Jak rozwinąć kreatywność?

0
711
Moduł sprawdzania pisowni OrphusWidzisz błąd na stronie? Zaznacz i kliknij Ctrl+Enter
5 nawyków, które pomogą ci rozwinąć kreatywność

Jeśli dopadła cię rutyna lub masz ochotę zrezygnować z tego, czym się zajmujesz, zastosuj zasady, którymi kierują się kreatywni ludzie. Przedstawiamy kilka wskazówek, które pobudzą Twoją kreatywność i zmobilizują Cię do działania. 

 

ART MARKMAN
Nie istnieje żadna magiczna sztuczka, która pozwoli ci stać się bardziej kreatywnym, ale mamy dobrą wiadomość: kreatywność to umiejętność, którą można wyćwiczyć.
Oznacza to, że możesz stać się bardziej kreatywny, jeśli włożysz w to pewien wysiłek i poświęcisz trochę czasu. Jeśli planujesz zdobyć jakąś nową umiejętność, dobrze jest znaleźć osobę, która jest dobra w tym, co chcesz osiągnąć, i pójść za jej przykładem.
Przez ostatnie 10 lat sporo napisałem na temat kreatywności. Poznałem w tym czasie wiele historii osób, które zainspirowały mnie do refleksji nad tym, w jaki sposób mogę zwiększyć swoją kreatywność. Wszystkie te osoby miały zdolność rozwiązywania problemów (zarówno praktycznych, jak i filozoficznych) w zupełnie nowy sposób. Oto nawyki, które towarzyszyły ich staraniom.

 
5 nawyków, które pomogą ci rozwinąć kreatywność

Zdjęcie: Jem Yoshioka/Flickr

DOKŁADNIE BADAJĄ KAŻDY SZCZEGÓŁ
Wielu ludzi, z którymi rozmawiałem, obawiało się, że zbyt rozległa wiedza może ograniczać ich kreatywność. Twierdzili, że łatwo z tego powodu popaść w rutynę.
Kreatywne jednostki zagłębiają się w szczegóły problemu, który chcą rozwiązać. Kiedy Fiona Fairhurst z firmy Speedo i jej zespół projektowy pracowali nad stworzeniem kostiumu, który pomógłby pływakom uzyskać lepsze czasy na zawodach, analizowali każdy sposób na zmniejszenie siły oporu. W swoim ostatecznym projekcie zastosowali rozwiązania zaczerpnięte z wielu rozmaitych źródeł, m.in. wykorzystując materiały rozciągliwe, by zredukować drgania mięśni pływaka, a także badając budowę skóry rekina.
Z kolei szwajcarski inżynier George de Mestral zauważył, że jego pies wraca ze spacerów obczepiony rzepami. Zbadał więc pod mikroskopem owocostan łopianu i odkrył, że znajdujące się na nim małe haczyki pozwalają mu wczepiać się w splątaną sierść zwierzęcia. Wykorzystując ten mechanizm, zaprojektował taśmę przyczepną Velcro, zwaną potocznie rzepem.

 

WYPRACOWALI ZDYSCYPLINOWANE NAWYKI – wpływające na KREATYWNOŚĆ
W powszechnej świadomości geniusz to osoba pełna wewnętrznego cierpienia, pracująca w nagłym przypływie inspiracji między atakami autodestrukcyjnych zachowań. Większość najbardziej kreatywnych ludzi jest tak naprawdę bardzo zdyscyplinowana. Traktują kreatywność jak swoją pracę i nieustannie ją rozwijają.

NIE CZEKAJĄ NA NATCHNIENIE. PRACUJĄ WYTRWALE, AŻ ONO SIĘ POJAWI
Klasycznym przykładem jest tu Stephen King. Jeśli istnieje człowiek, którego dzieło jest produktem wewnętrznego cierpienia, to jest nim King. On jednak sam często podkreślał rolę rutyny w swojej pracy. Pisze każdego ranka. Jak twierdzi, rutyna jest dla kreatywności tak ważna, jak sen. Nie czekaj na natchnienie. Pracuj wytrwale, aż się pojawi.

ZDAJĄ SOBIE SPRAWĘ, ŻE WSZYSTKO JEST WAŻNE
Jako wykładowcę na uniwersytecie, najbardziej denerwuje mnie pytanie zadawane przez studentów: „Czy to będzie na egzaminie?” Odpowiadam za każdym razem: „Tak, ale może tego nie być na moim egzaminie.” Jest to istotne, bo nigdy nie wiesz, co może okazać się źródłem wielkiej idei. Historie nowatorskich pomysłów są fascynujące, gdy się o nich czyta, lecz mogą one być w pełni zrozumiane tylko z perspektywy czasu.
Na przykład inspiracją do stworzenia bezworkowego odkurzacza była dla Jamesa Dysona jego wiedza na temat cyklonów przemysłowych wykorzystywanych do oczyszczania powietrza w tartakach. Ciekawość Dysona skłoniła go do pogłębienia swojej wiedzy na ten temat. Nie mógł wiedzieć, że stanie się ona podstawą dla wielomilionowego przedsiębiorstwa.
Kluczem do innowacyjności jest zdobywanie wiedzy nawet jeśli myślimy, że nie przyda się nam ona na przyszłość. Ludzie zbyt często sądzą, że są w stanie z góry ocenić, co warto zrozumieć, a czego nie. Natomiast ludzie kreatywni budują swą wiedzę tak, żeby być przygotowanym na wszystkie okazje, które mogą się pojawić.

MAJĄ WYCZUCIE CHWILI
Naprawdę udane przedsięwzięcia to te, które pojawiają się we właściwym czasie. Oznacza to, że kreatywne jednostki muszą rozumieć zarówno techniczne aspekty swoich wynalazków, jak i kontekst, w jakim one powstają.
Dobrym przykładem jest tu wybitny trębacz, Miles Davis. Okres rozwoju jego kariery przypadł na lata, kiedy panującym gatunkiem jazzowym był bebop. Styl ten odznaczał się szybkim tempem i techniczną precyzją przy zmianie tonacji. Davis oparł się temu trendowi w swoich nagraniach z późnych lat 40., ale musiała minąć dekada, by świat otworzył się na brzmienie, jakie muzyk zaprezentował w albumach „Birth of the Cool” (wydanym dopiero parę lat po nagraniu) i „Kind of Blue”, które wywarły ogromne wrażenie na słuchaczach i innych muzykach.
W późnych latach 60. Davis był gotów, by ponownie przeciwstawić się powszechnie panującemu trendowi ze swym nowym albumem „Bitches Brew”. Kluczem do sukcesu tych nagrań było zrozumienie systemu, w jakim zostały wydane i w jakim ich słuchano.
W sferze technicznych innowacji to Steve Jobs był mistrzem w docenianiu roli systemu. iPod nie był pierwszym odtwarzaczem MP3 na rynku. Jobs dokładnie przemyślał, kim będzie przeciętny użytkownik iPoda i w jakich sytuacjach będzie z niego korzystał. Zwrócenie uwagi na kontekst, w jakim odtwarzacz będzie używany, zaprowadziło go do jednoczesnego stworzenia iTunes, co uczyniło z iPoda urządzenie gotowe do użycia od razu po podłączeniu.

WIEDZĄ, KIEDY ZREZYGNOWAĆ
Gdy patrzymy na historie tych postaci, uwagę zwraca wytrwałość ich dążeń. Jason Dyson nie tylko szukał inspiracji w odległych dziedzinach, lecz także spędził lata pracując nad prototypem swojego odkurzacza.

ŻEBY ODNIEŚĆ SUKCES TRZEBA WIEDZIEĆ KIEDY ODPUŚCIĆ I ZAJĄĆ SIĘ CZYMŚ INNYM
Niebezpiecznie jest jednak twierdzić, że kreatywne jednostki trwają przy każdym pomyśle, aż doprowadzą go do końca. Ekonomiści mówią tu o tzw. „efekcie utopionych kosztów”. Utopione koszty to czas, energia i pieniądze, które już zostały włożone w projekt. Dobre decyzje nie pozwalają, by te koszty miały wpływ na wybory. Fakt, że zainwestowałeś już wiele czasu lub pieniędzy w swój projekt, nie oznacza, że będą to zmarnowane koszty, jeśli odstąpisz od jego realizacji. Bez względu na to, jak dużo już włożyłeś w projekt, powinieneś ocenić, czy ma on szanse zakończyć się sukcesem przy dalszych wysiłkach.

5 nawyków, które pomogą ci rozwinąć kreatywnośćZdjęcie:Paul Simpson/Flickr

Richard Nisbett i jego współpracownicy przebadali nowatorów, którzy odnieśli sukces (np. naukowcy będący autorytetami w swoich dziedzinach). Na dłuższą metę najwięcej osiągnięć mieli ci, którzy byli skłonni odstąpić od nierokujących projektów nawet, jeśli włożyli w nie już spory wysiłek. Tak więc tajemnica sukcesu tkwi również w tym, by wiedzieć, kiedy się poddać i zająć się czymś innym.

A jak Wy radzicie sobie z rutyną? Macie jakieś sprawdzone sposoby na pobudzenie własnej kreatywności? Podzielcie się z innymi — czekamy na propozycje.

 

Zdjęcie:Amanda Hirsch/Flickr

 

Zobacz także:
Psychologia kreatywności: Jak być bardziej kreatywnym i pokonać blokadę kreatywności
Czego Steve Jobs nauczy‎‎‎‎‎‎ł mnie o kreatywności
5 lekcji kreatywności od twórcy facebookowego przycisku „Like”
Młody Delacroix o tym, jak być bardziej twórczym artystą
Krótko: jak i co mówić, aby nas słuchano