Recenzja książki: Tony Hsieh – „Dawaj innym szczęście”

0
649
Moduł sprawdzania pisowni OrphusWidzisz błąd na stronie? Zaznacz i kliknij Ctrl+Enter

Oto jedna z historii jak zostać milionerem.

Dziwne początki (hodowla robaków) i piękny finał – sprzedaż firmy (ale już zupełnie innej) za 1,2 mld $ słynnemu Amazonowi.

Na sprzedaży się nie skończyło, ponieważ Tony Hsieh i jego sklep internetowy Zappos oferuje klientom nie tylko buty, lecz również… szczęście.
A to jest niekończący się proces.

Tony Hsieh - Delivering Happiness. A Path to Profits, Passion, and Purpose

 

Korporacja Tonyego Hsieha przetrwała na rynku i osiągnęła sukces dzięki wzorowej kulturze korporacyjnej.
Sama książka zainteresuje nie tylko właścicieli sklepów internetowych oraz poszukiwaczy inwestorów dla swoich startupów, lecz również każdego, kto myśli o tym, jak uszczęśliwić swoich klientów i pracowników.

Tony Hsieh wymienia 10 powodów, aby przeczytać jego książkę „Dawaj innym szczęście”:

10. Chcesz wiedzieć, jak w ciągu mniej niż 10 lat obroty Zappos wzrosły od zera do miliarda;
9. Chcesz poznać drogę, która przywiodła Hsieha do Zapposa oraz lekcje, które w tym czasie przyswoił;
8. Chcesz poznać błędy popełnione przez Zappos w ciągu kolejnych 10 lat. Niech Twoja firma uniknie przynajmniej części z nich;
7. Szukasz odpowiedniej proporcji bogactwa, pracy oraz szczęścia;
6. Myślisz o tym jak zbudować biznes oraz solidną markę;
5. Chcesz wzmocnić kulturę korporacyjną, dzięki której Twoi pracownicy lub koledzy staną się szczęśliwsi oraz bardziej zaangażowani, co spowoduje wzrost produktywności;
4. Chcesz usprawnić swoje nawyki pracy z klientami, dzięki czemu tamci będą szczęśliwsi, a Ty odnotujesz większy zysk;
3. Chcesz zbudować coś wyjątkowego;
2. Nie wiesz, jak znaleźć inspirację oraz szczęście w pracy i życiu;
1. Skończyło Ci się drewno na opał. W końcu książka jest stworzona do rozpalania ognia (w żadnym razie tego nie róbcie – Tony pozwolił sobie nieco zakpić z czytelnika, wiedząc, że nikt nie potraktuje w ten sposób tej niesamowitej książki).

Teraz ciekawe przemyślenia zawarte w książce:

  • Sformułuj kluczowe wartości. Rób to wraz ze swoim zespołem;
  • Każdy telefon, każde spotkanie, każde słowo zawarte w korespondencji są cegiełkami, z których składa się nasza marka;
  • Każdy z członków naszego zespołu codziennie rozwija się jako osobowość. W jaki sposób to osiąga? Jak wykorzystywać swoje silne strony oraz różnice?
  • Rezygnuj z chwilowego zysku na rzecz podtrzymywania kultury korporacyjnej;
  • Idź do przodu, wprowadzając małe usprawnienia raz na miesiąc, raz na tydzień, raz dziennie;
  • Kultura korporacyjną należy rozpowszechniać nie tylko wewnątrz firmy, lecz również poza jej murami. Im więcej naszych partnerów oraz klientów wie o naszym stylu prowadzenia biznesu, tym bardziej udana będzie nasza współpraca;
  • Firma powinna mieć wyższy cel niż wysoki zysk;
  • Powinno się traktować kolegów jak krewnych i przyjaciół oraz tworzyć w firmie domową atmosferę;
  • Akceptujcie zmiany i zachęcajcie do nich;
  • Twórzcie magiczną, twórczą atmosferę i kochajcie przygodę; Rozwój i edukacja – ważnymi priorytetami w rozwoju firmy;
  • Szczerość w zespole zależy od swobodnego przepływu informacji;
  • Jeżeli masz więcej niż 3 priorytety, tak naprawdę nie masz żadnego;
  • Podczas wystąpień bądź realistą opowiadającym historie z życia; Dziel się swoim doświadczeniem, nie ukrywaj go przed innymi;
  • Czym jest dla Ciebie szczęście? Jakie są Twoje cele w życiu? Po co pracujesz, do czego dążysz, czego chcesz? Odpowiedzi na te pytania wyznaczą Twoją drogę życiową;
  • Szczęście = poczucie kontroli + poczucie postępu + przywiązanie + wartość;
  • Stwarzaj poczucie postępu. Wynagradzaj osiągnięcia, twórz poczucie stałego ruchu;
  • Zaspokajaj oczekiwania klientów, następnie spełniaj ich życzenia, a dopiero wtedy – niesformułowane potrzeby;
  • Poczta pantoflowa jako kanał dystrybucji informacji o nas jest bardziej skuteczny niż nam się to wydaje;
  • Sukces zależy od stałych klientów – dbaj o nich;
  • Nie rywalizuj cenowo – skup się na obsłudze oraz uwadze skupionej na kliencie;
  • Zaczynaj od małego i nie próbuj ogarnąć wszystkiego. Pamiętaj również o skoncentrowaniu się na bieżących celach;
  • Nie obawiaj się konkurencji i nie ukrywaj niczego. Najskuteczniejszą Twoją bronią jest otwartość;
  • Optymizacja to magiczna pigułka. Jak można osiągnąć więcej przy pomocy dostępnych środków?

Najciekawsze fragment książki traktuje o szczęściu.

Jaki jest Twój cel w życiu?

  1. Znalezienie świetnej pracy>Po co?>Aby zarobić>Po co?>Żeby kupić dom
  2. Znaleźć przyjaciela/przyjaciółkę>Po co?>Żeby poznać bliską osobę>Po co?>Aby wyjść za mąż/ożenić się
  3. Zbudować firmę>Po co?>Żeby wcześniej przejść na emeryturę>Po co?>Żaby spędzać więcej czasu z rodziną

Na końcu każdego łańcuszka (w książce jest tego więcej) znajduje się krótkie pytanie – kolejne Po co?
A odpowiedź będzie równie krótka: Aby być szczęśliwym :)

Hsieh tłumaczy, że niezadowolenie z pracy, otoczenia, a nawet losu bierze się stąd, że kierowani fałszywymi wartościami wybieramy zbyt długą drogę do Szczęścia.
Zgodzicie się chyba, że żaden z powyższych łańcuszków za długi to raczej nie jest?

Książka Tonyego Hsieha jest jedną z najciekawszych pozycji, które oferuje księgarnia Lifehackera: „Delivering Happiness: A Path to Profits, Passion, and Purpose

Jeżeli nie władacie jeszcze angielskim na tyle dobrze, aby czytać w oryginale (a propos, →Jak łatwo nauczyć się języków obcych – kompendium przyszłego poligloty), możecie przeczytać polskie tłumaczenie książki: „Dawaj innym szczęście”.