Grać by wygrać czy grać by nie przegrać?

2
924
Grać by wygrać czy grać by nie przegrać

W jakich sytuacjach jesteś najbardziej efektywny? Jakie czynniki wzmacniają, a jakie osłabiają twoją motywację? Ludzie różnie odpowiadają na te pytania i to jest właśnie wyzwanie leżące u sedna dobrego zarządzania – zarządzania wynikami swoimi lub wynikami innych. Żadna uniwersalna zasada nie ma tutaj zastosowania. Strategie, które tobie mogą pomóc w byciu najlepszym, niekoniecznie mogą pomóc twoim współpracownikom czy bezpośrednim podwładnym; to, co sprawdza się w przypadku twojego szefa lub mentora nie zawsze sprawdzi się u ciebie. Znaczenie ma tutaj osobowość.

Grać by wygrać czy grać by nie przegrać

(Zdjęcie)

Niedawno wraz ze wspólnikiem założyłem firmę. Od tamtej pory wypytuję ludzi i czytam książki o tym, jak odnieść sukces. Zdałem sobie sprawę, z istnienia dwóch ważnych czynników, prawdziwych dla każdego udanego biznesu.

Najbardziej rozpowszechnionym w biznesie narzędziem do identyfikowania typu osobowości jest test MBTI (Myers-Briggs Type Indicator). Problem z tym testem, jak i z innymi narzędziami służącymi do oceny, polega na tym, że w rzeczywistości nie przewiduje on wyników. Testy te powiedzą ci o atrybutach – takich jak stopień introwersji lub ekstrawersji, relacja na myśli vs. uczucia, – które wskazują, co lubisz. Natomiast mało się z nich dowiesz, czy jesteś dobry w tym, co robisz bądź jak się poprawić, jeżeli robisz coś źle.

Na szczęście istnieje sposób na pogrupowanie ludzi na podstawie atrybutu osobowości, który przewiduje wyniki: chodzi o ukierunkowanie promocyjne i ukierunkowanie prewencyjne. Chociaż te typy są dobrze znane psychologom i analitykom ds. marketingu oraz zarządzania, to wiedza o nich nie dotarła jeszcze do tych, którzy mogliby najbardziej z niej skorzystać: managerów chcących poprawić efektywność w pracy i pomóc innym osiągnąć potencjał.

Zobacz także:

Dwa typy

Ukierunkowanie motywacyjne wpływa na sposób, w jaki podchodzimy w życiu do wyzwań i wymogów. Ludzie ukierunkowani promocyjne postrzegają swoje cele jako tworzenie ścieżki prowadzącej do uzyskania profitów lub awansu. Koncentrują się na nagrodach, które będą im naliczane za osiągnięcia. Są chętni do podjęcia gry i grają, by wygrać. Można ich poznać po tym, że łatwo przychodzi im podjęcie wyzwania, lubią szybko pracować, mają wielkie marzenia i myślą kreatywnie. Niestety wyzwania, praca w szybkim tempie i pozytywne myślenie sprawiają, że są bardziej podatni na popełnianie błędów, niechętni do refleksji i nie mają planu awaryjnego. To cena, którą są w stanie zaryzykować, ponieważ dla nich najgorsze jest nieskorzystanie z okazji, niezdobycie nagrody i nieuzyskanie awansu.

Ludzie ukierunkowani prewencyjnie widza swoje cele jako obowiązki i koncentrują się na bezpieczeństwie. Martwią się tym, co może się nie udać, jeżeli nie będą wystarczająco ciężko pracować i nie będą ostrożni. Są czujni i grają tak, aby nie przegrać. Trzymają się tego, co mają i utrzymują ten stan rzeczy. Często czują niechęć do podejmowania ryzyka, ale też ich praca jest bardziej dokładna, precyzyjna i dokładnie przemyślana. By osiągnąć sukces, pracują powoli i skrupulatnie. Zazwyczaj nie należą do tych najbardziej kreatywnych, ale mogą za to mieć świetne zdolności analityczne i umieją rozwiązywać problemy. Podczas gdy ci ukierunkowani na promocję wychodzą z mnóstwem pomysłów, zarówno dobrych i złych, to właśni ci ukierunkowani prewencyjnie potrafią wskazać różnice między nimi.

Mimo że w rożnych okresach może nas dotyczyć ukierunkowanie promocyjne i prewencyjne, to u większości z nas któreś z nich dominuje. Ukierunkowanie wpływa na to, na co zwracamy uwagę, co cenimy i jak się zachowujemy, gdy odnosimy sukces lub porażkę. Determinuje także nasze słabości i siłę, zarówno w sferze prywatnej jak i zawodowej. Dlatego też decyzje i preferencje naszych różnie ukierunkowanych współpracowników mogą nam się czasami wydawać tak dziwne.

Większość czytelników będzie w stanie od razu zidentyfikować dominujące u siebie ukierunkowanie. Jeżeli ty nie potrafisz, to możesz zrobić nasz diagnostyczny test online lub sprawdzić, które z podanych niżej zachowani pasują do ciebie lub twoich współpracowników.

Ludzie ukierunkowani promocyjne

  • szybko pracują
  • rozważają dużo alternatyw i świetnie sprawdzają się w burzy mózgów
  • są otwarci na nowe szanse
  • są optymistami
  • biorą pod uwagę tylko najlepszy scenariusz
  • szukają pozytywnego feedbacku, a bez niego tracą zapał
  • czują się przygnębieni, kiedy coś im się nie udaje

Ludzie ukierunkowani prewencyjnie

  • pracują powoli i z rozwagą
  • są precyzyjni
  • są przygotowani na najgorsze
  • stresują się krótkimi terminami wykonania pracy
  • trzymają się sprawdzonych sposobów
  • czują się niezręcznie słysząc pochwały lub słowa optymizmu
  • czują się zmartwieni i zaniepokojeni, kiedy coś im się nie udaje

Określenie własnego typu powinno pozwolić poznać mocne strony, a także zidentyfikować słabe strony i je zrekompensować. W pewnym zakresie ludzie robią to intuicyjnie. Badania pokazują, że ludzie ukierunkowani prewencyjnie są skłonni podejmować zajęcia, które wymagają „konwencjonalnej i realistycznej” pracy. Pracują w administracji, są księgowymi, technikami lub pracownikami produkcji. Te zajęcia wymagają znajomości zasad i regulacji, starannego wykonywania obowiązków oraz wnikliwości. To prace w których dbałość o szczegóły naprawdę się opłaca.

A jakim typem człowieka jesteście Wy?

[via]