Większa dyscyplina finansowa dzięki systemowi kopert

1
806
Moduł sprawdzania pisowni OrphusWidzisz błąd na stronie? Zaznacz i kliknij Ctrl+Enter
Koperty kolorowe Decopas

W ostatnim czasie zostało opublikowanych parę ważnych artykułów, mających na celu zwiększenie dyscypliny finansowej.

Mimo że zakupy w sklepach internetowych albo Dzień bez wydatków w znacznym stopniu pozwolą nam niewątpliwie zaoszczędzić pieniądze, dzisiejszy artykuł będzie dotyczył wprowadzeniu sporej zmiany w miesięcznym zarządzaniu budżetem osobistym.

Wyobraź sobie, że już wiesz, ile wydałeś w poprzednim miesiącu na jedzenie, a ile na rozrywkę. Przyznasz, że aby odłożyć część pieniędzy (albo szybciej spłacić, powiedzmy, kredyt mieszkaniowy) musisz przynajmniej nie wydawać więcej niż w poprzednim miesiącu? Wolisz też uniknąć sytuacji, gdy niezależnie od wzrostu pensji czy sporadycznie otrzymywanych premii, obserwujesz wręcz wzrost swoich wydatków.

Podstawowym warunkiem stosowania tzw. systemu kopert jest konsekwentne zbieranie wszelkich paragonów oraz rachunków. Zapewnia to bowiem klarowny obraz sytuacji z wydatkami.

System kopert powstał w latach 30. XX w. w USA, w trakcie Wielkiego kryzysu, kiedy ludzie nie ufali swoim bankom.

System kopertowy – od czego zacząć?

Zasada nr 0 – podobnie jak w przypadku list zakupowych masz zapewnioną 100% skuteczność, ale pod jednym warunkiem – masz rygorystycznie trzymać się tych zasad.
1). Na podstawie wydatków z zeszłego miesiąca wypłać identyczną kwotę;
2). Przygotuj koperty (najlepiej kolorowe), odpowiadające poszczególnym kategoriom wydatków. Ważnym jest aby tych ostatnich nie tworzyć za dużo. Przykład:

  • rachunki,
  • rozrywka i przyjemności,
  • spłata długów,
  • artykuły spożywcze,
  • inne.

Podział wydatków na poszczególne kategorie pozwala podzielić budżet na czynniki pierwsze i starannie go przeanalizować pod koniec miesiąca.
3). Włóż do każdej koperty odpowiednią kwotę (np. jeżeli wydałeś w tamtym miesiącu 600 złotych na żywność, dokładnie tyle włóż do koperty z napisem „Żywność”);
4). Ilekroć wyciągasz pieniądze z którejkolwiek koperty, zaznacz, na co poszły pieniądze (w miarę możliwości dołącz paragon);
5). Nie możesz przekładać pieniędzy z koperty do koperty;
6). Nie możesz wydać więcej, niż włożyłeś na początku do koperty;
7). Jeżeli w którejś z kopert zostały jakieś pieniądze, możesz je położyć na lokatę albo przyspieszyć spłacanie kredytu;
8). Na początku kolejnego miesiąca ponownie wkładasz pieniądze do poszczególnych kopert.