Sześć kroków do poradzenia sobie ze stosem literatury

0
689
Moduł sprawdzania pisowni OrphusWidzisz błąd na stronie? Zaznacz i kliknij Ctrl+Enter
jak poradzic ze stosem literatury

Czy następująca sytuacja brzmi dla Ciebie znajomo?

Twój opiekun dał ci pewne materiały, abyś mógł zacząć zgłębiać zagadnienie. Zaczynasz czytać, podekscytowany myślą nauczenia się czegoś nowego na ten temat. Następnie zaczynasz przeglądać wszystkie odnośniki i zaczynasz czytanie od tego punktu. Śledzisz kilka periodyków z twojej dziedziny oraz drukujesz wszystkie znaczące publikacje wydane ostatnio na ten temat.
Tymczasem liczba publikacji, z którymi chcesz się zapoznać rośnie, wraz ze stosem wydrukowanych stron leżących na twoim biurku, i powoli, twój dobry humor pryska pod ciężarem ogromnej ilości informacji, które udało ci się zgromadzić.

Nie popadaj w rozpacz – ogrom prac z twojej dziedziny, które „gdzieś tam istnieją” może wydać się nie do ogarnięcia, która pochłonie cię jak ruchome piaski. Przekopywanie się przez ten stos jest wyzwaniem, ale możesz stworzyć plan, i rozprawić się z tym zadaniem – krok po kroku.

Jak poradzić ze stosem literatury? Aby pomóc ci podzielić zadanie na mniejsze części możliwe do realizacji, przygotowaliśmy łatwy do wdrożenia plan składający się z sześciu kroków.

(Zdjęcie)

Krok 1: Co tak naprawdę musisz wiedzieć?

Czy określiłeś swoją tezę badawczą lub może szukasz luk w wiedzy, aby ją skonkretyzować? Zanim zaczniesz czytać dokładnie wszystkie informacje, musisz mieć pojęcie, czego szukasz. Jeżeli jesteś nowicjuszem zgłębiającym temat, wtedy określ swój cel jako uchwycenie podstawowych pojęć związanych z zagadnieniem XX. Jeżeli poszukujesz sprzecznych teorii dotyczących wpływu parametru Y na zdarzenie Z, określ to jasno.

Posiadanie jasnego celu i zbioru przemyśleń pomoże ci rozpocząć czytanie z właściwego poziomu, na tym etapie twoich badań. Zauważysz również, że wynik czytania motywowany odmiennymi założeniami pozwoli ci dostrzec różne aspekty pewnych publikacji.

Krok 2: Ile masz czasu?

Możesz wykorzystać na czytanie artykułu od 20 minut po cały dzień (lub nawet kilka dni). Jeżeli pragniesz usystematyzować i zaplanować swoją pracę, to wyznacz sobie termin końcowy (nawet jeżeli opiekun nie wyznaczył ci takowego).

Kiedy już wiesz, ile masz czasu rozpocznij planowanie.
Na przykład, jeżeli masz miesiąc: przeznacz 1,5 tygodnia na przeanalizowanie najważniejszych kwestii, 1 tydzień na zgłębienie kwestii pobocznych oraz 1 tydzień na pisanie twojej recenzji literatury zebranej na dany temat (a pozostałe dni posłużą ci jako bufor bezpieczeństwa w twoim planie).

Krok 3: Przeanalizuj niezbędne kwestie

Zrób listę kluczowych publikacji z twojej dziedziny. Dobrym sposobem na początek jest znalezienie wyczerpującej recenzji lub najnowszego raportu i rozpoczęcie od wgryzienia się w odnośniki znajdujące się w tym artykule albo raporcie.

Aby zyskać ogląd na dany temat, musisz poświęcić trochę czasu na analizę podstawowych zasad i równań. Będziesz musiał usiąść, porobić notatki oraz przepracować powoli materiał jak gdybyś był studentem starającym się zrozumieć trudny rozdział z podręcznika.
Może ci się wydawać, że spędzasz zbyt wiele czasu nad kilkoma artykułami, jednak poprzez realizację tego zadania budujesz fundament pod proces dalszego czytania.

Warto przeczytać:

Krok 4: Rzuć okiem na kwestie poboczne

Wydziel artykuły, które mogą być co prawda interesujące lub mogłyby dać dodatkowy punkt odniesienia, ale nie mają absolutnie kluczowego znaczenia dla twojej dziedziny. Zważ, że nie są one mniej istotne, nie możesz pominąć kwestii pobocznych, ale aby zrozumieć idee, będziesz potrzebował mniej czasu, aby dogłębnie zrozumieć wszystkie poruszone elementy.

Szybkie czytanie jest kluczową umiejętnością, którą powinieneś posiąść. Rozpocznij trening już dzisiaj. Możesz ćwiczyć swoje oczy (i spróbuj uciszyć swój wewnętrzny głos) przy pomocy tego narzędzia internetowego.
Staraj się obejmować wzrokiem grupy wyrazów jednocześnie, zamiast pojedyncze słowa.

Warto przeczytać:

Jeżeli artykuł jest sklasyfikowany jako dotyczący kwestii pobocznych, wtedy po prostu przejrzyj go: przeczytaj streszczenie, wstęp, podsumowanie, a następnie prześledź tabele – co z reguły da ci już informacje, których potrzebujesz.
Jeżeli musisz przeczytać dodatkowe działy, przewertuj je. A oto jak działa skimming:

Pomyśl o swych oczach jak o magnesach. Zmuś je do szybszego poruszania się. Przebiegnij wzrokiem każdą linijkę tekstu. Wychwyć jedynie kilka kluczowych słów z każdej linijki.

Krok 5: Archiwizuj to co, czytasz

Równie ważny jak samo czytanie, możliwość odnalezienie tego artykułu i poszukiwanie dodatkowych informacji, jest aspekt kontroli ogromu informacji, które zgromadzisz jako badacz.
Możesz archiwizować trwałe kopie jak również utworzyć archiwum cyfrowe. Opracuj system przechowywania trwałych kopii (na przykład, archiwizacja alfabetyczna od pierwszej litery nazwiska pierwszego autora) i skorzystaj z programu zarządzania odnośnikami na twoim komputerze w celu utworzenia archiwum cyfrowego. Upewnij się, że możesz znaleźć swoje dokumenty nawet po trzech latach, kiedy będziesz pisał swoją pracę licencjacką!

Krok 6: Miej oko na nowe wyniki badań

To co, wczoraj uznawano za prawdziwe, może być poddane dyskusji w obliczu nowych badań. Nie trzymaj się kurczowo jedynie tych publikacji, które były dostępne w czasie kiedy po raz pierwszy czytałeś na dany temat. Zamiast tego wybierz strategię podążania za wynikami badań.
Możesz zamówić subskrypcję uaktualnień do publikacji najbardziej istotnych periodyk(ów) lub ustawić czytnik kanałów dla niektórych słów kluczowych.