Porady dla właścicieli małego biznesu, czyli jak mieć czas na wszystko

0
2584
Porady dla właścicieli małego biznesu, czyli jak mieć czas na wszystko

Wielu, zbyt wielu właścicieli małego biznesu spędza w pracy znacznie więcej czasu, niż by chcieli, próbując rozpaczliwie znaleźć równowagę między biznesem a życiem osobistym. W tym artykule spróbujemy znaleźć podstawowe powody, dlaczego tak się dzieje i opowiadamy, jak z tym walczyć.

(Zdjęcie: Katie Walker/Flickr)

Naturalną odpowiedzią na tytułowe pytanie, czyli jak mieć czas na wszystko, jest delegowanie obowiązków swoim bezpośrednim przełożonym. Jak to było? Zainwestuj trochę czasu, by zyskać masę czasu. Często, pomimo rosnącej liczby pracowników, dyrektorzy firm nie mogą oddelegować swoich obowiązków komuś innemu. Podamy jako przykład cytat z artykułu Richarda Kirby’ego: Why Can’t You Get Anything Done?, napisanego na podstawie wywiadu z Jimem Alampim z firmy coachingowej Vistage:

Niestety wzrost produktywności zależy bezpośrednio od umiejętności delegowania swoich obowiązków przez przełożonego, jednak właścicielom małego biznesu często brakuje na to czasu oraz cierpliwości. Przekazanie obowiązków komuś innemu oznacza nie tylko nadanie nowych uprawnień pracownikom, ale też wzrost naszego zaufania wobec nich.

Ta myśl niezwykle trafnie oddaje sedno sprawy.
Często przedsiębiorcy biorą na siebie zbyt wiele ról, a to zmusza ich do samodzielnego decydowania o sprawach tak ważnych dla firmy.

Wraz z rozwojem firmy takich decyzji jest coraz więcej. Prowadzi to do tego, że niektóre kwestie, traktowane jako nieistotne, pozostają nierozwiązane. W ten sposób konieczność ich zalatwiania za każdym razem spada na barki CEO.

Czy zmiana tej dynamiki i odzyskanie czasu są możliwe?
Przełożony powinien przemyśleć nowy schemat współpracy i poinformować o nim pracowników. Taki plan przewiduje podział odpowiedzialności za podejmowanie decyzji.

Oto kilka podstawowych zagadnień, na które należy zwracać uwagę przy delegowaniu obowiązków pracownikom:

  • Komu z pracowników mogę powierzyć załatwianie ważnych spraw?
  • Czy mam powody, dla których nie mogę im nadać więcej uprawnień? A może nie robię tego ze względu na swój charakter?
  • Lojalność pracowników wobec interesów firmy jest niewątpliwa, brakuje im natomiast doświadczenia w podejmowaniu odpowiednich decyzji. Co i kiedy mogę zrobić, aby nabyli takie doświadczenie?

Kiedy mamy brak odpowiedzi na te pytania, a liczba nadgodzin szefa rośnie, powód może być w nas samych. Nasi ludzie będą nadal czekać bezczynnie do momentu przekazania im uprawnień i uświadomienia sobie — robienie błędów jest czymś normalnym.

A więc, jaki jest wasz wybór? Pozostawienie spraw na pastwę losu i nieinwestowanie w rozwój pracowników? Czy próba podziału obowiązków i powrót do normalnego życia?