Mózg nie jest z gumy: aby coś zapamiętać, należy o czymś zapomnieć

0
2331
Moduł sprawdzania pisowni OrphusWidzisz błąd na stronie? Zaznacz i kliknij Ctrl+Enter
Mózg nie jest z gumy: aby coś zapamiętać, należy o czymś zapomnieć

Wygląda na to, że stare buddyjskie przysłowie o tym, że nie da się wlać nowej wiedzy do pełnego naczynia, potwierdzają prace naukowców, co badają pracę ludzkiego mózgu.

Mózg nie jest z gumy. Uczeni z Uniwersytetu Bigmingham i Instytutu neurologii behawioralnej i klinicznej udowadniają w swojej pracy, że dodawanie nowych wspomnień do mózgu wymaga wyciszania, a nawet usuwania wcześniejszych. Badacze analizowali pracę mózgu za pomoca aparatu funkcjonalnej magnetyczno-rezonansowej tomografii.

(Zdjęcie: Allan Ajifo/Flickr)

Badani obejrzeli 144 pary słów oraz obrazków. Następnie próbowali zapamiętać 72 pary, czyli połowę par z pierwszego zestawu poprzez zbudowanie skojarzeń między wyrazem a obrazkiem. Następnie przystąpili do zapamiętywania drugiej połowy zestawu. Na ostatnim etapie eksperymentu spróbowali zapamiętać skojarzenia z pierwszego zestawu.

Aparat skanujący udostępniał informacje w postaci grafiki 3D, składającej się z wokseli (trójwymiarowych pikseli), każdy z których pokazywał poziom obiegu krwi na tym odcinku mózgu. Mózg był skanowany czterokrotnie: po zapamiętaniu pierwszego zestawu, po zapamiętaniu drugiego, następnie przy próbie odtworzenia w pamięci pierwszego zestawu i, wreszcie — podczas próby odróżnienia zapamiętanego obrazka od tych, których wcześniej badani nie widzeli.

Warto przeczytać:

Dzięki temu eksperymentowi naukowcy twierdzą, że udało im się zobaczyć działanie mechanizmu adaptacyjnego zapamiętywania. Próby przypomnienia (odtworzenia) skojarzeń z drugiego zestawu prowadziły do zapominania pierwszego. Kiedy badani byli proszeni o odtworzenie drugiego zestawu, nie mogli już przypomnieć pierwszego z taką samą efektywnością. Z kolei podczas oglądania obrazków z drugiego zestawu poziom aktywizacji mózgu przy próbie przypomnienia potrzebnych słów był nawet niższy, niż podczas oglądania obrazków nie należących do zestawu.

Na podstawie tego wyciągnięto wniosek, że wcześniejsze wspomnienia są aktywnie wypierane przez mózg. Tym samym zapominanie jest równie ważną funkcją mózgu, jak zapamiętywanie.