Startup: czy Twój pomysł na biznes ma szanse na powodzenie?

0
565
Czy Twój pomysł na biznes ma szanse na powodzenie

Do większości z tego, co jest najważniejsze w tym życiu, nie jest dołączany podręcznik użytkownika. Dom, rodzina, dzieci, ale i założenie biznesu. Niezależnie od tego, na czym ma polegać Twój przyszły biznes, sukces w dużym stopniu zależy od umiejętności patrzenia w przyszłość. Posiadasz ją? Super. A teraz zapoznaj się z mapą drogową dla startupów

  1. Zgłoś pomysł. Taki, który będzie odpowiadał Twoim pasjom, celom, silnym punktom, zasobom oraz skłonności do ryzyka. Pamiętaj – to jest na razie tylko hipoteza.
  2. Patrz pod różnymi kątami. Oceniaj szanse tak, jakby to robił inwestor – obiektywnie, dokładnie, analizując każdy szczegół. Kim są klienci i czego potrzebują? Jakie są szanse sprzedażowe? Czy to jest właściwy moment? Czy pomysł przyniesie zysk?
  3. Zbieraj informacje zwrotne. Znajdź ludzi, którzy znają rynek, model biznesowy, konkurencję oraz Twoich poprzedników, którym się udało. Rozmawiaj z ludźmi – swoimi potencjalnymi klientami – i dowiedz się, co oni sądzą na temat Twojej hipotezy (pomysłu). Dowiesz się więcej po wprowadzeniu produktu na rynek, jednak wstępne rozpoznanie zwiększy Twoje szanse na wystartowanie z dobrej pozycji.
  4. Reaguj na informacje zwrotne. Wprowadzaj do swojego biznesplanu, produktu oraz strategii wejścia na rynek konieczne modyfikacje. Przeanalizuj podstawowe wskaźniki, aby zorientować się, ile masz zainwestować w osiągnięcie głównych kroków. Opracuj plan wdrożenia najważniejszych celów na najbliższe parę miesięcy i określ, kto ma odpowiadać za ich realizację.
  5. Zbuduj podstawowy produkt. Masz już naszkicowany w głowie produkt końcowy albo usługę? Prawdopodobnie fajnie wygląda i oferuje mnóstwo funkcji. Odłóż to na później i skup się na podstawowych potrzebach zgłaszanych przez klientów. Zbuduj ten podstawowy produkt tak szybko i tanio, jak tylko potrafisz.
  6. Otwórz sklep. Zamiast czekać, aż produkt stanie się doskonały, przypomnij sobie o zasadzie: „lepsze jest wrogiem dobrego”. Dopóki produkt nie trafi na rynek, działasz po omacku, tracąc czas i pieniądze, lecz nie mając możliwości sprawdzenia reakcji użytkowników.Czy Twój pomysł na biznes ma szanse na powodzenie(Zdjęcie: curtm95)

  7. Przetestuj swoje dzieło. Teraz gdy produkt już trafił na rynek, możesz zobaczyć, czy odpowiada potrzebom klientów. Sprawdź cenę, postrzeganie marki, możliwości produktu, doświadczenia klientów. Znajdź ekonomiczny sposób na ciągłe pozyskiwanie klientów za pomocą wiadomości marketingowych, promocji, sloganów oraz kanałów dystrybucji. Mierz wyniki i wyciągaj wnioski.
  8. Pamiętaj o elastyczności. Gdy uświadomisz sobie wady produktu oraz błędy marketingowe, zechcesz je naprawić. Tyle że poza błędami masz na swoim koncie pewne osiągnięcia, których nie chcesz stracić. Bądź elastyczny.
  9. Przygotuj się do wzrostu. Dokonaj zmian w planie biznesowym, produkcie, zespole, marketingu, wdrożeniu oraz polityce finansowej. Zbierz zasoby, których wymaga rozwój. To jest dobry moment na pozyskanie inwestorów. Twoje przesłanie do inwestorów: „Wiemy, jak pozyskać klienta za X$ i zarabiać na każdym 3$. Mając taką, a nie inną kwotę do dyspozycji, możemy rosnąć z taką prędkością i do takiego poziomu”.
    Tekst nie do przebicia!
  10. Przyspiesz. Czas na ekspansję. Upewnij się, że Twój zespół zna Twój plan, wierzy w niego, a każdy członek załogi rozumie, czego od niego oczekujesz i ma do tego odpowiednie narzędzia.

Każde udane przedsięwzięcie zaczyna się od pomysłu. Zadajesz sobie pytanie – czy mój pomysł ma szanse?

Aby uzyskać odpowiedź na to pytanie, potrzebujesz 2 rzeczy: sposobu na pozyskanie informacji zwrotnych nt. pomysłu oraz warunków do podjęcia dobrej decyzji.

Przy użyciu metod Kleiner Perkins, TechStart oraz MIT Enterprise Forum powstał specjalny kurs, który oszacowuje startup, dostarcza szczegółowe wskazówki, porady ekspertów oraz wzory dokumentów. Obejrzyj za darmo pierwszą lekcję.

[Inc.]