Blogowanie w biznesie

1
633
Blogowanie w biznesie

Blogowanie już na stałe weszło do polskiego Internetu. Blogują mali, duzi, starzy i młodzi. Nikt nie kwestionuje tego, że pisanie bloga jest świetnym sposobem na przekazywanie dłuższych wypowiedzi i informacji (te krótkie zdominował Twitter i jego rodzimy odpowiednik Blip). Blogów jest multum, jest sporo przydatnych, ale i wiele śmieciowych. A blogi biznesowe to mały ułamek. Warto zakładać bloga biznesowego, czy nie? Jakie są ryzyka i jakie predyspozycje musi spełniać osoba pisząca takiego bloga?

Czemu nie zakładać bloga firmowego?

Powodów jest wiele, ale najczęstszym argumentem jest niechęć do zdradzania wewnętrznych informacji i tak zwanego „know how”. To jest całkowicie zrozumiałe, konkurencja nie śpi. Innym powodem jest zwykły strach. W końcu bloga będą mogły przeczytać miliony ludzi (klientów i potencjalnych klientów), a każdy z nich bardzo szybko będzie mógł osądzić naszą pracę i równie szybko ją bezlitośnie skrytykować. To nie jest dobre dla wizerunku firmy, a konkurencja na pewno wykorzysta każde potknięcie na swoją korzyść.

Czemu założyć bloga?

Dzięki blogowi, bardzo szybko możesz informować o nowościach w swojej firmie, otrzymywać opinie od swoich klientów i na nie reagować i docierać również do nowych klientów. Możesz wejść w interakcje z blogerami z Twojej niszy, dzięki czemu będziesz miał dostęp do szerszego grona czytelników (klientów), co pozwoli na poznanie ich opinii o Tobie i Twojej firmie. Możesz też natychmiast i oficjalnie odpowiadać na nieprawdziwe czy negatywne informacje. I co najważniejsze: zwiększasz świadomość marki. A to jest bezcenne.

Blogowanie w biznesie

(schilling)

Możliwości są praktycznie niezliczone. Oddając dużo informacji o swoim produkcie za darmo, tworzysz również więź między Tobą a klientem.

Jeśli osoba prowadząca bloga jest uczciwa i kompetentna, rzecz jasna. W ten sposób, płynnie możemy przejść do predyspozycji osoby, która powinna tego bloga prowadzić.

Kto powinien prowadzić bloga firmowego?

Powinna to być osoba, która potrafi pisać. Rozejrzyj się po swoich pracownikach, w dzisiejszych czasach na pewno większość z nich prowadzi bloga. Jeśli z nimi porozmawiasz i zapytasz o adres, na pewno chętnie Ci go dadzą.

Prowadzący bloga biznesowego powinien być szczery i mieć własne zdanie. Do tego, nie powinien bać się wyrażać tego, co myśli o danej usłudze lub produkcie. Powinien być również nastawiony na rozwiązywanie problemów: jeśli napisze, że coś w ofercie Twojej firmy jest złe, powinien wskazać alternatywę.

Tak, to daje jednej osobie sporą władzę, ale również upewnia czytelnika, że bloger wie o czym pisze i do tego zawsze pisze prawdę, nawet tą najgorszą. Dzięki temu, osoba odpowiedzialna za bloga biznesowego, zyskuje uznanie, a co za tym idzie, Twój biznes również.

Szybka lista predyspozycji dobrego kandydata na czołowego blogera w firmie:

  1. Nie obawia się uczciwości
  2. Nie obawia się krytyki i pyta o opinie klientów
  3. Pisze z pasją
  4. Jest uczciwy (również wobec konkurencji)
  5. Szczerze wyraża swoje opinie
  6. Utrzymuje interakcje z innymi blogerami w branży

Do czego może Ci się przydać blog w firmie? Zestawienia

Blog nie musi być oficjalnie publikowany w Internecie. Blogi wewnątrz firmowe mogą być równie cenne. „Ale do czego mi blog w firmie?” – pytasz. Oto kilka możliwych zastosowań bloga wewnątrz firmowego:

  1. Łatwe dzielenie się wiedzą – można również użyć popularnej ostatnio wiki, ale blog jest bardziej uporządkowany, a strukturę wiki trzeba dobrze przemyśleć i dochodzą do niej jeszcze pewne problemy natury technicznej, których niektórzy użytkownicy mogą nie przeskoczyć
  2. Jako generator i archiwum pomysłów
  3. Jako system raportowania działalności firmy i/lub pracowników
  4. Tworzenie wspólnoty dzielenia się wiedzą i ekspresji
  5. Dystrybucja informacji
  6. Do ogłaszania spotkań
  7. Do budowania zespołów ludzi o wspólnych pasjach
  8. Organizowanie linków

I tak dalej.

Przykładowo, blogi wewnętrzne, które mają generować nowe pomysły, odniosą sukces w przypadku, gdy każdy bez obawy będzie mógł zamieszczać na nich swoje pomysły (jeśli sobie życzy, anonimowo), pomysły są oceniane przez kadrę kierowniczą, która otwarcie je komentuje, dobre pomysły są zauważane i pracownicy powinni być za nie nagradzani. I najważniejsze: wszyscy na blogu są równi.

Jak można użyć bloga w Internecie?

  1. Do komunikacji (np. blog mBanku, czy AdTaily)
  2. Jako narzędzie marketingowe
  3. Wsparcie do elektronicznego newslettera
  4. Do komunikowania opinii branżowych
  5. Organizowanie działu często zadawanych pytań (ang. FAQ)
  6. Do zdobywania wiedzy na temat produktów bezpośrednio od klientów (czytelników)
  7. Do obsługi klienta

Można wymyślić jeszcze chyba z tysiąc innych sposobów używania bloga w Twojej firmie.

Mógł bym tak pisać jeszcze długo, ale jeśli do tej pory Cię nie przekonałem, żeby rozważyć możliwości użycia blogu w Twojej firmie, pewnie mi się już nie uda. Pamiętaj jednak, że istnieje taka możliwość i powinieneś rozejrzeć się po witrynach internetowych konkurencji. Może inni już prowadzą bloga?

A u Ciebie w firmie używane są w jakiś sposób blogi? Napisz nam o tym!