Leo Babauta: Cudowna moc bycia obecnym

1
509
Leo Babauta Cudowna moc bycia obecnym

Jak pozostać spokojnym i zrównoważonym po stresującym dniu? Odpowiedź jest prosta, choć niełatwo jest wprowadzić tę zasadę w życie: bądź obecny

Niezależnie od tego, jak bardzo stresująca jest Twoja praca albo życie, bycie obecnym jest Twoją oazą.
Zasada ta może odmienić życie i jest niewiarygodnie prosta.

Co powoduje, że nasz dzień przestaje być spokojny

  • Praca, Internet, własny niespokojny mózg;
  • serwisy społecznościowe oraz inne pożeracze czasu;
  • nadmiar informacji z różnych źródeł;
  • dzieci;
  • naczynia, pranie itd.

Paradoksalnie te wszystkie problemy rozwiązuje jedna jedyna technikabycie obecnym.

Jak bycie obecnym rozwiązuje problemy

Leo Babauta zwraca uwagę na to, że człowiek nie jest przystosowany do wielozadaniowości (tzw. multitasking).

W związku z tym proponuje skupiać się za każdym razem tylko na jednej konkretnej rzeczy/zadaniu.

Jak ćwiczyć bycie obecnym

Dana metoda jest dość prosta – należy jedynie wytrwale ćwiczyć.

  1. Cokolwiek robisz, skupiaj się na robieniu jednej rzeczy.
    Zwracaj uwagę na każdy aspekt tego, co robisz – na swoje ciało, doznania oraz myśli.Często zaczynamy myśleć o innych sprawach i jest to normalne. Po prostu obserwuj, jak umysł przeskakuje na inną rzecz, a następnie wróć do poprzedniego zadania.
    Zrób to raz, a następnie wróć do zadania po raz kolejny. Nieważne ile razy masz to robić. Po prostu zrób to teraz.Z początku to może wydawać się męczące, ponieważ jest to dla Ciebie nowe doświadczenie. W porządku – odpocznij, jeżeli czujesz zmęczenie i jeszcze trochę poćwicz.

    Nie będziesz odczuwać znużenia – wręcz bardziej polubisz zadanie, na którym się skupiasz.

    Leo Babauta Cudowna moc bycia obecnym(Zdjęcie: derricksphotos)

  2. Ciesz się, że możesz wykonywać to zadanie i doceniać najmniejsze postępy oraz wrażenia, które temu towarzyszą.
    Nauczysz się, że wszystko może być cudownym doświadczeniem oraz cudem.Thich Nhat Hanh, wietnamski mnich buddyjski, mistrz zen i aktywista ruchów pokojowych, mówi, że sygnalizacja drogowa jest dzwoneczkiem dla świadomości podczas prowadzenia samochodu.

    Możesz znaleźć takie dzwoneczki wszędzie – słysząc głos dziecka, widząc pojawiających się przed Tobą współpracowników albo wykonując zadanie w komputerze.

  3. Medytacja jest doskonałym sposobem, aby wypracować ten nawyk, ponieważ łagodzi złożoność otaczającego nas świata, pozwala lepiej zrozumieć własny umysł oraz „sprowadza nas na ziemię”. Co do medytacji, możesz ją uprawiać zawsze i wszędzie. Ćwicz w sposób ciągły; krok po kroczku. Każdy z tych małych kroczków sam w sobie jest cudem, a każde ćwiczenie pomaga Ci odnaleźć spokój na tej ruchliwej drodze życia.

Nie pij herbaty jak ktoś, kto przełyka kawę w czasie przerwy w pracy. Rób to powoli i z namaszczeniem, tak jak pracuje oś, wokół której kręci się Ziemia – powoli, równo, bez pośpiechu. Żyj w teraźniejszej chwili. Tylko ona jest życiem

Thich Nhat Hanh

[via Zenhabits]

Please Login to comment
0 Comment authors
Recent comment authors
  Subscribe  
Powiadom o