Psychologia kreatywności: Jak być bardziej kreatywnym i pokonać blokadę kreatywności

0
3415

Czy kiedykolwiek chciałeś być bardziej kreatywny?

Jeśli wykonujesz kreatywną pracę, czy kiedykolwiek cierpiałeś na blokadę kreatywności, utknąłeś, zastanawiając się, co tak właściwie jest nie tak i jak możesz wydostać się z tej sytuacji?
Oczywiście, że miałeś blokadę, to znaczy, kto nie miał?

Psychologia kreatywności- Jak być bardziej kreatywnym i pokonać blokadę kreatywności

Jednak masz dzisiaj szczęście – za chwilę przeczytasz jeden z najbardziej wyczerpujących postów na temat kreatywności i pobudzania kreatywnego myślenia, jaki kiedykolwiek został opracowany.
Dzięki niemal dwóm tuzinom cytowanych badań i artykułów naukowych będziesz miał bardziej przejrzysty wgląd w to, jak wygląda kreatywny proces, niż te mgliste porady, które można znaleźć w nienaukowych podejściach do tego tematu. Przyjemnej lektury! ↓

(Foto)

Jak pobudzić kreatywne myślenie (i jak być bardziej kreatywnym)

Jeżeli chodzi o kreatywność, naszym największym zmartwieniem zwykle jest to, jak być bardziej kreatywnym albo jak mieć lepsze pomysły.

Badania na ten temat są ogólnodostępne, ale zgromadziłem te dotyczące praktycznej strony problemu, aby pomóc w wykorzystaniu konkretnych technik, które mogą pobudzić twoją kreatywność.
Te wszystkie przykłady są pomocne w codziennej kreatywności, więc wypróbuj kilka z nich i zobacz, które działają na ciebie najlepiej.

1.) Ograniczaj się

Później pokażę wam, jak zewnętrzne ograniczenia mogą zaszkodzić twojej kreatywności, ale teraz powiem o wewnętrznych ograniczeniach, które mogą pobudzić twoją kreatywność!

Te badania pokazują, że pozornie błahy problem, który dręczy wielu ludzi, to obieranie drogi „najmniejszego oporu umysłowego”, bazowanie na pomysłach, które już są lub próby wykorzystania wszystkich dostępnych środków.
Badania także sugerują, że nakładanie na siebie ograniczeń może pobudzić kreatywność, ponieważ zmusza nawet kreatywnych ludzi do działania poza ich strefą bezpieczeństwa (którą i tak mają, nawet jeśli są trochę „dziwniejsi” niż większość ludzi).
Jednym ze słynniejszych przykładów jest ten, kiedy Dr. Seuss napisał książkę Green Eggs & Ham po tym, jak założył się ze swoim redaktorem o napisanie całej książki wykorzystując mniej niż 50 różnych słów.
Nie jestem Dr. Seussem, ale odkryłem (i jestem pewien, że inni pisarze mogą się do tego odnieść), że kiedy nagle ograniczam się do napisania czegoś w 500 słów, a zakładałem 800, może to prowadzić do całkiem kreatywnych rozwiązań.
Spróbuj ograniczyć w jakiś sposób swoją pracę, a możesz odnieść korzyści, kiedy twój umysł zacznie produkować kreatywne rozwiązania, abyś ukończył projekt z takim założeniami, jakie sobie postawiłeś.

2.) Ponownie zdefiniuj problem

Jedną z rzeczy, którą zauważyli naukowcy, badając kreatywne osoby, jest to, że mają oni tendencję do ponownego określania problemu częściej niż ich mniej kreatywne odpowiedniki.
To znaczy, zamiast wymyślać ostateczne rozwiązania pewnych sytuacji, siadają i zanim rozpoczną prace, badają ten problem na różne sposoby.
Oto prawdziwy przykład – jako pisarz, który zajmuje się strategiami dotyczącymi zawartości dla nowo powstałych firm, mój cel końcowy „foremki na ciasteczka” wygląda mniej więcej tak,”napisz popularne artykuły”. Problem w tym, że jeśli podejdę do artykułu z nastawieniem „Jaki artykuł mogę napisać, żeby zapewnił mi dużo tweetów?”, nie wpadnę na nic dobrego.

Jednak, jeśli cofnę się i zbadam problem z innej strony, np.: „Jakie artykuły odbijają się echem wśród ludzi i jakie przyciągają ich uwagę?”, skupiam się na znacznie lepszej, podstawowej części problemu i osiągnę inne założenia, wymyślając coś bardziej oryginalnego.
Dlatego, jeśli pogrążysz się w stagnacji, skupiając się na ogólnych problemach („Co fajnego tu namalować?”), spróbuj ponownie określić problem, skupiając się na bardziej znaczącym podejściu („Jaki rodzaj obrazu przywołuje uczucie samotności, z którym wszyscy się zmagamy po rozstaniu?”).

3.) Stwórz dystans psychologiczny

Od dawna wiadomo, że powstrzymywanie się od wykonania zadania (więcej o tym później) może okazać się przydatne w pokonywaniu blokady, a także wydaje się, że tworzenie „psychologicznego” dystansu może być użyteczne.
Osoby poddane temu badaniu były w stanie rozwiązać dwa razy więcej problemów, kiedy poproszono je o to, by pomyślały o źródle tego zadania z dystansu.
Spróbuj wyobrazić sobie twoje kreatywne zadania, jako odłączone i odległe od twojej obecnego położenia. Według tego badania, takie wyobrażenie może sprawić, że problem będzie bardziej dostępny i może wspomóc myślenie na wyższym poziomie.

4.) Pogrążaj się w marzeniach… a potem wróć do pracy!

Pomimo tego, iż badanie za badaniem potwierdzają teorię, iż sen na jawie i drzemki mogą wspomóc proces kreatywnego myślenia, jest jedno, które wszyscy postanawiają pomijać…
Jedno badanie w szczególności pokazuje, że im mniej pracy poświęciłeś danemu problemowi, tym w mniejszym stopniu marzenia ci pomogą.
To znaczy, marzenia i inkubacja są najbardziej efektywne w momencie, kiedy już zainwestowaliśmy dużo pracy w ten projekt.
Dlatego, zanim zaczniesz wykorzystywać drzemki i marzenia, jako wymówki od pracy, bądź ze sobą szczery i nie zapomnij najpierw się wysilić!

5.) Skorzystaj z czegoś absurdalnego

Później omówię przypadki „dziwnych” doświadczeń, a na razie musisz wiedzieć, że badania sugerują, iż czytanie/doświadczanie czegoś absurdalnego lub surrealistycznego może pomóc w rozpoznawaniu wzorców i kreatywnym myśleniu.
(Osoby biorące udział w badaniu czytają Kafkę, ale psychologowie proponują nawet historie takie, jak „Alicja w Karinie czarów”)

Wniosek jest taki, iż umysł zawsze szuka sensu w rzeczach, które postrzega, a surrealistyczna/absurdalna sztuka wprowadza go przez krótki okres na „najwyższe obroty”, w momencie, kiedy on próbuje poukładać to, co widzimy lub czytamy.
Kiedy szukam inspiracji, lubię czytać ciekawe opowiadania takie, jak The Last Question albo oglądać absurdalną sztukę na przykład w HeavyMind (Reddit).

6.) Oddziel prace od konsumpcji

Technika znana także pod nazwą „stan pochłaniania” okazała się być pomocna w procesie inkubacji (więcej na ten temat później) i jest o wiele bardziej skuteczna niż próby połączenia pracy z kreatywnym myśleniem.
To także ma sens – kiedy jesteśmy zaabsorbowani jakąś czynnością albo kiedy próbujemy coś stworzyć, bardzo często jesteśmy w dwóch innych stanach umysłu.
Odkryłem, że pisanie nie wychodzi mi najlepiej, kiedy staram się połączyć badania i pisanie w tym samym czasie i znacznie lepiej wychodzę na tym, że wyłączam „tryb pracy” i konsumuje więcej inspirujących rzeczy pod postacią czytania, oglądania i obserwowania.

7.) Twórz podczas bardzo silnych emocji

Przez długi czas wskazywano na szczęście, jako idealny stan do tworzenia.
Jednak w ostatnim, stosunkowo nowe badania (2007) nad kreatywnością w miejscu pracy zaprezentowały dosyć odważne wnioski:
Kreatywność wzrastała, kiedy zarówno pozytywne jak i negatywne uczucia były na wysokim poziomie…

Podczas gdy negatywne nastroje mogą zabijać kreatywność i nie są tak uniwersalne, jak pozytywne nastawienie (radość, ekscytacja, miłość, itp.) to jednak czasem mogą pobudzić kreatywne myślenie.

Nie chcę, żebyście wprowadzali się w zły nastrój, aby coś stworzyć, ale jak następnym razem będziecie pod wpływem silnych emocji, postarajcie się usiąść i skupić swoją energię na stworzeniu czegoś. Efekt końcowy może być tego warty.

8.) Ruszaj się

Czy to dziwne, że „aktywność fizyczna” jest jednym z najbardziej pożądanych przyzwyczajeń na całym świecie?

Niektóre badania nawet sugerują, że ćwiczenia fizyczne mogą tak naprawdę pobudzić kreatywne myślenie dzięki temu, że zmuszają serce do bardziej wytężonej pracy i wprowadzają ludzi w pozytywny nastrój. Podobnie zakładają inne badania. Myślenie o miłości może wywołać więcej kreatywnych myśli; to niekoniecznie musi być sama czynność, ale to zmiana nastroju.

Jeżeli utknąłeś w rutynie i chcesz zrobić sobie przerwę, spróbuj wykonywać ćwiczenia, podczas gdy twój mózg podświadomie pracuje, ponieważ to może przyspieszyć ten moment odkrycia „Eureka!”.

9.) Pytaj, „Co by było, gdyby?”

Według badań dotyczących procesu alternatywnego myślenia, spojrzenie na występującą sytuację i zadanie sobie pytania „Co mogłoby się wydarzyć?” może przyczynić się do zwiększenia twojej kreatywność na krótki okres czasu.

Według analizy przeprowadzonej przez Jeremiego Deana:

  • Z analitycznymi problemami najlepiej sobie radzić poprzez subtraktywny sposób myślenia: czyli myślenie o tym, co można wynieść z danej sytuacji;
  • Z rozległymi problemami najlepiej radzić sobie poprzez dodatni subtraktywny sposób myślenia: rozważanie tego, co można dodać do tej sytuacji.

Przypadek naprawdę „dziwnych” doświadczeń

„Kreatywność pochodzi z szukania nieoczekiwanego i wychodzenia poza swoje własne doświadczenia”.
– Masaru Ibuka

Pomyśl o najbardziej kreatywnych osobach, które znasz (wliczając siebie!)… są spore szanse na to, że zostaną opisane jako „dziwne” w porównaniu z mniej kreatywnymi ludźmi.
Według badań, powodem takiego stanu rzeczy jest to, że tym ludziom zdarzały się nienormalne rzeczy lub to, że poszukują innych doświadczeń (może te dwa czynniki są ze sobą połączone?).

Naukowcy odkryli, że kreatywni ludzie na przykład doświadczyli traumatycznych przeżyć w swoim życiu (np. strata rodziców, jak określono w tym badaniu).

… jednak nie musisz się martwić o to, że potrzebujesz teraz tragicznego wydarzenia, aby być kreatywnym! Naukowcy odkryli także, że kreatywni ludzi częściej szukają dziwnych doświadczeń takich, jak na przykład w tym badaniu, które pokazuje, że mieszkanie za granicą jest połączone z kreatywnością w ogólnej populacji.

W najnowszych badaniach (2012) dotyczących kreatywności prowadzący doszedł do wniosku, że…

…urozmaicenie doświadczeń pomaga ludziom przełamać ich kognitywne wzorce i w ten sposób prowadzi do bardziej elastycznego i kreatywnego myślenia.

To przekonanie, które wyznaje wielu zwolenników, a teraz jest na to empiryczny dowód:porównania różnych grup kontrolnych pokazały, że zróżnicowanie doświadczeń – określone jako aktywny (nie pośredni) wkład w niezwykłe wydarzenie – zwiększają kognitywną elastyczność bardziej niż aktywny (lub pośredni) wkład w „normalne” doświadczenia.

Dlaczego tak się dzieje?

Odpowiedź nie jest do końca jasna, ale niektóre badania wskazują na przyzwyczajenia i stagnację, jako czynniki, które zabijają kreatywność, a te dwie rzeczy zazwyczaj „zwalcza” się nowymi i wyjątkowymi doświadczeniami.
Innym elementem wartym rozważenia jest to, co właściwie dla kogoś jest „dziwne”? W tym momencie badania wydają się wskazywać na to, że chodzi tutaj o dziwność w relacjach z osobą w pobliżu lub o to, że działanie poza twoimi normalnymi charakterystycznymi wzorcami może wystarczyć do stymulowania kreatywności, a nie o zestaw „dziwnych” rzeczy, które działają na każdego.
Dlatego idź i przekraczaj granice strefy komfortu… tylko nie bądź zbyt dziwaczny!

Czy możesz zwiększyć swoją kreatywność, myśląc o innych?

Jest jeden bardzo ciekawy paradoks w świecie kreatywności, który większość z nas określa, jako „szczęście początkującego”.
W zasadzie kilka badań nawiązuje do tego, że czynnik, który bardzo często blokuje kreatywność ludzi, to ich wiedza.

Na przykład, jeżeli piszesz piosenkę, jesteś najprawdopodobniej osobą, która wchłania określony rodzaj muzyki, jaki tworzy. Ta znajomość często jest w sprzeczności z „oryginalnością”, ponieważ twoja głowa wypełniona jest melodiami i masz odczucie, kiedy chcesz stworzyć coś nowego, że „To już zostało zrobione wcześniej…”.
Wielu kreatywnych ludzi boryka się z tym problemem,ale co można z tym zrobić?

Według badań dotyczących teorii znaczenia poziomów dystansu psychologicznego, odpowiedź może leżeć w myśleniu o kreatywnym procesie w bardziej „abstrakcyjnych” relacjach, niż w konkretnych rozwiązaniach.

Jak w przykładzie…

Myśląc o wycieczce, którą możesz odbyć do Paryża, mógłbyś się skupić na tym, jak dużo radości mogłaby dać ci albo jak wspaniale by było siedzieć w kawiarni i oglądać pędzący świat.
Natomiast, kiedy myślisz o wyciecze do Paryża, w którą udasz się w przyszłym tygodniu, skupiasz się na tym, co będziesz nosić, jak wymienisz pieniądze i co zrobisz, kiedy natkniesz się na paryżanina, który mówi po angielsku.

Innymi słowy: Kiedy próbujesz być kreatywny, zamiast przejść do sedna „sprawy”, spróbuj nabrać dystansu do problemu, który chcesz rozwiązać.

Ten aspekt pokrywa się z innymi badaniami, które wydają się wskazywać, iż znajdowanie „decyzji” za innych często skutkuje bardziej kreatywnymi odpowiedziami podczas podejmowania swoich decyzji.
Na przykład, w jednym z badań dotyczących tej sprawy, naukowcy poprosili osoby, aby wykonały różne kreatywne zadania, jednocześnie zwiększając lub zmniejszając psychologiczny dystans pomiędzy zadaniami, poprzez wykonywanie zadań jednocześnie myśląc o sobie, lub też wykonywanie ich myśląc o innych.
(w tym teście naukowcy wykorzystali zarówno kreatywne, jak i logiczne problemy)

Przykładowo, powszechnie wiadomo, że większość ludzi nie umie tworzyć „unikalnych” obcych, ponieważ bardzo często tylko imitują części zwierząt.
Kiedy naukowcy poprosili uczestników, aby narysowali obcego na potrzeby historii, którą później mieli napisać, napotkali trudności i narysowali więcej obcych mających typowe cechy zwierzęce.
Kiedy poproszono ich, żeby narysowali obcego na potrzeby historii, którą później miał napisać ktoś inny, było bardziej prawdopodobne, że stworzą nowatorskie cechy (ocenione przez niezależne osoby) niż ich odpowiedniki.
Inne badania na ten temat pokazały podobne wyniki także z różnymi testami logicznymi, w ten sposób zdecydowanie przyczyniając się do tego, że wyrażenie

Ucz się tak, jakbyś to ty miał uczyć.

…może przełożyć się na kreatywność. W gruncie rzeczy,twórz tak, jakbyś miał uczyć, lub bardziej ogólnie, twórz tak jakby praca końcowa była przeznaczona dla kogoś innego.
Wielu artystów i kreatywnych osób wysunęło podobne (chociaż były one mniej naukowe!) stwierdzenia wspierające ten pogląd, iż prawdopodobnie najlepszym sposobem na bycie kreatywnym jest zabranie swojej pracy i „ucieczka” od swojej własnej fachowej wiedzy poprzez udawanie, że jesteś kreatywny na rzecz kogoś innego.
To pomoże ci rozważyć ten problem w bardziej abstrakcyjny sposób i uniknąć powtarzania rozwiązań, które już znasz.

Jak przełamać blokadę kreatywności

Jeżeli wpadniesz w „blokadę kreatywności” to bardzo frustrujące dla każdego, ale szczególnie dla osób, które regularnie zajmują się kreatywną pracą.
(albo osób, których praca polega na kreatywności)
Kiedy musisz posuwać się na przód z pomysłem, ale po prostu nie jesteś w stanie tego zrobić, na pewno pojawi się uczucie bezradności.
Wiem, jestem niezwykle zazdrosny, kiedy widzę cytaty takie, jak ten (autorstwa Jamesa Dickeya):

Nie rozumiem tego, jak pisarz może kiedykolwiek natknąć się na tak zwaną blokadę. Mój problem polega na tym, że mam za dużo… i nie jestem w stanie tego wszystkiego spisać.

Chciałbym mieć taki problem!

Dla reszty z nas czy jesteś zalewany zbyt wieloma możliwościami naraz lub gorzej, jeśli nie możesz w tej chwili wyczarować ani jednego kreatywnego pomysłu, który ocali ci życie, blokady mentalne mogą zepsuć twoje kreatywne wysiłki.
Ciekawe…, że często znajdujemy rozwiązanie, kiedy po prostu odsuwamy się od problemu i wracamy do niego później. Młodszy ja zrobiłby to poprzez trudne gry komputerowe, a obecnie to samo zdarza mi się, gdy radzę sobie z trudnym artykułem albo projektem.

Prawdopodobnie i tobie się to zdarzyło, a ty zastanawiałeś się, „Czemu nie wpadłem na to za pierwszym razem?”
Dzieje się tak dzięki niesamowitemu procesowi w mózgu, który nazywa się efektem inkubacji i będącym jedną z 5 etapów kreatywności:

  1. Przygotowanie
  2. Inkubacja
  3. Zrozumienie
  4. Iluminacja lub spostrzeżenie
  5. Weryfikacja

Problem z tymi etapami jest taki, że ten, który wykorzystywany jest do przełamania blokady kreatywności (Inkubacja) jest niejako tajemniczy i zagadkowy; wiemy, że zrobienie sobie przerwy jest częścią tego procesu, ale co jeszcze?
Jedna rzecz jest pewna: to na pewno działa. Przeprowadzono około 50 różnych badań dotyczących Inkubacji + kreatywności, a przeszło 3/4 z nich wykazało istotny rezultat (inne wykazały mniejsze efekty na kreatywność lub brak efektu, ale tego można się było spodziewać).

Dodatkowo najnowsze badania (2012) ujawniły, że kiedy przerywa się ludziom pracę podczas kreatywnego zadania, bardziej prawdopodobne jest to, że wytworzą kreatywny pomysł, kiedy powrócą do zadania, jeśli zostaną poinformowani, iż będą musieli zrobić to zadanie jeszcze raz.

To znaczy: Ludzie, którym przeszkodzono podczas wykonywania kreatywnego zadania i nie powiedziano im, że będą musieli zrobić to jeszcze raz, nie byli w stanie wyprodukować zbyt wielu kreatywnych pomysłów. Natomiast, ludzie, którym powiedziano, że będą musieli podjąć się tego zadania na nowo, wrócili do niego z większą ilością kreatywnych pomysłów.

Naukowcy wywnioskowali, iż być może planowane przerwy pozawalają ludziom podświadomie pracować nad tym zadaniem, co prowadzi do tego pożądanego momentu „Eureka!”, który wszyscy znamy i kochamy, a który pojawia się znikąd.

Oznacza to, że pokonanie psychicznej blokady wymaga czegoś więcej, niż tylko losowej przerwy i że kreatywni ludzi mogą odnieść korzyści z planowanych przerw, gdzie są motywowani i wiedzą, że znowu będą się zmagać z tym problemem.

Innymi słowy:

Twoje szanse na znalezienie kreatywnego rozwiązania twoich problemów zwiększają się dzięki wprowadzeniu przerw do przepływu pracy (tzw. workflowu).

Brzmi znajomo? Stali czytelnicy rozpoznają …

Potwierdza to artykuł „Science of Productivity”, w którym pokazano, dlaczego planowane przerwy pomiędzy okresami intensywnej pracy poprawiają świadomość i skupienie.
Wygląda na to, że także wpływa na kreatywność!

Dlatego, aby maksymalnie zwiększyć skuteczność twoich okresów inkubacji oraz aby pobudzić więcej momentów „Eureka!”, spróbuj nie zamęczać się psychicznie planowanymi, kreatywnymi przerwami, po to, by pozwolić twojej podświadomości pracować nad tym problemem blokady.

Jak zabić kreatywne myślenie

Pomimo tego, że wielu ludzi mówi, iż chcą rozwijać kreatywność, często zdarza się, że pracodawcy (lub inni przedstawiciele władzy) mimowolnie duszą kreatywność zbyt wieloma ograniczeniami.
Podczas oceny należy rozważyć, jak my możemy zabijać naszą własną kreatywność poprzez ograniczenia, jakie nakładamy na siebie, aby wpasować się w normy.

Według badań profesor Teresy Amabile z Harvardu, jest 6 podstawowych sposobów, w jakie dusimy naszą kreatywność i kreatywność innych (kiedy jesteśmy na kierowniczym stanowisku).
Oto i one:

1.) Niezgodność ról

Ze wszystkich zabójców kreatywności, tego prawdopodobnie najbardziej się spodziewasz.
To fakt, że kiedy ludzie są przypisani do zadań/prac/ról/kreatywnych procesów, które ich nie interesują lub nie pasjonują, ich kreatywność obrywa.

Jednak, co ważniejsze, niezgodność ról oznacza podejmowanie kreatywnych projektów, które wystawiają na próbę czyjeś zdolności, a jednocześnie wydaje się, że mieszczą się w czyichś kompetencjach.

To może korelować z innym badaniem, które pokazuje, że ludzie są najszczęśliwsi, jeśli czują, że mają zajęcie, ale nie są pospieszani. Radzenie sobie z projektem, który wystawia twoje umiejętności na próbę (a la „celowe praktyki”), a który znajduje się w twoim zasięgu, jest bardziej satysfakcjonujące (nawet jeśli na początku jest przerażający). To rodzaj zadania, w którym rola i projekt idą w parze.
Jednak, niezgodność ról, to przepis na zduszoną kreatywność i niezadowalające wyniki.

2.) Zbyt dużo ograniczeń efektu końcowego

Podczas gdy kreatywne ograniczenia mogą mieć kreatywne korzyści (wszyscy przypominamy sobie słynną historie Dr. Seussa „Green Edds and Ham” dotyczącą kreatywnego zakładu), kiedy praca jest zbyt ograniczona przez efekt końcowy, kreatywność na tym cierpi.
Naukowcy zauważyli, że w grupie czy organizacji inne ograniczenia, które zabijały kreatywność to zbyt częsta zmiana celów i ukryty przekaz, że nowe metody nie są mile widziane.
(np. „Tutaj robimy rzeczy według zasad”.)
Kiedy wytyczne dotyczące osiągania celów końcowych są bardzo wąskie, nie można mówić bujnej kreatywności.

3.) Surowy przydział zasobów

Podczas gdy „modne” przedsiębiorstwa kochają przechwalać się tabelami Foosballu (piłkarzyki) i fotelami Bean bag w holu, badania pokazują, że to ograniczenia psychiczne zwykle uderzają w kreatywne myślenie.
Pomimo tego, że wielu ludzi szczyci się tym, że mają zdolności „comeback kid” do robienia rzeczy w ostatniej chwili, to jednak większość prawdziwie kreatywnej pracy wymaga ogromnych ilości czasu i wystarczających zasobów.
Jest to szczególnie frustrujące dlatego, że „pomysły” mogą już tam być, ale kiedy doprowadzasz projekt do końca, on może nie ujrzeć światła dziennego (lub zostać w całości opublikowany) jeżeli nie ma dostatecznej ilości czasu i zasobów zewnętrznych (wliczając pieniądze).

4.) Brak różnorodności w grupie

Jednorodne grupy lepiej się sobie radzą, jednak cierpią z powodu innego znaczącego problemu…
Zgadłeś – osiągają mniej kreatywne rezultaty.
Dla ciebie jako kreatywnej osoby to wciąż jest istotne: przedsiębiorstwo, które utrzymujesz (i z którym konsultujesz się w swojej pracy) może odgrywać istotną rolę w twoje kreatywności.
Jeżeli jesteś otoczony ludźmi, którzy przez cały czas myślą podobnie, możesz się znaleźć w swego rodzaju kabinie pogłosowej, gdzie kreatywność nie może się rozwijać.

5.) Zniechęcenie

Jak widzieliśmy powyżej, większość ludzi boi się kreatywności mimo tego, że twierdzą, iż ją wspierają.
Kolejnym podstępnym faktem tego aspektu ludzkiej natury jest to, że zbyt duży poziom zniechęcenia to zabójca kreatywności.
Ciągła krytyka, niekończąca się ocena, negatywne komentarze naprawdę mają wpływ na kreatywne osoby. Jak tylko ludzie mają poczucie, że wszystkie ich pomysły będą surowo rozebrane i ktoś się po nich przejedzie, jeśli się nie sprawdzą, ci ludzie przestaną je wytwarzać.
Skoro żaden pomysł czy praca nie obejdzie się bez krytyki (nawet klasycy), dla ludzi kreatywnych ważne jest to, aby tworzyć pewnego rodzaju wrażenie lub barierę na negatywne komentarze tak, aby nie oddziaływały na ich pracę.
Albo jeśli wolisz popularne powiedzenie…
Ci, co nienawidzą, będą i tak nienawidzić.

6.) Brak pozytywnej opinii

Wielu z nas chce uchodzić na skromnych, ale bądźmy szczerzy, to WSPANIAŁE uczucie, jeśli coś, nad czym ciężko pracowaliśmy, generuje pozytywne reakcje i rezultaty.
Według badań Amabile, pochwała i pozytywny feedback są także bardzo potrzebne kreatywnym ludziom, którzy świetnie się mają, kiedy ich pomysły mają wpływ na życie innych ludzi.
Bez wsparcia, motywacji i etyki pracy potrzebnych do ukończenia kreatywnego projektu to wszystko wygaśnie.
To może być trudne zwłaszcza dla początkujących dlatego, jeśli natkniesz się na projekt od potencjalnie mało znaczącej osoby, zainwestuj swój czas po to, by zostawić im pozytywne opinie.

Kreatywność w grupach. Dlaczego burza mózgu nie działa

Nie znoszę przynosić złych wieści, ale badanie za badaniem pokazywały, że jeśli chodzi o produkowanie najlepszych, najbardziej użytecznych pomysłów, burza mózgów po prostu nie działa.
Ludzie uczestniczący w grupach burzy mózgów według naukowców wyprodukowali mniej pomysłów i o gorszej jakości niż kiedy pracowali sami.
Oto powody, dla których naukowcy uważają, że tu jest problem…
1. Próżniactwo społeczne: Badania w dziedzinie „próżniactwa społecznego” pokazują, iż kiedy ludzie pracują w grupach, jest mniej prawdopodobne, że będą w całości poświęcać się pracy, ponieważ inni wezmą się do roboty (rozproszenie odpowiedzialności).
2. Blokada produkcji: Kiedy jedni ludzie rozmawiają, reszta grupy musi czekać. To sprawia, że niektórzy tracą zainteresowanie swoimi pomysłami, nie wspominają o nich lub po prostu zapominają o niektórych spostrzeżeniach, na których się opierali.
3. Obawa przed oceną: Mówiąc prosto, pomimo tego, że wiele grup korzystających z burzy mózgów stara się pozostawiać ewaluację na koniec, uczestnicy wiedzą, że inni oceniają ich pomysły, kiedy je przedstawiają. Jeśli jesteś sam ze sobą, masz więcej czasu, żeby zbudować swój pomysł, zanim go komukolwiek zaprezentujesz.

Jeżeli tak jest, to po co w ogóle zajmować się burzą mózgów?

Są dwa konkretne powody…

Pierwszy z nich to badanie (w szczególności profesora Bena Jonesa), które pokazało, że współpraca jest istotną częścią procesu produkowania doskonałych pomysłów. Dane dotyczące współpracy wydają się wskazywać, że obecnie naukowcy więcej współpracują, a także, że w wielu przypadkach „takie sobie” pomysły dzięki współpracy przemieniają się w doskonałe.

Drugi z nich jest powiązany z tym, jak pracują grupy. Kiedy wszyscy czują, ze mają wkład, projekty grupowe odnoszą większe sukcesy. Ujmując to inaczej:
Ludzie, którzy uczestniczą w kreatywnym etapie są motywowani do podejmowania decyzji grupy.

Ponieważ nie cała kreatywna praca może być wykonana w pojedynkę, pewien rodzaj współpracy jest niezbędny po to, by żaden pomysł nie został pominięty i aby zapewnić całej grupie poczucie zaangażowania we wprowadzanie pomysłów w życie.

Jakie jest więc rozwiązanie tego dylematu?

Według nowych badań (2012), Internet może być wybawicielem burzy mózgów. W szczególności, wykorzystanie elektronicznej burzy mózgów okazało się być bardziej skuteczne w osiąganiu najlepszych, niezbędnych pomysłów w grupach.

Jak to działa?

  1. Po pierwsze, kieruje się nieco starszymi zasadami metody „Brainwriting”, która zakłada:
  2. Nie krytykuj.
  3. Skup się na ilości.
  4. Łącz i poprawiaj pomysły podane przez innych.
  5. Zapisz każdy pomysł, jaki przychodzi do głowy, bez względu na to jak dziwny on jest.

Różnica polega na tym, że zamiast wykorzystywania na przykład karteczek samoprzylepnych (sugerowanych przez „Brainwriting”), używa się internetowych kanałów dyskusyjnych lub komunikatorów.
To działa całkiem sprawnie, ponieważ pozwala członkom zobaczyć wszystkie pomysły jednocześnie i rozwiązuje niektóre problemu burzy mózgów odbywającej się osobiście. Kiedy prowadzimy burzę online, osoby nie muszą czekać aż ktoś inny przestanie mówić i nie przejmują się oceną w tak dużym stopniu.

Wolę używać narzędzi takich, jak Campfire, ale każdy rodzaj oprogramowania służący do grupowych rozmów powinien się sprawdzić.

Cechy charakterystyczne kreatywnych ludzi

Wydaje się, że kreatywność kwitnie podczas indywidualnej pracy i czasem podczas współpracy, niż podczas pracy grupowej, więc jakie cechy mają szczególnie kreatywne osoby?
Jak w przypadku wszystkich badań nad kreatywnością (jest to bardzo rozległy i skomplikowany temat), wyniki są raczej niejasne, ale zbiór badań wskazuje na kilka charakterystycznych cech, które zwykle posiadają kreatywne osoby.

Poniżej omówiono kilka bardziej powszechnych cech u ludzi z kreatywnymi zdolnościami (zwróć jednak uwagę na to, że nie wszystkie kreatywne osoby muszą mieć te cechy!)

1.) Kreatywni ludzie są ekscentryczni

Najnowsze wiadomości: słońce jest gorące!
Wszyscy się tego spodziewali, ale bardziej interesujące jest spojrzenie na to, w jaki sposób ludzie kreatywni są bardziej ekscentryczni.
Interesujące odkrycie pochodzące z Harvardu mówi, że kreatywni ludzie mają „osłabienie mechanizmu utajonego hamowania”, zdefiniowane jako:

…podświadoma zdolność zwierzęcia do ignorowania bodźców, które jak pokazało doświadczenie, są zbędne jego potrzebom.

W ten sposób, kreatywne osoby są w stanie (być może poprzez połączenie natury i wychowania?) zebrać więcej szczegółów dzięki ich zdolności do nieblokowania „nieistotnych” szczegółów.
Może dlatego większość z nas widzi czerwone taczki, a kreatywni poeci mogą zwizualizować Czerwone Taczki.

2.) Kreatywni ludzie często czują się „wyizolowani”

Pomimo wszechobecnych głuchych krzyków introwertyków, kreatywność nie koniecznie musi być powiązana z byciem introwertykiem lub ekstrawertykiem.
Kreatywne osoby mają cechy wszystkich typów charakterów i bycie towarzyskim nie musi być oznaką kreatywności. W ostatnich badaniach naukowcy przyglądnęli się ciekawemu zjawisku, iż nawet jeśli kreatywni ludzie łatwo nawiązują kontakty, to mają poczucie „izolacji” w gronie swoich rówieśników.
Może to być spowodowane niezdolnością do łatwego odniesienia się do zwykłej rozmowy lub ich rozmówcy nie są w stanie podążać ich „bardziej kreatywnym” tokiem myślenia (jeżeli to było aroganckie, nie przejmujcie się, przyprę ich do muru trochę później).

Pojawiły się także badania dotyczące szczególnie kreatywnych osób i społecznego odrzucenia wskazujące na poczucie odrzucenia wśród rówieśników oraz chęć bycia innym (w ten sposób przyjęcie odrzucenia) jako czynniki mogące pobudzić kreatywne aktywności.
W końcu, wydają się niegodni zaufania innych (średnio), niż osoby mniej kreatywne, co może odegrać istotną rolę w poczuciu izolacji.

3.) Kreatywni ludzie są zarówno inteligentni, jak i odpowiedzialni, a także nieodpowiedzialni i niedojrzali.

Wiele badań pokazuje, że kreatywność w pozytywny sposób koreluje z inteligencją, ale po przekroczeniu pewnej granicy, korelacja się zmniejsza.
Z drugiej strony, niektóre badania przeprowadzone nad kreatywnymi geniuszami wykazały, że niedojrzałość często idzie w parze z kreatywnością (jak możecie sobie wyobrazić).
Problem w tym, że u bardzo kreatywnych ludzi granica pomiędzy odpowiedzialnością i brakiem odpowiedzialności jest bardzo cienka
Bez dyscypliny nie można stworzyć kreatywnych prac, a tacy ludzie są znani z długich bloków pracy (są niemal „opakowani” w projekt). Na odwrót, niedojrzałość okazywana przez wiele kreatywnych osób idzie w parze ze zdolnością produkowania nowatorskich pomysłów.

4.) Kreatywni ludzie są często aroganccy

Czy łatwo dogadać się z kreatywnymi osobami?
Pomimo tego, że badania na temat „zgodności” i kreatywności nie pokazują żadnej istotnej korelacji, to jednak nowsze badania, które skontrolowały podzbiory zgodności, wskazuje na nowe odkrycie…

Jak się okazało, podczas gdy nie wszystkie kreatywne osoby są takie, jest dość mocny, negatywny związek pomiędzy pokorą i kreatywnością. To znaczy, że kreatywne osoby mają tendencję do chwalenia się.
To może wyrastać ze wzmocnienia ich ego, ponieważ kreatywne osoby, które odniosły sukces, często słyszą, jak bardzo są kreatywne.

5.) Kreatywne osoby są trochę… zwariowane

Jeżeli ta część wydała się wam zbyt pochlebna, cóż… teraz czas, żeby przyprzeć kreatywnych ludzi do muru.
Istnieje ogromna ilość badań, które pokazują kreatywne osoby jako odrobinę szalone… i jakby wredne.
Na przykład, wiele badań pokazuje, że kreatywne osoby są lepszymi kłamcami niż ich rówieśnicy, a inne badania mówią, że:

  • Prawdopodobieństwo oszukiwania przez takie osoby w grach w laboratorium było większe
  • Lepiej usprawiedliwiały brak szczerości

… i uważajcie: Kreatywność była powiązana w większym stopniu z brakiem szczerości niż z inteligencją! (Pamiętacie, jak mówiłem, że kreatywność idzie w parze z inteligencją tylko do pewnego stopnia?)

Inne badania pokazały, że kreatywne myślenie jest na niezwykle wysokim poziomie u przestępców i osób łamiących prawo.

Jak wykazują niektóre badania, największym problemem (i najbardziej bezpośrednim) ze wszystkich, jest to, że kreatywni ludzie mają wysokie wyniki w skali psychotyzmu, co za tym idzie cechuje ich mniejszy poziom empatii, chłód i egocentryczność.

Co gorsze, zalety kreatywnych ludzi (omówione powyżej), które dotyczą „osłabienia mechanizmu utajonego hamowania” mogą przyczyniać się do różnych chorób psychicznych.

Teraz kreatywni ludzie mogą przestać się mądrzyć.

Teraz twoja kolej…

Po kilku tygodniach badań, długich dniach pisania i 5000 słów

Teraz chcę usłyszeć coś od ciebie…

1. Jakie są wasze Twoje na temat tego badanie poświęconego kreatywności? Czy któreś z tych badań cię zaskoczyło? Czy zgadzasz się/stanowczo nie zgadzasz się z żadnym z wniosków, które przedstawiłem? (Te artykuły nie są kompletne bez małej debaty w komentarzach!)

2. Jeżeli jesteś typem przedsiębiorcy (lub aspirujesz do takiej pozycji), zdecydowanie nie powinieneś opuszczać tej strony bez pobrania(darmowego) poradnika na temat Conersion Psychology, bo przecież któż nie chciałby być bardziej przekonujący?

Dziękuję za to, że przeczytaliście ten artykuł i jeśli się wam podobał, podzielcie się nim.