodziny. Każda z tych osób wprowadzi swoją jakże cenną wizję i pomoże rozwiązać problem z własnego punktu widzenia. Sprawdź, jakimi symbolami dysponuje konkurencja. Nie chodzi o kopiowanie czyichś pomysłów, gdyż wiele przedsiębiorstw zastrzega sobie własne znaki firmowe. Czy w tej konkretnej branży liczy się prostota, jaka kolorystyka jest najczęściej stosowana?
Zasada 4. Figury geometryczne pomagają stworzyć unikatowe logo
Do najbardziej popularnych kształtów, zawartych w znakach firmowych należą kwadraty. Nic dziwnego! Dają one odbiorcom poczucie stałości, harmonii, skuteczności oraz profesjonalizmu. Z kolei trójkąty są często odbierane jako symbol męskości, siły, szybkości. Są one również doskonałymi wskaźnikami ruchu i kierunku. Niejednokrotnie trójpunktowe kształty zastępują litery „A” oraz „V”. W zależności od tego, w jakiej pozycji są one prezentowane, można osiągnąć różne efekty natury psychologicznej. Gdy trójkąt osadzony jest na swojej podstawie, wtedy symbolizuje metamorfozę i podniecenie. Przestawienie go w zupełnie odwrotnym kierunku, czyli punktem do dołu, może sprawiać wrażenie braku stabilności. W przypadku okręgów jest zupełnie inaczej. Co więcej, koło związane jest z kobiecością, spokojem, bezpieczeństwem, opieką, wspólnotą, pomocą i uczuciem. Na dodatek, w dawnych czasach okrąg był kojarzony z czasem i jego bezkresnością.
Zasada 5. Wybierz odpowiedni styl, by otrzymać naprawdę unikatowe logo
Zastanów się również nad designem. Masz już profil firmy, udało się odnaleźć inspirację, zatem do dzieła! Na tym etapie należy uwzględnić wszystkie komponenty, z jakich będzie składać się ten nowy symbol. Niezwykle ważny jest także styl, a zwłaszcza dopasowanie go do własnej marki, gdyż nie ma tutaj żadnego sprawdzonego szablonu. Klasyka zawsze będzie na topie. Zadziwia prostotą, wyszukaniem, stabilizacją. Informuje również o niezawodności i tradycji. Vintage i retro to odwołanie do wspomnień z przeszłości. Zapewnia klientów o niezawodności i szacunku dla historii. Nowoczesność stawia na minimalizm i nie bez powodu. Styl ten reprezentuje świeżość i innowacyjność; jest bogaty w białe odznaczenia i proste linie. Takie minimalistyczne logo stanowi o znajomości aktualnie panujących trendów. Ekstrawagancki styl jest popularny wśród młodych odbiorców, zawiera wiele kolorów, ilustracji, symbolizując dobrą atmosferę.
Zasada 6. Unikatowe logo to kwestia gustu
Pozostaje do ustalenia jeszcze rodzaj logo. Najlepiej, by nawiązywał on do nazwy i charakteru firmy. Litery świetnie się sprawdzają, gdy nazwa przedsiębiorstwa czy osoby jest bardzo długa i trudna do przyswojenia. Logotypy to sposób na przekształcenie nazwy firmy w logo. Obrazy ikonograficzne to wizualna metoda przedstawiania marki. Ważne jest, aby te znaki graficzne były ściśle związane z przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej. Abstrakcyjne logo nie tyle wiąże się z określoną marką, ile wprowadza do jej wizerunku nowe elementy, tworząc wyjątkowość w oczach klientów. Postacie z kreskówek nadają znakom firmowym charakteru, komunikując światu, że dana firma jest przyjazna i odpowiada rodzinnym potrzebom. Łączenie symboli z wyrazami polega na umieszczaniu nazwy obok znaku graficznego lub na całkowitym jej zespoleniu z obrazem. Podobną funkcję pełnią emblematy, zawierające słowa i symbole bądź ikony.
Jak widać, pracy przy tworzeniu unikatowego logo masz naprawdę dużo. Jest tyle elementów, które należy brać pod uwagę, by zapewnić sobie rozpoznawalność na rynku. Oby te powyższe wskazówki pomogły każdemu, kto pragnie zaprojektować bezkonkurencyjny symbol własnej firmy.