Przydatne rady dla freelancerów poszukujących klientów.

0
94
Jak pozyskiwać nowych klientów? Kilka cennych rad dla freelancerów.
Poznaj dobre rady dla freelancerów poszukujących klientów i odnieś sukces w branży.

 

Praca freelancerów poszukujących klientów może być tak samo ekscytującym, jak i przerażającym zajęciem. Dotyczy to w szczególności pierwszych miesięcy działalności na własną rękę. Jako wolny strzelec dwoisz się i troisz, wypatrując na horyzoncie potencjalnych odbiorców, niczym na bezkresnej pustyni. Dodatkowo masz świadomość, że wokół krąży konkurencja, której przecież chodzi o to samo. Nawet jeśli masz już pewną grupę klientów, to wiesz, że nadal musisz o nich zabiegać. Jedni odchodzą, drudzy są jednorazowi. Dobrze, gdy stała grupa nabywców powraca, by nadal korzystać z produktów czy usług freelancera. To, czego najbardziej potrzebujesz, żeby przetrwać na rynku to zupełnie nowe grono konsumentów. I właśnie! Co możesz zrobić, aby zbudować stałą bazę klientów i z sukcesem zdobywać tych nowych? Dowiesz się tego przy pomocy poniższych wskazówek:

Pierwsza zasada freelancerów poszukujących klientów. Zacznij od rodziny i przyjaciół!

Rozpoczynając przygodę z pracą na własny rachunek, koniecznie poinformuj o tym fakcie swoich najbliższych. Czasami odniesiesz wrażenie, że w ogóle nie rozumieją, o czym do nich mówisz. Jak niby wyjaśnić niewtajemniczonym, co to jest copywriting albo grafika. Ważne, by informować najbliższych o zakresie prowadzonej działalności. Dzięki takiej taktyce zobaczysz, jak to jest przekonywać ludzi do swoich pomysłów. Gdy już odniesiesz pierwszy sukces i zdobędziesz uznanie krewnych, to dużo łatwiej będzie zdobywać klientów poza ogniskiem domowym. W tym najlepiej sprawdza się poczta pantoflowa. Znajomi mówią o Tobie swoim znajomym, a ci z kolei przekazują te informacje dalej. Zaczynasz budować własną siec odbiorców. Pamiętaj także o potędze portali społecznościowych, dzięki którym już nie jeden biznes udało się rozkręcić na dobre. Powiadom na Facebooku znajomych o swojej pracy, a zobaczysz, jak prędko dowiedzą się o niej inni użytkownicy. Wprawdzie znajdziesz klientów wśród przyjaciół, ale zyskasz tak cenne dziś rekomendacje.

Motto prawdziwych freelancerów poszukujących klientów. Praca za darmo może się opłacać!

To nie żart! Klienci uwielbiają próbować, zanim zdecydują się na dokonanie zakupu. Dzięki temu zwyczajne upewniają się, że dostaną naprawdę dobry produkt czy usługę w zamian za to, co zainwestowali. Nie chodzi o to, by robić absolutnie wszystko za darmo, bo to krótka droga do bankructwa. Upewnij się, że ta niemalże pańszczyźniana praca przyniesie zwrot z inwestycji. Wystarczy, że poprowadzisz bloga dotyczącego zakresu własnej działalności. Zorganizuj warsztaty online, stwórz własne e-biuletyny lub bezpłatne aplikacje. Wszystko to działa jak wabik na klienta. Dlaczego? Dlatego, że wykazujesz się swoją wiedzą, profesjonalizmem, a odbiorcy widzą, że wiesz, o czym mówisz. Kreujesz swój nienaganny wizerunek i informujesz ludzi o swoich umiejętnościach. Krok po kroku zyskujesz zwolenników, którzy dostrzegają, że taki freelancer jest wart swojej ceny. Wiem, że wymaga to ogromnego wysiłku, ale ten trud może być drogą do sukcesu.

Nietuzinkowa rada dla freelancerów poszukujących klientów. Zbadaj teren!

Skontaktuj się z przedsiębiorcami, którzy na co dzień współpracują z freelancerami, działającymi w tej samej branży. Nie musi być to kontakt ukierunkowany wyłącznie na zatrudnienie. Mam na myśli przeprowadzenie pewnego rodzaju badania. Możesz zapytać firmy, dlaczego zdecydowały się na korzystanie z usług freelancerów. Być może podczas takiej rozmowy, dowiesz się, w jaki sposób poszukiwane są osoby działające na własną rękę. Co więcej, dlaczego właśnie tego pracownika wybrali? Co było kluczowym kryterium? W efekcie odkryjesz, kogo poszukują potencjalni klienci i czego potrzebują. Jak to osiągnąć? To proste! Wielu freelancerów chwali się swoimi sukcesami w sieci. Poszukaj takich stron i sprawdź, dla kogo oni pracowali. Wykorzystaj zebrane informacje podczas tworzenia oferty i reklamowania swoich działań.

Banalnie prosty trik dla freelancerów poszukujących klientów

Stwórz listę mailingową i ulepszaj ją regularnie. Jest to doskonała metoda na utrzymywanie stałego kontaktu z odbiorcami. Wystarczy tylko, że klienci podzielą się swoim mailem. Zachęć ich do tego na przykład darmowym e-bookiem. Profesjonalne listy mailingowe mogą mocno nadszarpnąć budżet. Jeśli nie możesz pozwolić sobie na taki wydatek, to skorzystaj z darmowych metod. Ewelina Friese podaje proste sposoby na bezpłatne bazy klienckie. W tym celu proponuje ona takie narzędzia jak Freebot – darmowy autoresponder, czy Squeeze Page do przechwytywania adresów mailowych. Uwierz w potencjał poczty elektronicznej. Jeżeli użytkownik wypełnia formularz, podając swoje dane, to znaczy, że już jest Tobą zainteresowany. Możesz także personalizować ofertę, by klienci poczuli się wyjątkowo. Najnowszy przeprowadzony przez portal Interaktywnie.com raport podaje, że „aż 3 na 4 Polaków dostaje codziennie do 20 maili i co drugi dokonuje na ich podstawie zakupu”. To są twarde dane, które pokazują ogromne znaczenie e-mail marketingu i szanse dla rozpoczynających karierę freelancerów.

Popularne portale z ofertami pracy to okazje dla freelancerów poszukujących klientów!

Jesteś na samym początku działalności i nie masz jeszcze zbyt dużego doświadczenia. Nie masz jeszcze porządnej siedziby, a i kontaktów z klientami nie ma za wiele. W takiej sytuacji warto zacząć od portali oferujących pracę. Zainteresuj się drobnymi ogłoszeniami, zareklamuj swoje usługi i zdobywaj rekomendacje. Nawiązuj kontakty z innymi freelancerami, którzy korzystają z takich stron jak LinkedIn. Przecież nie muszą być oni wyłącznie konkurencją. Zaoferuj im pomoc, współpracę, szukaj kogoś, kto ma wiedzę i kontakty w tej samej branży. Nawet jeśli nie są zainteresowani, to w razie potrzeby będą mieli kontakt do Ciebie. Wykorzystuj każdą szansę, nawet taką, która wydaje się z góry skazana na porażkę.

Każdy freelancer, który teraz odnosi imponujące sukcesy, też kiedyś zaczynał i borykał się z problemem braku klientów. Mam nadzieję, że powyższe rady przyczynią się do zbudowania potężnej bazy klienckiej i do Twojego sukcesu!