Tworzenie wydajnego i przyjaznego środowiska pracy

0
495
Moduł sprawdzania pisowni OrphusWidzisz błąd na stronie? Zaznacz i kliknij Ctrl+Enter
Tworzenie wydajnego i przyjaznego środowiska pracy

W ciągu ostatnich pięćdziesięciu lat naukowcy zajmujący się badaniem metod motywowania pracowników i tworzenia świetnego zespołu odkryli, że najważniejszym czynnikiem motywującym okazują się „jasne oczekiwania”. Pracownicy poproszeni o opisanie najlepszej pracy, jaką kiedykolwiek mieli, niezmiennie odpowiadają „zawsze dokładnie wiedziałem, czego oczekiwał mój szef”.
Kiedy naukowcy szukali najbardziej demotywującego czynnika w świecie pracy, odkryli, że było nim przeciwieństwo największego motywatora. Były to „niejasne oczekiwania” czy pracownicy, którzy „nie wiedzieli, czego się od nich oczekuje”.

Oczekiwania innych mają na nas nadmierny wpływ, zwłaszcza oczekiwania ludzi, których szanujemy. Im wyżej względem drugiej osoby znajdujesz się w pracy, tym silniej twoje oczekiwania będą wpływać na zachowanie tej osoby.

 

Otoczenie zawsze wygrywa

Najlepszymi managerami są ci, którzy tworzą środowisko pracy ze szczytową wydajnością. Wprowadzają wszystkie czynniki motywujące przy jednoczesnym wyeliminowaniu tych, które obniżają wydajność. Dziesiątki lat badań nad maksymalną wydajnością i motywacją można sprowadzić do jednego wniosku: firmy odnoszące sukcesy to te, które tworzą środowisko, gdzie ludzie czują się ze sobą świetnie.

 „Wielu liderów nie zdaje sobie sprawy z tego, że środowisko, w jakim pracujesz – biuro, oddział, ludzie i kultura twojego zespołu,  motywacje i postawa szefa – wszystkie te rzeczy mają bezpośredni wpływ na twoją wydajność” – twierdzi Jerry Porras, emerytowany profesor w dziedzinie zachowań organizacyjnych i zarządzania zmianą w Szkole Biznesu Uniwersytetu Stanforda. Dr Porras jest też współautorem klasyków biznesu „Built to last” i „Success built to last”.
Środowisko, w którym pracujesz, jest czynnikiem mającym ogromny wpływ na odnoszenie sukcesów, a środowisko przetrwa dłużej niż ty, nieważne czy dobre, czy złe.

Wielcy menagerowie rozwijają umiejętność wyciągania ze swoich ludzi tego, co najlepsze poprzez uczenie się i „zrozumienie, co popycha ich do działania, dodanie siły, żeby mogli się czuć, że niczym prawnicy pracują w imieniu klientów, pracowników i udziałowców” – mówi Steve Miles z firmy Heidrick and Struggles.
„Bez dobrego środowiska i wyraźnego wsparcia, dzięki którym czują, że robią postępy w pomaganiu klientom, większość pracowników wykorzystuje zaledwie ułamek swoich możliwości” – powiedział Miles.

Twoje relacje z szefem

Organizacja Gallup przeprowadziła badania na dziesiątkach tysięcy pracowników. Odkryto, że najgłębszą kwestią napędzającą zaangażowanie pracownika prawdopodobnie jest jego relacja szefem. Wpływa to na wszystko, co robisz jako pracownik. Ta relacja zabarwia uczucia i oddziałuje na twój entuzjazm (lub jego brak) w pracy.

Jakość interakcji pomiędzy pracownikiem a pracodawcą jest głównym wyznacznikiem motywacji i wydajności. Traktuj swoich pracowników jak partnerów, klientów, jak ważną część przedsiębiorstwa, którą tak naprawdę są.

Niezwykle duży wpływ ma na nas sposób, w jaki traktują nas inni, zwłaszcza  nasi szefowie i inni ważni ludzie w pracy. Spojrzenie, uwaga czy komplement mogą sprawić, że dana osoba pracuje na pełnych obrotach przez cały dzień, a nawet dłużej. Jakość relacji między szefem a pracownikiem może być mierzona miarą tego, na ile pracownik czuje, że może swobodnie wyrażać swoje myśli, uczucia i obawy, a nawet nie zgodzić się z przełożonym w danej kwestii, nie czując przy tym strachu przed krytyką czy zemstą.

Wyeliminować strach

Najlepsze, co możesz zrobić jako manager, żeby wyeliminować strach, jest przestać go napędzać. Kiedy konsekwentnie wyrażasz swoje oczekiwania i obiektywnie je oceniasz, budujesz zaufanie i pozbywasz się strachu w miejscu pracy. Kiedy masz w pracy więcej zabawy i zachowujesz poczucie humoru –  o ile dzieje się to twoim kosztem, nigdy kosztem twojego zespołu – możesz znacznie obniżyć poziom stresu w biurze. Nawet w tych branżach, gdzie życie miesza się ze śmiercią, radość uznawana jest za podstawę kulturową. Założyciel amerykańskiej taniej linii lotniczej Southwest Airlines, Herb Kelleher, słynął z legendarnego poczucia humoru, które  dodawało jego zespołowi energii i eliminowało strach, bo był gotów, żeby to z niego robić sobie jaja.

Wystąpienia Kellehera są zabawne, ale nie są żartem. Ma sporo racji w tym, że chciałby, żeby każdy steward, każda osoba pracująca w administracji i każdy pilot wiedzieli, że dla klientów są ważniejsi niż dyrektorzy w biurowcu.

Przywództwo to nie nagroda czy przywilej – to odpowiedzialność dla ludzi, którzy sprawiają, że twoja grupa jest znakomita dla klientów.

Keller powiedział: „Twoi ludzie są ważniejsi nawet od klientów. Jeśli nie są szczęśliwi i zmotywowani, klienci nie będą do ciebie wracać”.

Najzdrowszą rzeczą, jaką możesz zrobić jako lider, jest traktowanie swojego zespołu poważniej, niż traktujesz samego siebie. Wyeliminowanie strachu jest podstawową wartością firm takich jak Southwest Airlines, ale poczucie humoru wcale nie oznacza, że mniej poważenie podchodzą do takich kwestii jak bezpieczeństwo, usługi, sukces. Oznacza to, że radość jest kluczowa dla kultury usług, dzięki którym działa firma. W ten sposób firma umożliwia ludziom pokazanie ich kreatywności w pracy i sprawia, że ich kontakty z klientami są bardziej ludzkie.

A jak Waszym zdaniem powinno wyglądać miejsce pracy i jakie powinny być panujące w nim relacje? Czekamy na Wasze wskazówki. Piszcie w komentarzach.

 

Zdjęcie:Seth Werkheiser/Flickr

Zobacz również:
Proste miejsce pracy: Ikea hacking
Miejsce pracy w stylu minimalistycznego zen
Jason Fried na temat pracy: biuro nie jest dobrym miejscem, żeby to robić
Problemy w pracy? Oto 10 rozwiązań!
Miejsca pracy: Rafał Mirkowski, autor Multiplanera i Multiplanowania