Zegarek i kompas, czyli skup się na tym, co jest dla Ciebie naprawdę ważne

15
1270
Zarządzanie czasem - 4 kwadraty - kategorie

Ten post stanowi logiczną kontynuację wpisu 5 rzeczy, których ludzie najbardziej żałują na łożu śmierci. To będzie dłuższy artykuł, ale naprawdę się postaramy, aby te 10 minut, które na niego poświęcisz, były dla Ciebie świetną inwestycją w siebie.

Być może ten post rozczaruje tych z Was, którzy ślepo stosują metodologię Getting Things Done. Jednak większość z pewnością zauważy, że opisana niżej metoda nie tylko nie koliduje z GTD, ale wręcz ją uzupełnia.

A zatem zacznijmy od planowania swoich spraw. Zgadnijmy – planujesz to, co ma się zdarzyć jutro? Tworzysz listę składającą się z 50 pozycji, a pod koniec dnia rozpaczasz, ponieważ 2 z nich nie są nadal skreślone?
Rozumiemy Twój ból – przecież plan nie został wykonany.

Ale uwierz – najwyraźniej tak miało się stać – często podświadomie wybieramy z listy te rzeczy, które są najpilniejsze.
Pytanie brzmi: czy gdybyśmy robili ważne rzeczy na spokojnie, wyszłyby nam lepiej?

Dlatego dobrze jest zrezygnować z tworzenia planu na następny dzień i zamiast tego mieć plan na 20, 10, 5 lat, następnie na rok, najbliższy miesiąc oraz tydzień. Jak widzisz, najmniejszą jednostką jest tydzień.

I kolejna mała tajemnica – aby łatwiej zarządzać swoim życiem, można wykorzystać świetną poradę z książki Die Kunst Ihre Zeit zu führen (Bodo Schäfer; niestety nadal nie ma polskiego tłumaczenia) i podzielić swoje życie na 5 obszarów, aby móc łatwiej nim zarządzać. Oto 5 sfer życia wg Bodo Schaefera:

  • zdrowie,
  • finanse,
  • emocje,
  • relacje z innymi ludźmi,
  • poszukiwanie sensu życia.

Przykładowo sport wrzucamy do pierwszej kategorii, zaplanowane szkolenia z komunikacji interpersonalnej – do trzeciej. A później już skupiamy się na szczegółach.
Na przykład jednym z elementów mądrego zarządzania finansami może być dzień bez wydatków. Podobnie zresztą jak zbieranie wszystkich rachunków.

Powstaje pytanie – a skąd mamy wiedzieć, co należy wpisać do planu na przyszły tydzień, nie wspominając o planach na najbliższych 10 lat?

I właśnie w tym miejscu trzeba wytłumaczyć, skąd taka, a nie inna nazwa artykułu. Jeżeli działamy pod presją czasu, musimy ciągle patrzeć na zegarek.

A co, gdyby przede wszystkim patrzeć na kompas, który wyznacza priorytety, a nie na listę rzeczy, które musimy wykonać?

Proponujemy zapoznać się z obrazkiem ilustrującym podział wszystkich spraw, którymi się zajmujesz:

Jak prawidłowo wyznaczać priorytety życiowe? Zarządzanie czasem - 4 kwadraty - kategorie(Matryca Eisenhowera — Lifehacker)

To wszystko, co mamy do zrobienia, należy do któregoś z tych 4 obszarów.

Najprościej sprawy się mają z kwadratem D – to są takie rzeczy jak oglądanie telewizji, siedzenie godzinami na Facebooku, czytanie plotek. Czyli są to rzeczy niepilne i nieważne.

Kwadrat C to rzeczy pilne, ale nieważne. Umówmy się – mimo że pozornie wymagają szybkiego działania, nie prowadzą Cię do celu.

Co innego kwadrat A – tutaj znajdują się sprawy pilne i ważne. Pilne w tym sensie, że wszystko się posypie, jeżeli ich nie wykonasz.

Tym, do czego należy dążyć, jest kwadrat B. Znajdują się tutaj sprawy ważne i niepilne. Nic się nie stanie, jeżeli ich nie wykonasz. Ale hej! – tu właśnie leżą Twoje marzenia, pragnienia, ambicje.

Część druga