Psychologia socjalna, krótka lekcja w 15 punktach

0
8015
Moduł sprawdzania pisowni OrphusWidzisz błąd na stronie? Zaznacz i kliknij Ctrl+Enter

Można powiedzieć, że na każdym kroku mamy do czynienia ze zjawiskiem określanym jako psychologia socjalna. Przecież każdy z nas żyje w społeczeństwie, borykając się z trudnościami ze zrozumieniem ludzi. Poniższe 15 wskazówek może pomóc choćby w złapaniu podstaw dotyczących schematów zachowań każdego z nas.

1. Wzajemne oddziaływanie ma na nas duży wpływ.

Wydaje się to niewiarygodne, ale ponad 20% ludzi wysyła co roku kartki świąteczne do obcych osób, tylko dlatego, że dostali od nich kiedyś jedną. Z podobnego powodu napiwki w restauracjach wzrastają, jeśli kelner, wraz z rachunkiem, przynosi klientom miętówki.

2. Bardziej cenimy rzeczy, które już posiadamy.

Przeprowadzono kiedyś test, sprzedając ludziom różne rzeczy za $5. Co ciekawe, nie dość, że nie zgadzali się oni na odsprzedanie tego taniej, ani w tej samej cenie, to jeszcze oczekiwali podwójnej kwoty za to samo.

3. Nadmierne ciepło sprawia, że jesteśmy nerwowi, a smutek, że jest nam zimno.

Gdy czujemy się odrzuceni, wydaje nam się, że otoczenie staje się chłodniejsze. Wolimy wtedy ciepłe posiłki oraz napoje. Upały mają także wpływ na przestępczość. W cieplejszych regionach współczynniki przestępstw są wyższe, a same zbrodnie częściej zdarzają się w ciepłe dni. Ciepło nadmiernie pobudza, jednak najczęściej to pobudzenie zrzuca się na inne czynniki.

4. Uśmiech uzależnia. A do tego może pomóc w szczęśliwym życiu.

(Źródło: Tim Sheerman-Chase/Flickr)

Uśmiechamy się znacznie więcej, jeśli ludzie dookoła nas także są radośni. Jednak uśmiech, czy też radość, nie zawsze okazujemy z zadowolenia z siebie. Czasami wpływ na to ma również chęć społecznej aprobaty. Nawet uśmiech na zdjęciach może mieć na nas wpływ. W jednej z amerykańskich szkół sprawdzono, jak szczery uśmiech w albumach rocznych wpływa na przyszłość. Osoby takie częściej po 30 latach określali siebie jako szczęśliwych.

5. Zachowujemy się inaczej pod wpływem nacisków.

W sytuacji, gdy podczas wykonywania testu podano informację, że wyniki różniły się zależnie od płci, średnie wyniki kobiet zaczęły spadać. Z kolei mężczyźni po kontakcie z atrakcyjnymi kobietami odnosili znacznie gorsze rezultaty. Działanie w grupie, na przykład z okazji Halloween, sprawia, że średnia ilość cukierków na dziecko była wyższa.

6. Bycie obserwowanym często pomaga. Może niekoniecznie podczas jedzenia.

Jeśli ktoś obserwuje wykonywane przez nas działania, jeśli należą do łatwych zadań, wykonywane są lepiej. Jednak jeśli uczymy się czegoś nowego lub wykonujemy coś trudniejszego, jesteśmy spowalniani przez dodatkową widownię. Ciekawym faktem jest, że towarzystwo sprawia, iż łatwiej jest jeść zbyt wiele. Jest to co prawda dowiedzione na przykładzie kurczaków, ale one są tak podobne do nas…

7. Porównanie ludzi do ich przyjaciół to najlepsza metoda, aby ich do czegoś nakłonić.

Firmy dostarczające prąd poprzez podanie ludziom informacji, iż ich sąsiedzi oszczędzają energię elektryczną, sprawiły, że użycie spadło o 2-3%. Z kolei podanie informacji, iż zmniejszenie zużycia oszczędza pieniądze lub ratuje otoczenie, nie spowodowało spadku, a nieraz jeszcze wzrost zużycia.

8. Im częstszy mamy z czymś kontakt, tym bardziej pozytywnie to oceniamy.

Uczestnicy testu częściej twierdzili, że przedstawione im obcojęzyczne słowo ma pozytywną konotację, jeśli było im przedstawione więcej razy przed wykonaniem testu. Najbardziej zauważalnym procesem w tym zjawisku jest reklama. Lepiej oceniamy firmę, której reklamy widzimy częściej. Także święcące obrazy, widoczne niecałą sekundę, ustawiają nasze podejście.

9. Opływowe kształty widziane przez umysł.

Przedmioty o opływowych kształtach są bardziej atrakcyjne wizualnie dla większości niż te mające wiele rogów.

10. Nie dajmy się zranić w tłumie.

Im więcej ludzi jest świadkami zdarzeń takich jak wypadek lub przestępstwo, tym rzadziej otrzymujemy pomoc. Paradoks ten wynika z faktu, iż każdy myśli, że ktoś inny z tłumu udzieli potrzebnej pomocy. Także krwawiące ofiary uzyskują pomoc znacznie rzadziej. Warto jednak krzyczeć, statystycznie zwiększa to szanse na pomoc ze strony osób trzecich.

11. Chcemy być szczęśliwi, ale co za dużo to nie zdrowo.

Badanie na 10000 uczestników z różnych krajów pokazało, że szczęście jest najważniejszym osobistym czynnikiem, bardziej niż bogactwo, znalezienie sensu życia czy pójście do nieba. Szczęśliwe osoby określają siebie jako ciekawskich ludzi, natomiast smutni częściej zauważają drobne zmiany, jak choćby mimika twarzy. Co ciekawe bardzo szczęśliwi ludzie mają gorsze oceny w szkole i często znajdują potem gorzej płatną pracę.

12. Robimy głupie rzeczy, aby dostosować się do innych.

Przeprowadzone także test, w którym uczestnik miał udzielić oczywistej, poprawnej odpowiedzi na łatwe pytanie. Pozostała część grupy została poproszona o udzielenie złej odpowiedzi. W wyniku tego, w sytuacji przedstawienia swojej odpowiedzi przed taką grupą, ponad 70% uczestników zmieniało swoją odpowiedź na złą. Wynikiem tego była chęć dopasowania do grupy lub myślenie, że reszta była lepiej poinformowana na ten temat. Co ciekawe tylko jedna osoba z całego teamu rzeczywiście zgadzała się z uczestnikiem, widząc odpowiedzi reszty.

13. Rodzaj nagrody ma wpływ na naszą produktywność.

Przewidywalne nagrody zmniejszają naszą produktywność. Jeśli jednak nie wiemy, jaka nagroda nas czeka, produktywność znacznie wzrasta. Nawet jeśli zadania są bardziej kreatywne, to niezmienna nagroda nie sprawi, że ukończymy je szybciej i z większą przyjemnością.

14. Autorytet zmienia zachowanie i podejście do ludzi.

W przeprowadzonym eksperymencie więzienia Stanford, gdzie podzielono ludzi na strażników i więźniów, dokonano niezwykłych obserwacji. Po tygodniu testu, z przewidzianych dwóch, eksperyment musiał być przerwany. Powodem tego było znęcanie się strażników nad więźniami i początki załamania psychicznego u tych drugich.

15. Wyznaczając cele, staramy się dotrzeć do zaokrąglonych liczb.

Z tego powodu napisałem 15 punktów, a nie 14. Tak samo idąc biegać, staramy się przebiec 10 kilometrów, a nie 9,9. Często uczniowie, którzy w testach są blisko okrągłej liczby punktów (np. 79%), starają się o poprawkę, niż Ci z 80%.