Prokrastynacja: 7 sposobów, by z nią skończyć

12
3682
Prokrastynacja- 7 sposobów, by z nią skończyć

7 kroków, by pokonać prokrastynację.

Zdarzyło wam się kiedyś prokrastynować? Dokładnie wiemy, co chcemy i musimy zrobić, a jednak trwonimy godziny, wykonując bezużyteczne czynności lub surfując bez celu po Internecie.

Och… Nie jesteśmy robotami: mała przerwa od czasu do czasu nam się należy, lecz kontynuując prokrastynację, wpadamy jedynie w błędne koło, gdzie frustracja i marne rezultaty sprzysięgają się przeciwko nam w walce o poczucie własnej wartości.

Prokrastynacja- 7 sposobów, by z nią skończyć

(Foto)

Co robić w takich wypadkach? Jak pokonać prokrastynację? Oto 7 praktycznych porad, które pomogą wam w walce z prokrastynacją:

1. Przestań myśleć. Zacznij działać. Planowanie działań jest może i dobrym pomysłem, lecz kontynuując organizowanie zadań bez ich rzeczywistego rozpoczęcia, tylko oszukujesz siebie. Zdarzyło ci się to kiedyś? Nie możesz przestać myśleć, opracowujesz każdy szczegół w oczekiwaniu na idealne warunki. Planowanie daje ci poczucie kontroli i bezpieczeństwa: żadnych błędów, żadnych porażek, żadnych trudności. W rzeczywistości tracisz za każdym razem, gdy odwlekasz to, co musisz zrobić. Po prostu zacznij.
2. Nie rób z igły wideł. Rozmyślanie o zadaniu w miejsce jego wykonania powoduje jedynie jego wyolbrzymienie. Każdego dnia, kiedy myślisz zamiast działać, waga zadania urasta, by w końcu uczynić je niemożliwym do zrealizowania. Sporządź niezbędny plan i w konsekwencji działaj. Czasem nawet nie trzeba planować, wiesz dobrze, co musisz wykonać: skończ więc z zamęczaniem twojego mózgu i zacznij robić to, co trzeba.
3. Zrób pierwszy krok. Po tym, jak zdefiniujemy cel, myślenie o ogromie pracy może nas zniechęcić. Zbyt wiele godzin nauki, zbyt wiele analiz do wykonania, zbyt… Jaka jest nasza pierwsza reakcja w takich przypadkach? Hm, zobaczmy, co dzieje się na świecie, czekaj, czekaj, muszę odpowiedzieć mojemu przyjacielowi na Facebooku, muszę też sprawdzić mojego e-maila, itp., itd. Aby uniknąć tej pułapki, skoncentruj się na teraźniejszości, na pierwszym kroku: gdy tylko zaczniesz, gdy tylko zdołasz pokonać początkową bezwładność, wszystko potoczy się znacznie łatwiej. W tym wypadku nie pozostaje ci nic innego, jak przejść do kolejnego punktu, a po nim do następnego. Krok po kroku, aż do osiągnięcia celu.
4. Najpierw rzeczy trudne. Rozpoczynanie od zadań najtrudniejszych to nie tylko świetny sposób na zarządzanie czasem, lecz także wspaniała metoda w walce z prokrastynacją. I nieważne, czy chodzi o przeczytanie rozdziału, dokończenie nieszczęsnego raportu czy wykonanie ważnej rozmowy telefonicznej, spraw, by czynność ta była pierwszą w ciągu dnia. Przełknij gorzką pigułkę. Natychmiastowe stawienie czoła trudnemu zadaniu wpłynie na twoje dobre samopoczucie oraz sprawi, że reszta dnia stanie się zwycięskim marszem.
5. Podejmij decyzję. Prokrastynacja wynika z konfliktu, konfliktu między tym, co myślisz, a tym, co (czego nie) robisz. Pozytywne myślenie może ci pomóc, lecz tylko praktyczne czynności są w stanie poprawić twoją samoocenę. Za każdym razem, gdy działasz, gdy podejmujesz decyzję, wysyłasz jasny sygnał samemu sobie: „jestem osobą, która działa”. Nic innego tak dobrze nie wpływa na poczucie własnej wartości.
6. Pokonaj swój strach. Łatwo jest żyć w wyimaginowanym świecie, gdzie każde nasze pragnienie realizujemy bez wysiłku; o wiele bardziej skomplikowane jest przejęcie inicjatywy i urzeczywistnienie owych marzeń. Faktycznie, w realnym świecie istnieje ryzyko wyjścia na głupca, popełnienia błędów, poniesienia porażek, cierpienia. Jakkolwiek, poczucie bezpieczeństwa, jakiego doświadczasz, nie podejmując wyzwania, nigdy nie zdoła pokonać żalu za zaprzepaszczoną szansą.
7. Nie bądź więźniem. Obecny w naszym życiu stres w znacznym stopniu spowodowany jest odwlekanymi zadaniami. Nawet jeśli nie jesteś tego świadom, w tym momencie jakiś nierozwiązany problem wysysa z ciebie energię umysłową i fizyczną. Nie bądź więźniem, staw czoła twoim zobowiązaniom i dokończ je. Nie znaczy to, że musisz finalizować każdą czynność, którą zaczniesz: byłoby to głupotą. Jeśli czytasz męczący artykuł, pomiń go; jeśli film, który zacząłeś oglądać, nudzi cię, zmień kanał. Termin „prokrastynacja” zniknie z twojego słownika, jeżeli nauczysz się doprowadzać do końca rozpoczęte przez ciebie, ważne zadania.

A ty? Cierpisz na prokrastynację? Wciąż odkładasz swoje zadania? Daj mi znać, jak sobie z nią radzisz dzień po dniu. Nie zwlekaj!

Często można spotkać się z pytaniem, czy istnieją książki o prokrastynacji. Różne pozycje dotyczące rozwoju osobistego traktują przelotnie o tej tematyce, lecz niewiele jest prawdziwych tekstów poświęconych temu argumentowi. Jedną z nielicznych pozycji jest książką Jeffery Combsa „Zrób to teraz. Stop odkładaniu spraw na jutro” (dostępny jest również darmowy fragment).

Na początku autor wyszczególnia typy osób z prokrastynacją, które „odkładają szczęście na później”. A dalej już podaje receptę, jak walczyć z odkładaniem rzeczy na potem.