Angielski pisarz i publicysta George Orwell żywił ogromną niechęć do wszelkiej maści niesprawiedliwości oraz totalitaryzmu. Do ich zwalczania używał broni, którą najlepiej władał, czyli słowa pisanego.
(Zdjęcie: Wikipedia)
Spod tego pióra wyszły takie dzieła, jak „Folwark zwierzęcy”, „Rok 1984”, „Birmańskie dni”, „Droga na molo w Wigan”.
George Orwell był bardzo krytyczny wobec swojej twórczości – prosił np., aby nie wznawiano nakładu nieudanej, jego zdaniem, powieści „Córka proboszcza”.
4 pytania, które sobie zadawał przed napisaniem kolejnego zdania, mogą stanowić cenną wskazówkę dla początkujących pisarzy i copywriterów:
- Co próbuję powiedzieć?
- W jakich słowach mogę to wyrazić?
- Jaki obraz albo idiom ułatwi zrozumienie kontekstu?
- Czy dany obraz jest wystarczająco żywy, aby podziałać na ludzi?
Jeżeli wahasz się, pracując nad tekstem i wolisz polegać na sprawdzonych prawidłach, sprawdź te, które nieraz, zdaniem Orwella, okazywały się pomocne:
- Nigdy nie wykorzystuj metafory, porównania, ani innych figur stylistycznych, do których przyzwyczaiłeś się czytając książki;
- Nigdy nie stosuj długiego wyrazu tam, gdzie można go zastąpić krótszym;
- Unikaj zbędnych słów;
- Nigdy nie używaj strony biernej w przypadku, gdy można użyć strony czynnej;
- Nigdy nie używaj wyrazów zapożyczonych, naukowych tudzież profesjonalnego żargonu – o ile jest to możliwe, zastąp je odpowiednikiem w języku ojczystym;
- Złam jedną z powyższych zasad zanim użyjesz czegoś niezwykle koszmarnego.
Weź głęboki oddech i się rozluźnij – bo pomysł na dobry post wymaga pozostania sam na sam ze swoimi myślami.
[via George Orwell – „Politics and the English Language”]