Blogowanie już na stałe weszło do polskiego Internetu. Blogują mali, duzi, starzy i młodzi. Nikt nie kwestionuje tego, że pisanie bloga jest świetnym sposobem na przekazywanie dłuższych wypowiedzi i informacji (te krótkie zdominował Twitter i jego rodzimy odpowiednik Blip). Blogów jest multum, jest sporo przydatnych, ale i wiele śmieciowych. A blogi biznesowe to mały ułamek. Warto zakładać bloga biznesowego, czy nie? Jakie są ryzyka i jakie predyspozycje musi spełniać osoba pisząca takiego bloga?
Czemu nie zakładać bloga firmowego?
Powodów jest wiele, ale najczęstszym argumentem jest niechęć do zdradzania wewnętrznych informacji i tak zwanego „know how”. To jest całkowicie zrozumiałe, konkurencja nie śpi. Innym powodem jest zwykły strach. W końcu bloga będą mogły przeczytać miliony ludzi (klientów i potencjalnych klientów), a każdy z nich bardzo szybko będzie mógł osądzić naszą pracę i równie szybko ją bezlitośnie skrytykować. To nie jest dobre dla wizerunku firmy, a konkurencja na pewno wykorzysta każde potknięcie na swoją korzyść.
Czemu założyć bloga?
Dzięki blogowi, bardzo szybko możesz informować o nowościach w swojej firmie, otrzymywać opinie od swoich klientów i na nie reagować i docierać również do nowych klientów. Możesz wejść w interakcje z blogerami z Twojej niszy, dzięki czemu będziesz miał dostęp do szerszego grona czytelników (klientów), co pozwoli na poznanie ich opinii o Tobie i Twojej firmie. Możesz też natychmiast i oficjalnie odpowiadać na nieprawdziwe czy negatywne informacje. I co najważniejsze: zwiększasz świadomość marki. A to jest bezcenne.
Możliwości są praktycznie niezliczone. Oddając dużo informacji o swoim produkcie za darmo, tworzysz również więź między Tobą a klientem.
Jeśli osoba prowadząca bloga jest uczciwa i kompetentna, rzecz jasna. W ten sposób, płynnie możemy przejść do predyspozycji osoby, która powinna tego bloga prowadzić.
Kto powinien prowadzić bloga firmowego?
Powinna to być osoba, która potrafi pisać. Rozejrzyj się po swoich pracownikach, w dzisiejszych czasach na pewno większość z nich prowadzi bloga. Jeśli z nimi porozmawiasz i zapytasz o adres, na pewno chętnie Ci go dadzą.
Prowadzący bloga biznesowego powinien być szczery i mieć własne zdanie. Do tego, nie powinien bać się wyrażać tego, co myśli o danej usłudze lub produkcie. Powinien być również nastawiony na rozwiązywanie problemów: jeśli napisze, że coś w ofercie Twojej firmy jest złe, powinien wskazać alternatywę.
Tak, to daje jednej osobie sporą władzę, ale również upewnia czytelnika, że bloger wie o czym pisze i do tego zawsze pisze prawdę, nawet tą najgorszą. Dzięki temu, osoba odpowiedzialna za bloga biznesowego, zyskuje uznanie, a co za tym idzie, Twój biznes również.
Szybka lista predyspozycji dobrego kandydata na czołowego blogera w firmie:
- Nie obawia się uczciwości
- Nie obawia się krytyki i pyta o opinie klientów
- Pisze z pasją
- Jest uczciwy (również wobec konkurencji)
- Szczerze wyraża swoje opinie
- Utrzymuje interakcje z innymi blogerami w branży
Do czego może Ci się przydać blog w firmie? Zestawienia
Blog nie musi być oficjalnie publikowany w Internecie. Blogi wewnątrz firmowe mogą być równie cenne. „Ale do czego mi blog w firmie?” – pytasz. Oto kilka możliwych zastosowań bloga wewnątrz firmowego:
- Łatwe dzielenie się wiedzą – można również użyć popularnej ostatnio wiki, ale blog jest bardziej uporządkowany, a strukturę wiki trzeba dobrze przemyśleć i dochodzą do niej jeszcze pewne problemy natury technicznej, których niektórzy użytkownicy mogą nie przeskoczyć
- Jako generator i archiwum pomysłów
- Jako system raportowania działalności firmy i/lub pracowników
- Tworzenie wspólnoty dzielenia się wiedzą i ekspresji
- Dystrybucja informacji
- Do ogłaszania spotkań
- Do budowania zespołów ludzi o wspólnych pasjach
- Organizowanie linków
I tak dalej.
Przykładowo, blogi wewnętrzne, które mają generować nowe pomysły, odniosą sukces w przypadku, gdy każdy bez obawy będzie mógł zamieszczać na nich swoje pomysły (jeśli sobie życzy, anonimowo), pomysły są oceniane przez kadrę kierowniczą, która otwarcie je komentuje, dobre pomysły są zauważane i pracownicy powinni być za nie nagradzani. I najważniejsze: wszyscy na blogu są równi.
Jak można użyć bloga w Internecie?
- Do komunikacji (np. blog mBanku, czy AdTaily)
- Jako narzędzie marketingowe
- Wsparcie do elektronicznego newslettera
- Do komunikowania opinii branżowych
- Organizowanie działu często zadawanych pytań (ang. FAQ)
- Do zdobywania wiedzy na temat produktów bezpośrednio od klientów (czytelników)
- Do obsługi klienta
Można wymyślić jeszcze chyba z tysiąc innych sposobów używania bloga w Twojej firmie.
Mógł bym tak pisać jeszcze długo, ale jeśli do tej pory Cię nie przekonałem, żeby rozważyć możliwości użycia blogu w Twojej firmie, pewnie mi się już nie uda. Pamiętaj jednak, że istnieje taka możliwość i powinieneś rozejrzeć się po witrynach internetowych konkurencji. Może inni już prowadzą bloga?
A u Ciebie w firmie używane są w jakiś sposób blogi? Napisz nam o tym!