Najlepszy sposób na zarządzanie czasem: dysponuj czasem tak samo, jak pieniędzmi

0
942
Moduł sprawdzania pisowni OrphusWidzisz błąd na stronie? Zaznacz i kliknij Ctrl+Enter
Najlepszy sposób na zarządzanie czasem dysponuj czasem tak samo, jak pieniędzmi

Czy znasz wyrażenie „zbyt dużo miesiąca na koniec pieniędzy”? Czy kiedykolwiek czułeś, że pozostało ci „zbyt wiele zadań na koniec dnia”? A może tak zacząć gospodarować czasem tak samo, jak pieniędzmi?

Eksperci finansowi polecają budżetowanie przy zarządzaniu pieniędzmi. Dzięki temu można zobaczyć, w co inwestujesz pieniądze oraz planować wydatki, zapewniając korzystne i jak najlepsze rozporządzanie pieniędzmi. Czas, tak jak pieniądz, stanowi zasób ograniczony. Możemy udawać, że mamy go tak wiele, jak potrzebujemy, ale w rzeczywistości wszyscy mamy te same 24 godziny każdego dnia. A mimo to, niektórzy ludzie wydają się robić w tym czasie o wiele więcej. Okazuje się, że budżetują swój czas, przez co każda minuta jest na wagę złota.

Gdyby spojrzeć na moją listę rzeczy do zrobienia, można by pomyśleć, że mam nieskończoną ilość czasu, aby je wszystkie wykonać. Jak to robię, że wykonuję najważniejsze rzeczy z listy, nie pomijając zadań mniej istotnych? Poprzez planowanie tego, co chcę zrobić i jak mam zamiar wykorzystać mój ograniczony czas, tak samo, jak rozporządza się ograniczoną ilością pieniędzy.

Czy używasz aktualnie listy zadań do wykonania, gdzie możesz po prostu losowo wybrać, co trzeba zrobić, bez jakiejkolwiek adnotacji, kiedy daną czynność masz wykonać? Ja tak robiłam przez długi czas i wydawało się, że nigdy nie kończyłam zaplanowanych czynności. Jak wiele masz na swojej liście zadań, które są tam od wieków, a ty nie poczyniłeś nad ich wykonaniem zauważalnych postępów? Jeśli nie planujesz czasu, w którym masz wykonać zadanie, są szanse, że nie wykonasz tego zadania wcale.

Idea jest prosta. Ekspert finansowy Dave Ramsey mówi, że aby spieniężyć swój budżet, musimy spisać każdego dolara na konkretny cel. Odnosząc to do budżetu czasu, pomyślmy o przeznaczeniu każdej godziny na konkretne zadanie, spisując wszystko na papierze.

Kilka miesięcy temu, zaczęłam używać nowego terminarza. Nazywa się Passion Planner i oprócz małych obszarów dla listy zadań do wykonania, każdy dzień można rozpisać od 06:00 do 22:30 w odstępach co 30 minut.  Nie przywykłam do tego, aby planować mój dzień godzina po godzinie, dlatego zajęło mi trochę czasu, by się do tego przyzwyczaić. Z czasem, zapisując zadania w terminarzu, zaczęłam je wykonywać.

Gdy masz zamiar wykonać wszystkie zadania z listy, planowanie sprawi, że je wykonasz.  

Po latach sporządzania list z rzeczami do zrobienia bez konkretnie określonej daty i godziny, nagle zaczęłam wykonywać zapisane zadania, zamiast przenosić je z jednej listy na kolejną bez jakichkolwiek postępów nad wykonaniem tych zadań. Częściowo zachowałam jeszcze starą formę spisywania list, ale tylko po to, aby nie zapomnieć o rzeczach, które muszę zrobić, a na które aktualnie nie będę miała czasu. Na zaplanowanie tygodnia poświęcam kilka minut, umieszczając poszczególne zadania w określonych przedziałach czasowych. Wiem co mam do zrobienia każdego dnia, a co najważniejsze, wiem, kiedy mam to wykonać. Jeśli nie wprowadziłam czegoś do terminarza, nie mam wyrzutów sumienia, że tego nie zrobię w danym tygodniu. Zadania są wykonywane, a ja nie wpatruję się w listę, zastanawiając się, co teraz powinnam zrobić. Te decyzje podjęłam już, kiedy sporządzałam mój tygodniowy budżet czasu.

A Ty co robisz, aby wykonać wszystkie punkty ze swojej listy rzeczy do zrobienia? Masz jakiś patent na zarządzanie czasem? Podziel się z nami w komentarzu.

 

Zdjęcie:Micolo J/Flickr

Zobacz również:
7 technik gospodarowania czasem dla rodzin
Teoria Abrahama Maslowa a zarządzanie czasem
26 trików w zarządzaniu czasem, które chciałbym znać w wieku dwudziestu lat
Spontaniczne planowanie dla tych, którzy nienawidzą zarządzania czasem
11 pewnych sposobów na usprawnienie swoich umiejętności zarządzania czasem