#the50: 50 rzeczy, które powinien wiedzieć każdy twórczy pracownik

1
1442
#the5o - 50 rzeczy, które powinien wiedzieć każdy twórczy pracownik

#the50 to pierwszy elementarz dla kończących studia twórczy pracowników. Przygotował go Jamie Wieck decydując się na napisanie #the50 rzeczy, które każdy twórczy pracownik powinien wiedzieć. Zdaje sobie sprawę, że nie jest pierwszym ani ostatnim studentem, który boi się przejścia z uczelni na rynek pracy. Każdy z punktów możecie umieścić u siebie na Twitterze.
Za inspirację posłużyły mu zarówno własne przeżycia, jak również (czasami niezbyt przyjemne) doświadczenia jego znajomych związane z przemysłem artystycznym.
#the50 odnosi się do najbardziej powszechnych kwestii, które zaprzątają głowy studentów. Jego celem jest wypełnienie luki, jaka istnieje pomiędzy uczelnią artystyczną a światem profesjonalnym. Każda rada ma nie więcej niż 140 znaków i zawiera tzw. hash-tag, dzięki czemu możecie z łatwością dzielić się nimi na swoim Twitterze.

Elementarz, pierwotnie opublikowany ma stronie internetowej Jamiego Wiecka, został przeniesiony na stałe na stronę the-50.org. Autor ma nadzieję, że zawarte w nim rady okażą się przydatne jeszcze przez wiele lat. Poniższy tekst jest adaptacją porad dla czytelnika polskiego — możecie udostępniać porady używając tego samego hashtagu oraz sprawdzać na bieżąco tweety anglojęzycznych lifehackerów.

  1. NIE JESTEŚ PIERWSZY
    Obecnie bycie „pierwszym” wcale nie jest takie łatwe. Niezliczona liczba osób podjęła już staż lub pracę w studiu. To da się zrobić. #the50
  2. ZAWSZE ZNAJDZIE SIĘ KTOŚ LEPSZY
    Bez względu na poziom twoich umiejętności, zawsze znajdzie się ktoś lepszy. Zaskakująco łatwo traci się czas, martwiąc się o to. #the50
  3. SUKCES NIE JEST ZASOBEM SKOŃCZONYM
    Uczelnie promują mentalność sumy zerowej: ktoś musi ponieść porażkę, żebyś ty mógł odnieść sukces. W rzeczywistości wcale tak nie jest. #the50
  4. BEZ BRAMKI NIE STRZELISZ GOLA
    Jeśli nie wiesz, czego chcesz, jak możesz do tego dążyć? Cel określa twoją bramkę i tym samym miejsce, od którego należy zacząć. #the50
  5. ZACZYNANIE CZEGOKOLWIEK WYMAGA ENERGII
    Start pochłania więcej energii niż koniec. Fakt ten sprawdza się w przypadku fizyki, twojej kariery i pomysłów. #the50
  6. DROGA DO PRACY JEST ŁATWIEJSZA NIŻ SĄDZISZ
    Aby dostać się do branży, potrzebujesz trzech rzeczy: świetnej prac, energii i przyjaznej osobowości. Wielu zapomina o tym ostatnim. #the50
  7. MYŚL O SOBIE POZYTYWNIE
    To, jak siebie postrzegasz, jest twoją największą zaletą. Myśl o sobie jako o kimś, kim chcesz zostać, a inni również cię takim ujrzą. #the50
  8. STWÓRZ PRZEJRZYSTĄ I PROSTĄ W OBSŁUDZE STRONĘ
    Portfolio online jest alfą i omegą twojej kariery. Z takim bogactwem usług internetowych wymówki, aby nie posiadać strony, praktycznie nie istnieją. #the50
  9. NADZORUJ SWOJĄ PRACĘ
    Nigdy nie przestawaj pracować nad swoim portfolio. Trzy mocne kawałki są lepsze niż dziesięć słabych – ważna jest jakość, nie ilość. #the50
  10. SŁUCHAJ INTUICJI
    Jeśli twoja praca nie wzbudza w tobie emocji, nie wzbudzi ich też w innych. Odrzucaj przeciętne projekty – pasję ciężko jest podrobić. #the50
  11. SPRAW, ABY TWOJA PRACA BYŁA ŁATWA W ODBIORZE
    Ludzie są leniwi. Jeśli chcesz, żeby rzucili okiem na twoją pracę, ułatw im to. Większość pracodawców preferuje format JPG lub PDF. #the50
  12. PISZ ADRESY RĘCZNIE
    Spojrzenia potencjalnych pracodawców i klientów przyciągają odręcznie pisane adresy. Dzięki osobistemu akcentowi możesz daleko zajść. #the50
  13. CZAS JEST CENNY: PRZEJDŹ DO RZECZY
    Starając się o pracę, unikaj dowcipów i sztuczek. Pracodawców niczym nie zaskoczysz. Przejdź do rzeczy – będą ci za to wdzięczni. #the50
  14. NIE PODEJMUJ SIĘ BEZPŁATNEGO STAŻU
    Nie jest to zło konieczne – studio, które nie płaci swoim stażystom (przynajmniej minimalnej pensji) nie jest warte twojego czasu. #the50
  15. PODEJMUJ SIĘ JAK NAJWIĘKSZEJ ILOŚCI STAŻY
    Staż to niezbędne obciążenie finansowe. Pozwala ci przeczesać teren i znaleźć role, w których czujesz się najlepiej. #the50
  16. NIE MARNUJ STAŻU
    Praca w studiu i towarzysząca jej energia może siąść. Nie zwracaj na to uwagi. Twoim obowiązkiem jest znalezienie czegoś do zrobienia. #the50
  17. ZAPRZYJAŹNIJ SIĘ Z DRUKARNIĄ
    Dobry stosunek z drukarnią jest bezcenny – pomoże ci zaoszczędzić pieniądze i ocalić środowisko. #the50
  18. ZNAJDŹ W OKOLICY TANIE SKLEPY TYPU DIY
    Tanie sklepy typu DIY są doskonałym źródłem gotowych artykułów do majsterkowania, dekorowania i nadawania twoim pracom nowego wymiaru. #the50
  19. BĄDŹ CIERPLIWY
    Nie ma nic dziwnego w ukończeniu paru staży i nieznalezieniu czegoś „dla siebie”. Złóż CV w studiu, o którym wcześniej nie myślałeś. #the50
  20. ZADAWAJ PYTANIA
    Niczego nie zakładaj z góry. Zadawaj pytania nawet wówczas, gdy wydaje ci się, że znasz odpowiedzi. Zdziwisz się, jak mało wiesz. #the50
  21. ZABIEGAJ O SZANSE
    Może się to wydawać bezczelne, ale domagaj się udziału w wydarzeniach artystycznych. Siedząc bezczynnie, niczego nie osiągniesz. #the50
  22. ZABIEGAJ O KRYTYKĘ, NIE POCHWAŁY
    Pochwały niczego cię nie nauczą. Nawet jeśli wydaje ci się, że twoje prace są idealne – zabiegaj o krytykę; zawsze możesz ją zignorować. #the50
  23. ZDOBYWAJ PRZYJACIÓŁ, NIE WROGÓW
    Przemysł artystyczny to mały świat; sieć, w której wszyscy się znają. Pamiętaj o tym zanim poważnie kogoś wkurzysz. #the50
  24. WIEŚCI SZYBKO SIĘ ROZCHODZĄ
    Dobry stażysta przekona się, że jego reputacja go wyprzedza. Oferty pracy prawie zawsze są wysuwane na podstawie „ustnych” dowodów. #the50
  25. NIE UPIJAJ SIĘ PODCZAS PROFESJONALNYCH IMPREZ
    Jest różnica pomiędzy byciem „wesołym” a „paralitycznym”. To drugie może odebrać ci godność, reputację i prawdopodobnie pracę. #the50
  26. SIEĆ
    Jest trochę prawdy w powiedzeniu: „nie ważne, co się wie, ale kogo się zna”. Rozmawiaj z ludźmi, wysyłaj maile, załóż konto na Twitterze.#the50
  27. UBIERAJ SIĘ ELEGANCKO, WYGLĄDAJ JAK PROFESJONALISTA
    Traktujesz swoją pracę poważnie? Więc w taki sam sposób traktuj swój wygląd. Klienci wolą robić interesy z ludźmi, którym zależy. #the50
  28. NIGDY NIE PRACUJ ZA DARMO
    Praca za darmo obniża wartość profesji i sprawia, że wyglądasz na słabeusza. Nawet „miły” klient nie omieszka tego wykorzystać. #the50
  29. NEGOCJUJ
    Jeśli naprawdę musisz pracować za darmo – negocjuj. Klienci i studia mają dostęp do wielu środków, które mogą stanowić „zapłatę”. #the50
  30. CZYTAJ UMOWY
    Nigdy nie podpisuj umowy bez zapoznania się z jej treścią, a pracy nie zaczynaj bez umowy – być może sam będziesz musiał ją napisać. #the50
  31. SPRAW, ABY TWOJE FAKTURY SIĘ WYRÓŻNIAŁY
    Firmy toną w powodzi faktur. Spraw, aby twoje wyróżniały się kolorem lub kształtem. Pomoże im to wypłynąć na wierzch. #the50
  32. NIE MA CZEGOŚ TAKIEGO JAK ZŁA PRACA
    Zawsze staraj się ze wszystkich sił. Logicznie rzecz biorąc, nie możesz się czuć niezadowolony, jeśli „zrobiłeś, co mogłeś”. #the50
  33. NIE MA CZEGOŚ TAKIEGO JAK ZŁY KLIENT
    Obowiązek zapewnienia dobrego stosunku z klientem leży po twojej stronie. Jeśli wam się nie układa, „zwolnij” go w ramach przysługi. #the50
  34. WYKORZYSTAJ OGRANICZENIA
    Ograniczenia są bezcenne na drodze do sukcesu: dają ci punkt zaczepienia. Napięcie wynikające z ich przezwyciężania rodzi świetność. #the50
  35. OTOCZENIE NIE JEST OGRANICZENIEM
    Wpływ twojej pracy na otoczenie nie jest tylko kwestią mody. Dla osoby kreatywnej powinien on stanowić kwestię najistotniejszą. #the50
  36. NUDNE PROBLEMY PROWADZĄ DO NUDNYCH ROZWIĄZAŃ
    Poddawaj swój brief ciągłej analizie: spójrz na pytanie pod innym kątem. Unikalne problemy prowadzą do unikalnych rozwiązań. #the50
  37. NOWE IDEE ZAWSZE SĄ „GŁUPIE”
    Nowe pomysły powstają bez kontekstu i miary sukcesu, co sprawia, że są błędnie oceniane jako głupie, niezręczne, a nawet niemożliwe. #the50
  38. NIE LEKCEWAŻ PRACY WYNIKAJĄCEJ Z WŁASNEJ INICJATYWY
    Klientów zdobywasz dzięki inicjatywie. Ironicznie, biznes napędzają pomysły niezwiązane bezpośrednio z jego potrzebami. #the50
  39. UZASADNIAJ SWOJE DECYZJE
    Klienci boją się przypadkowych decyzji – chcą rozwiązań. Miej uzasadnienie na wszystko, nawet jeśli doszedłeś do niego po fakcie. #the50
  40. POKAZUJ SZKICE, NIE WYMUSKANE POMYSŁY
    Klienci często mylą „surowy” cyfrowy projekt z ostateczną wersją. Pokazuj im szkice tak długo, jak możesz – będą się czuć zaangażowani. #the50
  41. PRACUJ Z KLIENTEM, NIE PRZECIWKO NIEMU
    Może ci się wydawać, że masz rację, ale weź również pod uwagę rozwiązanie zaproponowane przez klienta. Od czasu do czasu możesz się zdziwić. #the50
  42. NIE ZGADZAJ SIĘ ZAWSZE Z ODMOWĄ
    Walcz o lepsze rozwiązania. Przedstaw klientowi swój sposób myślenia krok po kroku – ciężko jest kłócić się z logiką. #the50
  43. WYBIERAJ BITWY
    Przemysł artystyczny często doprowadza do pasji, ale nie każda kłótnia jest warta zachodu. Z czasem nauczysz się wybierać właściwie. #the50
  44. JEŚLI MASZ ODNIEŚĆ PORAŻKĘ, ZRÓB TO Z KLASĄ
    Być ambitnym oznacza podejmować się zadań, którym myślisz, że nie jesteś w stanie podołać. Porażki nie są przyjemne, ale czasami konieczne. #the50
  45. PRZEJMIJ KONTROLĘ
    Bez względu na to, dla kogo pracujesz, odzywaj się, jeśli coś jest nie tak. Weź na siebie odpowiedzialność bycia barometrem jakości. #the50
  46. BIERZ ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA PORAŻKĘ
    Jeśli coś w pracy idzie nie tak – nie chowaj głowy w piasek. Choć wydaje się to sprzeczne z intuicją, daje ci możliwość działania. #the50
  47. DZIEL SIĘ POMYSŁAMI
    Nic nie zyskujesz, trzymając swoje pomysły dla siebie; mogą się one wydawać zbyt cenne, ale im więcej się nimi dzielisz, tym więcej ich masz. #the50
  48. WYJDŹ ZE STUDIA
    Dobry projekt jest efektem rozumienia związków pomiędzy rzeczami, których nie znajdziesz w czterech ścianach swojego studia. #the50
  49. NAGRODY SĄ MILE WIDZIANE, ACZ NIE KONIECZNE
    Nagrody dobrze prezentują się na półce, ale klienci rzadko podnoszą słuchawkę z ich powodu. Bodźcem jest solidna praca. #the50
  50. NIE TRAKTUJ SIEBIE ZBYT POWAŻNIE
    Traktuj swoją pracę poważnie, traktuj swoją branżę poważnie, ale do siebie miej dystans. Ludzie, którzy go nie mają, często są obiektem kpin. #the50