Pracując w dużym zespole i mając do czynienia z kilkoma równoległymi projektami, ciężko jest skoncentrować się na sumiennym wykonywaniu zadań. Jak działać efektywniej i zredukować czynniki, które nas rozpraszają?
(Zdjęcie: paranoid-android_arg)
Proste sposoby jak skupić się na pracy
- Przygotuj listę rzeczy do zrobienia na dziś i zaplanuj swój dzień. Nic tak nie pomaga w skupieniu jak ciągle wiszący nad tobą „miecz Damoklesa” w postaci listy arcyważnych spraw do zrobienia.
- Wyznacz czas, gdy inni mogą odciągnąć Cię od pracy. Ciągle gadający i chodzący po biurze koledzy? Aby nic nie zakłóciło i tak ciężkiej atmosfery pracy, wyznacz konkretne przedziały czasowe, w których inni mogą do Ciebie podejść z jakąś sprawą.
- Podziel swój czas na bloki. Zamiast pracować aż coś skończysz, pracuj przez 30 minut. Do tego czasu wykonasz pracę albo wrócisz do niej później.
- Skonfiguruj filtry w swojej skrzynce mailowej. Dzięki temu oddzielisz to, co najważniejsze, od emaili, które mogą poczekać z odpowiedzią. Wszystko, czego potrzebujesz to zastosowanie podziału na foldery z podziałem na projekty, priorytety oraz kontekst.
- Nie sprawdzaj z rana korespondencji osobistej. Zacznij od pracy. Odpoczniesz później, po wykonaniu kilku zadań. Emaile bardzo rozpraszają, nawet gdy stosujesz filtry.
- Ustaw odpowiedni status w komunikatorze. Niech wszyscy widzą, że pracujesz i nie masz czasu na rozmowy.
- Słuchaj właściwej muzyki. Pomaga skupić się na pracy i odgradza Cię od hałasu w biurze.
- Używaj stoperów. Jeżeli słuchanie muzyki nie jest dla Ciebie, niech zapanuje całkowita cisza.
- Weź od razu całą butelkę wody. Nie wolno doprowadzać do odwodnienia organizmu, jednak wcale nie musisz co chwila podchodzić do dystrybutora wody (coolera).
- Znajdź czas, gdy najlepiej sobie radzisz z rutyną.
- Jedz przy biurku. Unikniesz w ten sposób przeciągających się rozmów z kolegami w sytuacji, gdy masz mnóstwo pracy.
- Unikaj prowadzenia długich prywatnych rozmów przez telefon. Musisz skupić się na zadaniu, a nie na weekendowej wyprawie z partnerem.
- Zrób porządek na biurku. Zostaw tylko te rzeczy, które rzeczywiście są Ci potrzebne. Resztę chowaj.
- Spraw sobie porządne krzesło. Jeżeli godzinami siedzisz przy biurku, warto zainwestować w porządne krzesło albo fotel. Ciężko jest skupić się na pracy gdy strzela w karku i boli głowa.
- Stosuj skróty na pulpicie. To ci zapewni szybki dostęp do dokumentów, z którymi pracujesz przez cały dzień.
- Zamknij programy, których nie używasz.
- Zmniejsz ilość czasu spędzanego na przeglądaniu blogów, wiadomości itd. Jest wiele stron wartych przeczytania, (włączając w to Twój ulubiony Lifehacker J), jednak niektóre wpisy spokojnie poczekają do wieczora ;)
- Zmień swój stosunek do pracy i baw się dobrze. Ciężko jest skupić się na rzeczach, których nie lubisz. W większości przypadków nie jesteś w stanie tego zmienić, jednak możesz zmienić sposób, w jaki o tym myślisz. Zacznij myśleć o pracy jako o zabawie!
Hej, co tu jeszcze robisz? Wracaj do pracy! :)
(via)