Masz przed sobą badanie samochodu przed zakupem. Kupno auta to spore wyrzeczenia, ale kwota jest uzbierana i wybierasz się do salonu (lub na giełdę). Jak nie dać wystrychnąć się na dudka? Jeśli czeka cię zakup auta i chcesz zrobić badanie upatrzonego auta przed zakupem, ta lista kontrolna przeglądu samochodu będzie jak znalazł.

Zarówno dealerzy samochodowi, jak i prywatni sprzedawcy używanych aut stosują nieraz podobne praktyki. Wniosek? Lista kontrolna to bardzo dobra rzecz również wtedy, gdy czeka nas zakup używanego auta.

Specjalna lista kontrolna przeglądu samochodu ułatwi zakup nowego auta

Na początek sprawy formalne. Szkoda marnować czas, jeśli już na tym etapie nie zapniemy wszystkiego na ostatni guzik.

Przegląd dokumentacji samochodu

  • umowa
  • dowód rejestracyjny
  • książka serwisowa
  • historia pojazdu. Jeśli na pierwszy rzut oka wszystko się zgadza, możemy pobrać bezpłatny raport z państwowej bazy danych CEP, który zawiera dane techniczne pojazdu, informacje czy pojazd był kradziony, informacje o liczbie właścicieli pojazdu i in. Dodatkowo pokaże dane techniczne samochodu:
    • rok produkcji
    • świadectwo homologacji
    • status rejestracji
    • pojemność i moc silnika
    • emisja CO₂
    • średnie zużycie paliwa
    • masa własna
    • masa całkowita
    • dopuszczalna ładowność itd.
      i czy badanie techniczne oraz polisa OC są aktualne.
      Ciekawą funkcją jest „oś czasu”, gdzie widzimy cały „życiorys” auta zaczynając od opuszczenia fabryki i rejestracji, w kończąc na zmianach właścicielach auta, badaniach technicznych czy np. zgłoszeniu kradzieży pojazdu.
  • instrukcja obsługi PL – auto
  • instrukcja obsługi PL – sprzęt audio
  • instrukcja obsługi alarmu i ewentualnych dodatkowych zabezpieczeń
  • kod – sprzęt audio
  • karta pojazdu
  • dwa komplety kluczyków
  • komplet kluczy do breloka
  • faktura za auto
  • polisa OC/AC

Lista kontrolna podczas przeglądu stanu samochodu

Przejrzy do rzeczy do sprawdzenia podczas wizyty w salonie samochodowym. Skoro mamy obok doradcę, to będzie szybciej i przyjemniej, jeśli sam wszystko pokaże.

  • lakier pod kątem mikro-rysek (uważnie słuchamy zapewnień doradcy, ale pamiętając, jak łatwo można sprawdzić lakier, miejmy w pobliżu deskę)
  • stan licznika (deklarowany)
  • czy szyby otwierają się jednakowo szybko po stronie kierowcy i pasażera
  • zatyczki w zderzakach
  • szczeliny między elementami karoserii
  • nr silnika i nadwozia (to jest po stronie pasażera pod dywanikiem)
  • czy klapa maski silnika po zamknięciu nie rusza się
  • sprawdzić płyny: stan oleju, płynu hamulcowego i płynu spryskiwaczy
  • poziom reflektorów — ustawić najwyżej, jak wolno
  • czy drzwi zamykają się jednakowo (spadnięcie z lawety powoduje przestawienie słupka)
  • czy rury wydechowe są symetryczne względem swoich wycięć w zderzaku tylnym
  • czy wszystkie 4 drzwi się równo i lekko otwierają i zamykają przy „trzaśnięciu” z tą samą siłą
  • wiek opon (nie są starsze niż 2 lata i z tego samego rocznika) i czy wszystkie są takie same (zimówki/letnie)
  • czy na tapicerce nie ma uszkodzeń (mogą się zrobić przy montażu ekstra akcesoriów) lub przykrego zapachu
  • poziom płynów eksploatacyjnych
  • czy wszystkie szyby są z tego samego rocznika i czy nie ma na nich odprysków, zarysowań, itp.
  • czy nie ma obtarć na felgach
  • porównanie dokumentów z nr VIN i tym na samochodzie
  • szyby (numer seryjny/czy te same daty)
  • czy całe zamówione wyposażenie dodatkowe jest na miejscu
  • ile kosztuje przegląd i ile jego poszczególne składowe (olej, filtr, robocizna)
  • lusterka wsteczne
  • regulacja siedzeń
  • regulacja kierownicy
  • bagażnik (w tym zatrzaski)
  • pasy bezpieczeństwa
  • popielniczka
  • zapalniczka
  • podnoszenie szyb
  • wycieraczki + wtrysk płynu (przód/tył)
  • centralny zamek (czy wszystko się zamknęło)
  • czy zamyka się bagażnik (czy jest osobny przycisk środkowy), w tym manualnie
  • czy (i jak!) składają się lusterka boczne
  • podgrzewanie lusterek bocznych
  • podgrzewanie tylnej szyby
  • wyświetlacz
  • kamera cofania
  • czy jest na belce wymagany poziom napompowania opon
  • wydech: nie może mieć śladów korozji

Checklista: rzeczy do sprawdzenia we własnym zakresie

Finalizując zakup auta, wybierzmy się na przejażdżkę. Poniższe rzeczy

  • temperatura na zewnątrz – wskaźnik
  • podnośnik: obejrzeć podwozie pod katem korozji (wydech)
  • praca urządzeń audio (radio, odtwarzacz MP3)
  • akustyka (balans prawo/lewo/przód/tył)
  • podgrzewanie siedzeń
  • klakson
  • przełączanie cyrkulacji powietrza
  • sygnalizacja
  • system ABS
  • oświetlenie w środku
  • oświetlenie panelu
  • Na równym podłożu zmierzyć miarką odległość od opony do nadkola ze wszystkich stron – czy równo stoi, a nie np. przechylony na stronę kierowcy, co mogłoby świadczyć o tym, że spadło mu się lekko przy rozładowywaniu z lawety
  • rzeczywiste spalanie auta. Dobrym pomysłem jest przejażdżka na dwóch różnych odcinkach (miasto i trasa) i porównanie wyników za pomocą tempomatu.

Wyposażenie samochodu

Obowiązkowe wyposażenie fabrycznie nowych aut zawiera między innymi apteczki czy gaśnice. Zadbajmy o to, żeby odjechać z tym wszystkim (i kilkoma bonusami) w bagażniku.

  • apteczka z instrukcją
  • gaśnica (sprawdzić datę ważności)
  • podnośnik
  • komplet pełnych kół z oponami na kolejny sezon, a jeśli słabo nam idą negocjacje, to przynajmniej
  • komplet opon na kolejny sezon
  • zestaw naprawczy (jeśli nie udało się wywalczyć nowych opon do naszego auta)
  • trójkąt ostrzegawczy
  • ucho do holowania
  • wejścia USB i AUX (ewentualnie przejściówka pod nośnik pendrive lub ładowarkę)
  • kabel rozruchowy do akumulatora
  • hermetyk do opon
  • manometr/pompa
  • kawałek starej wykładziny
  • łopatka na zimę

To jest wzór. Taka lista kontrolna przeglądu samochodu przed zakupem powinna być pod ręką. Może różnić się w zależności od interesującej nas opcji (chodzi o wyposażenie), choć sądzę, że przy zakupie samochodów większości marek będzie dobrym punktem wyjścia. Dobrze jest zapisać checklistę i okresowo uzupełniać, żeby przed zakupem kolejnego auta wybrać pewniak.

  • Dobre. Zapomnieliście tylko dodać, że kupując nówkę jedźmy do salonu na wyprzedaż rocznika. Bo jak jest zazwyczaj? Wyjeżdżamy nowym autem z salonu i bryka natychmiast traci na wartości (przyjmuje się, że koło 10%).
    No i warto pomyśleć jaką markę samochodu kupić. Jedne auta tracą na wartości znacznie szybciej niż inne.

    Bardzo wymowna tabelka z Autokultu który też czytuję – „Utrata wartości samochodu po 3 latach”. Widać że Japońce się trzymają na jlepiej. Z europejskich marek Opel i długo, długo nic. https://uploads.disquscdn.com/images/253aef677c1604ccd95f21078fab309eb1a3bf138a88acba2d05811214a6ef56.jpg

    Za resztę pomysłów dzięki.

  • Guest

    Autodiler Dobrzanski. Sprawdźcie to!

  • Orban

    Nie chce sie klocic, ale to dziala tylko przy zakupie nowki I kiedy zna sie dealera.

  • Sebastian

    Zabrać do salonu znajomka i kupić VW. Oni o niczym nie zapominają.