Pragmatyczne rzucanie palenia

8
699

O pozbywaniu się tego nałogu napisano wiele. Każda porada jest inna i każdy radzi sobie inaczej. Dla farmaceutów będzie to plaster, pigułka, czy inne panaceum. Dla producentów tytoniu, będzie to nowy papieros, który mniej truje (choć śmierdzi tak samo). A dla osób, które zrozpaczone próbują po prostu przestać, nie ma uniwersalnej metody.

Jakiś czas temu na łamach Lifehackera pojawiła się seria wpisów o rzucaniu palenia, a nawet podjęliśmy się rzucania w 10 dni.

Ponieważ też dość długo starałem się rzucić, postanowiłem pomóc i napisałem na ten temat artykuł, opierając się o Trzy Armie (jak w Sztuce Wojny Sun Tzu) i bardziej duchową koncepcję.

Ten sposób jest nadal dobry, ale nie dla wszystkich. Postanowiłem więc pogrzebać głębiej w temacie i w rezultacie na jakiś czas wróciłem do palenia (a to już temat na osobny wpis).

Nie było to planowane i już po wszystkim, ale dzięki temu znalazłem bardziej pragmatyczne metody na rzucenie.

Gotowy? Usiądź wygodniej i zgaś tego peta :-)

(Zdjęcie: justinshearer)

 

Fakt: Palenie powoduje uzależnienie

Musisz to teraz zaakceptować. Jeśli ciągle wypierasz się prawdy, nie uda Ci się.

Fakt: Rzucanie palenia polega głównie na zwalczeniu nawyku

Musisz rozpoznać, co wyzwala w Tobie chęć zapalenia, a później to zmienić. Moim wyzwalaczem był stres i frustracja. Kiedy chciałem się nad czymś zastanowić, szedłem zapalić. Kiedy na coś lub kogoś czekałem, szedłem zapalić. Jak tylko znajdziesz te rzeczy, znajdziesz też punkt podparcia, aby ruszyć uzależnienie i wyrzucić je ze swojego życia.

Fakt: Palenie daje natychmiastowy, pozytywny oddźwięk i długoterminowy negatywny

Lekki, przyjemny zawrót głowy, wyzwolenie cukru do mózgu, oszołomienie. Lubisz palić, prawda?

Żółte, szybko psujące się zęby. Śmierdzące dłonie, włosy i ubranie. Obniżona sprawność oddechowa. Niezdrowa skóra i zmarszczki. Żółte paznokcie.

Fakt: Mówienie o traceniu pieniędzy, czy zdrowia, nie pomaga w rzucaniu palenia

Negatywne bodźce nie działają. No nie i koniec.

Motywuj się pozytywnie. Pomyśl, że będziesz sprawniejszy/a fizycznie. Nie będziesz mieć tej nieznośnej flegmy w gardle. Lepiej będzie Ci się oddychać. Przestaniesz śmierdzieć. Będziesz mógł przebywać w dowolnym pomieszczeniu jak długo zechcesz, a nie jak długo nie będziesz odczuwać potrzeby zapalenia.

Fakt: W rzucaniu pomaga aktywność fizyczna

Zacznij biegać. Rób długie spacery. Rób pajacyki. Baw się jak dziecko. Zacznij grać w tenisa lub squasha (świetna zabawa!). Graj w piłkę nożną. Kup skakankę. Chodź do domu po schodach (ja mieszkam na piątym piętrze). Biegaj ze swoim psem.

Jak tylko zaczniesz się bardziej ruszać, zobaczysz jak słabe jest Twoje serce, jak słabe są płuca. Zrób eksperyment, pal jednego dnia mniej i przebiegnij 100 metrów, kolejnego dnia już się nie powstrzymuj, pal ile wlezie, ile tylko chcesz i na koniec dnia przebiegnij te 100 metrów. Poczujesz różnicę, gwarantuję.

Fakt: Rzucania palenia nie trzeba wymuszać

Organizm sam zacznie odrzucać Twoje próby zapalenia. Zacznij zmieniać marki papierosów: spal jedną paczkę i kup zupełnie inną markę. Zacznij się ruszać (patrz poprzedni fakt): bieganie jest chyba najbardziej efektywne, bo angażuje pracę serca i płuc. Po jakimś czasie sam(a) spojrzysz na papierosa z obrzydzeniem.

W jaki sposób rzuciłeś/rzuciłaś palenie? Napisz, my też chcemy czegoś nauczyć się od Ciebie!

[stextbox id=”info” caption=”O autorze” bcolor=”a6d995″]

Grzegorz Adamowicz - LifehackerGrzegorz Adamowicz (@gstlt) – kreatywny, z masą (czasem nieodpowiednich) pomysłów. Szuka nowych, lepszych sposobów na życie, korzystając z mądrości tych, którym się udało. Uwielbia fantastykę i fantastykę naukową. Woli czyn, niż słowa, choć nie stroni od pisania. Zgłębia magię, która przejawia się w niezwykłych rzeczach, które są w stanie dokonać pozornie zwykli ludzie i która siedzi gdzieś w każdym z nas, o czym można poczytać na jego blogu.[/stextbox]