Lewa kontra prawa półkula mózgu

4
2129
Ludzki mózg

Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego zachowujesz się w sposób, w jaki się zachowujesz, odpowiedź może leżeć po tej stronie mózgu, którą masz skłonność częściej używać. Chociaż są to uogólnienia, popularne teorie sugerują, że ludzie używający częściej prawej półkuli mają inne umiejętności i preferencje od tych, którzy częściej używają lewej. W jaki sposób te różnice wpływają na ciebie?

Ludzki mózg

Niezależnie od tego, jak podobne są do siebie obie półkule mózgu, w rzeczywistości zarządzają one bardzo różnymi funkcjami, które są przypisane do konkretnych cech i umiejętności.

Lewa półkula:

Zorientowani na zrealizowanie celów i dobrze zorganizowani, „lewopółkulowcy” myślą krytycznie i rzadko są roztargnieni.

Czyta na siedząco

Planista

Wszystko odbywa się w uporządkowany zaplanowany sposób, jak lista spraw do załatwienia.

Racjonalny

Podczas podejmowania decyzji nie kierują nim uczucia.

Logiczny

Wprawny w matematyce czy naukach ścisłych i sekwencjonowaniu pomysłów.

Precyzyjny

To, co robi, jest dobrze udokumentowane, lubi czytać instrukcje.

Realistyczny

Woli czytać realistyczne historie i pisać literaturę faktu.

Krytyk muzyczny

Preferuje muzykę klasyczną.

Miłośnik psów

Nauczyciele-lewopółkulowcy

Nauczyciele częściej używający lewej półkuli mózgu zazwyczaj wolą nauczać poprzez wykłady i dyskusje. Zadają studentom zadania do samodzielnego rozwiązania, więcej zadań pisemnych. Preferują spokojną i uporządkowaną klasę.

Uczniowie-lewopółkulowcy

Tacy uczniowie wolą pracować samodzielnie w cichej klasie. Lubią czytać w samotności i bardzo przykładają się do swoich prac.

Prawa półkula:

Nieco chaotyczni, nieprzewidywalni i uczuciowi, prawo mózgowcy mają dobre relacje z ludźmi oraz lubią filozofować.

Czyta na leżąco

Impulsywny

Rzeczy są robione spontanicznie; kontrolowanie czasu nie jest tak ważne.

Uczuciowy

Skłonny do rozmyśleń rozmyśleń i działania pod wpływem uczuć.

Kreatywny i artystyczny

Wprawny w sporcie, pisaniu opowiadań, rysowaniu lub graniu na instrumentach.

Intuicyjny

Rozwiązuje problemy intuicyjnie i nie lubi dostawać wskazówek.

Parapsychologiczny

Zainteresowany „niewyjaśnionymi” i tajemniczymi historiami.

Lubiący muzykę

Woli muzykę rockową i może się uczyć przy muzyce lub telewizji.

Miłośnik kotów

Nauczyciele-prawopółkulowcy

Nauczyciele częściej używający prawej półkuli mózgu wolą zajęcia praktyczne. Włączają do swoich lekcji plastykę, fotografię i muzykę. Zadają więcej grupowych projektów i wolą zatłoczone, aktywne oraz głośne otoczenie szkolne.

Uczniowie-prawopółkulowcy

Tacy uczniowie wolą wspólnie i aktywnie pracować w grupach. Lubią robić artystyczne projekty i wybierać wychowanie techniczne jako przedmiot nadobowiązkowy.

Różne sposoby uczenia się

Półkula mózgu, której mamy tendencję używać częściej, może określać nasze sposoby uczenia się, a także metody, jakie stosują prowadzący zajęcia:

Lewa półkula:

Liniowy

Przetwarza informacje po kawałku, konfrontuje je i układa w logiczną całość w celu wyciągnięcia wniosków.

Poukładany

Przetwarza informacje w pewnym porządku. Ułatwia to codzienne planowanie i realizację zadań.

Opierający się na rzeczywistości

Radzi sobie z rzeczywistością taką, jaką jest. Kiedy jest pod wpływem środowiska, może łatwo się dostosować.

Symboliczny

Przetwarzanie symboli takich jak litery, słowa i zapis matematyczny nie jest problemem.

Prawa półkula:

Holistyczny

Przetwarza informacje, zaczynając od odpowiedzi. Na początku widzi duży obraz, nie szczegóły.

Przypadkowy

Przetwarza informacje poprzez przetwarzanie losowe. Zadania są wykonywane losowo i w częściach.

Zorientowany na fikcję

Przetwarza informacje na podstawie odpowiedzi, którą podejrzewa. Często intuicyjnie znajduje odpowiedź.

Konkretny

Przetwarzanie wymaga konkretnych rzeczy, takich jak czucie, ujrzenie lub dotknięcie prawdziwego obiektu.

Wykonaj półminutowy test i sprawdź sam, która półkula mózgu jest u ciebie dominująca

Porady dla każdego

Teraz kiedy już lepiej rozumiesz swoje umiejętności i preferencje, oto kilka wskazówek, jak się doskonalić:

Lewa półkula:

  • Jeśli chcesz mieć kontrolę, zgłoś się na lidera do nauki w grupach i projektach.
  • Skoro jesteś dobry w sprawach organizacyjnych, upewnij się, że dobrze organizujesz swoje notatki.
  • Staraj się zbyt często nie kłócić z nauczycielem.
  • Gdybyś miał wybierać, wybieraj rzeczowe zadania, w przeciwieństwie do zadań otwartych.
  • Jeśli tylko masz taki wybór, pracuj sam. Inaczej będzie irytował cię brak powagi u innych osób.
  • Unikaj „wolno myślących” nauczycieli, jeśli wprawiają cię w zakłopotanie.

Prawa półkula:

  • Pamiętaj, aby zawsze priorytetowo traktować ukończenie projektu.
  • Bądź kreatywny w wypracowaniach, używaj barwnego języka.
  • Nie zbaczaj z obranego kursu, rozpisz, w jakim kierunku chcesz działać.
  • Odpowiadając na pytania,staraj się nie stać w miejscu, rozpatrując wszystkie możliwe opcje.
  • Staraj się być bardziej uporządkowany poprzez organizowanie planów i myśli.
  • Staraj się unikać nauczycieli, którzy za dużo zadają.
Please Login to comment
3 Comment authors
Tomasz ŻuchowskipreterJoanna/ LotsOfSources Recent comment authors
  Subscribe  
Powiadom o
Tomasz Żuchowski
Gość
Tomasz Żuchowski

Lewa 59% – Prawa 41%
wychodzi też Equally

Analizując waszą rozpiskę, też co druga rzecz z każdej kategorii do mnie pasuje :f

Nie dam się zaszufladkować ;]

Joanna/ LotsOfSources
Gość

A co gdy wyjdzie:
Congratulations.You use your brain equally.

?

:)

preter
Gość
preter

Oznacza to, że używasz obu półkul w mniej więcej takim samym stopniu.

Plus: To świadczy o wszechstronności – nie masz większych problemów z rozwojem w dowolnym kierunku.
Minus: Jeśli nie masz pasji, która Cię wciąga na maksa, to możesz mieć problem z określeniem swojej przyszłości.

Sam jestem w takiej sytuacji.

Joanna/ LotsOfSources
Gość

Wiem, ze chodziło o równe używanie 2 półkul :)
Zgadzam się z Twoim wyjaśnieniem, zawsze wiele rzeczy mnie interesowało i sporo z nich wychodziło całkiem niezle. Kiedyś jednak usłyszałam ten własnie pogląd, że utrudnia to wybór dziedziny do węższej specjalizacji. Zastanawia mnie jednak,czy nie jest to już pogląd nieco przestarzały- wkońcu ponoć przyszłoscią sukcesów na rynku pracy ma być zszybkie przebranżawianie się, nawet kilka razy w zyciu ‚pracowniczym’.