Jak przedłużyć sobie życie o 35 lat

2
1789
Jak przedłużyć sobie życie o 35 lat

Obecna statystyczna długość życia Polaków jest na tyle dramatyczna, że zmusza uczonych do poszukiwania naukowego wyjaśnienia tego zjawiska. W statystykach nie ma niczego zadziwiającego. Wiele wyjaśnia wyjątkowo lekceważący stosunek do własnego zdrowia wśród naszych obywateli. I choć GUS optymistycznie melduje, że „wyraźnie zmniejszył się odsetek osób palących tytoń, nastąpiły także istotne zmiany w typowym wzorcu konsumpcji alkoholu”, a do tego „w ostatnich latach wyraźnie zwiększył się udział kobiet wykonujących specjalne badania profilaktyczne”, sytuacja nadal jest nieciekawa.

Ani genetyka, ani warunki przyrodnicze nie przysłużą się człowiekowi tak, jak zdrowy styl życia i prawidłowe nawyki. Dziś chcemy przypomnieć o najważniejszych zasadach, których stosowanie może przedłużyć świadome aktywne życie o 35 lat.

(Foto)

Otaczaj się przyjaciółmi ( dodatkowych 7 lat)

Pamiętacie 17 przykazań Leszka Kołakowskiego? Pierwsze to przyjaźń.
Badania przeprowadzone w Australii, w których wzięło udział 1477 siedemdziesięcioletnich uczestników, dowiodły, że posiadanie wielu przyjaciół pozwala żyć do 7 lat dłużej. Być może przyjaciele pomagają przetrwać ciężkie chwile, lecz biochemia przyjaźni także ma niemałe znaczenie.

Zawierajmy zatem przyjaźnie — im więcej, tym lepiej. Badacze twierdzą: przyjaźń w istocie zwiększa produkcję oksytocyny, która wpływa uspokajająco na mózg, a ponadto jest jednym z czynników normalizujących ciśnienie tętnicze, zmniejszających nadwagę i przyspieszających rekonwalescencję po przebytej chorobie.

Pracuj w pozycji stojącej (dodatkowe 2 lata)

Siedząc >6 h dziennie o 40% zwiększamy prawdopodobieństwo przedwczesnej śmierci w porównaniu do osób, które siedzą mniej niż 3! Nawet jeżeli ćwiczymy. „Kiedy siedzimy, krążenie krwi spowalnia się, spalamy mniej kalorii, a przemiana materii spada” — zapewnia Susan Block, wykładowca American Council on Exercise i dyrektor California Health & Longevity Institute. Dlatego pracując przyjmuj pozycję stojącą najczęściej jak to możliwe. Rezultaty badań opublikowane w BMJ Open w 2012 roku ujawniły, że skrócenie czasu spędzanego na siedząco do nie więcej niż trzech godzin dziennie, może nam podarować kolejne 2 lata życia.

Stojące stanowisko pracy jest doskonałą opcją dla wielu, lecz nie każdemu to odpowiada. W tym przypadku pozostaje zmniejszyć czas siedzenia na inne sposoby. O ile oczywiście nie chcemy umrzeć około czterdziestki.
Podrzucamy Wam parę pomysłów, gdzie i kiedy możemy stać, by siedzieć krócej i jak najdłużej cieszyć się doskonałym zdrowiem.

Myj zęby (dodatkowe 6 lat)

Brzmi całkiem nieoczekiwanie, prawda? Tymczasem mycie zębów odpowiedzią na pytanie, jak przedłużyć sobie życie o kolejnych 6 lat.

Bakterie gnilne pochodzące z jamy ustnej mogą być przyczyną stanów zapalnych w całym organizmie, podwyższając ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, wylewu, cukrzycy oraz nawet schorzeń autoimmunologicznych, takich jak reumatyczne zapalenie stawów.
Dlatego higiena jamy ustnej ma ogromne znaczenie, a regularne używanie nici dentystycznej może przedłużyć nasze życie, według badań Michaela F. Roizena z Cleveland Clinic, nawet o 6,4 roku.

Według obserwacji International Heart and Lung Institute, codzienne stosowanie nici dentystycznej przez kolejne 6 miesięcy może znacznie zmniejszyć poziom C-reaktywnej proteiny — markera stanu zapalnego, który podwyższa ryzyko rozwinięcia schorzeń sercowo-naczyniowych. Poza tym nawyk czyszczenia zębów przy pomocy nici dentystycznej) może uruchomić wspaniałe nieodwracalne zmiany w Waszym życiu.

Jedz surowe warzywa (dodatkowe 2 lata)

Twoja mama miała rację: warzywa rzeczywiście są zdrowe. Mężczyźni, którzy spożywają przynajmniej 60 gramów warzyw dziennie, będą cieszyć się życiem średnio o 2 lata dłużej niż ci, którzy jedzą ich mniej niż 20 gramów.

Nasze ciało i mózg uwielbiają owoce i warzywa, więc gorąco polecamy jak najczęstsze ich spożywanie. 5 porcji dziennie to dawka rekomendowana przez wiele organizacji zdrowotnych.

Choć zarówno gotowane, jak i surowe warzywa są bardzo korzystne dla zdrowia, badanie przeprowadzone przez Cancer Epidemiology Biomarkers Preview pokazuje, że jedzenie surowych warzyw daje lepsze rezultaty. A propos — dla zaoszczędzenia czasu, możecie hurtowo przygotowywać porcje na cały tydzień, a następnie po prostu je zamrazać. Obróbka kulinarna, w szczególności gotowanie, może powodować utratę nawet do 50% zawartości antyoksydantów w wielu gatunkach warzyw.

Myśl pozytywnie (dodatkowe lat)

Nauka potwierdza to, czego i tak dawno się domyślaliśmy: pozytywne podejście do życia i śmiech naprawdę może przedłużyć nam życie. Badaniem, które to potwierdza, jest eksperyment przeprowadzony przez Uniwersytet w Yale. Ludzie z pozytywnym podejściem do procesu starzenia żyli ponad 7 lat dłużej niż dręczący się z błahego powodu.

Nie będziemy przynudzać — posłuchajcie L.U.C.

Pozytywne myślenie powoduje, że nasz mózg starzeje się później, pamięć polepsza się, łatwiej jest zapobiec depresji i walczyć z chorobą Alzheimera. Co więcej, prosta czynność śmiechu obniża poziom hormonu stresu (kortyzolu) nie gorzej niż farmaceutyczne środki uspokajające.

Sprawdź, czy Twój umysł nie sabotuje Twojego wysiłku w celu odzyskania radosnego nastroju. Odpowiedz sobie na pytanie czy zasługujesz na to, aby zawsze być osobą szczęśliwą? Prawidłowa odpowiedź brzmi „TAK, zasługuję”. A skoro tak, pozostaje przeczytać pozostałe 8 porad i powiesić je sobie nad biurkiem, łóżkiem i umywalką. Dla utrwalenia efektu :)

Kontroluj wagę (dodatkowe 3 lata)

Indeks BMI stanowi barometr kondycji twojego organizmu. Obliczany jest poprzez dzielenie masy ciała (w kilogramach) przez kwadrat wzrostu (w metrach). Jeśli mieści się on w przedziale 25-35, według uczonych z University of Alabama, może to oznaczać, że twoje życie skróci się nawet o 3 lata. BMI powyżej 35 wskazuje na to, że masz już pewien stopień nadwagi.

Jeśli kontrolowanie wagi kojarzy Wam się z salą gimnastyczną, chudymi posiłkami z placków ryżowych i tofu, sprawdźcie te parę pomysłów.

Nadmiar tłuszczu w organizmie podwyższa ryzyko cukrzycy, chorób serca, wylewu, sennego bezdechu, raka jelita grubego i całego wachlarza innych schorzeń, które im towarzyszą.

Jedz orzechy (dodatkowe 3 lata)

Orzechy to jedna z najzdrowszych przekąsek po jakie możesz sięgnąć.
Po przestudiowaniu w Loma Linda University nawyków żywieniowych 3400 adwentystów dnia siódmego słynących z długowieczności, ujawniono, że ci badani, którzy jedli orzechy 5 dni w tygodniu, żyli średnio o 2,9 roku dłużej niż ci, którzy robili to rzadziej niż raz w tygodniu.

Orzechy pomagają między innymi w walce z cholesterolem, chorobami serca i nadciśnieniem, obniżają ryzyko nadciśnienia, insulinoodporności, wysokiego poziomu cholesterolu, arytmii serca, zawierają wreszcie mnóstwo składników odżywczych.

Ćwicz (dodatkowych 5 lat)

Niezależnie od rodzaju ćwiczeń, każda fizyczna aktywność wpływa dodatnio na długość życia. W National Cancer Institute niedawno przeprowadzono badanie na grupie 654827 osób w wieku 21-90 lat, które udowodniło, że uprawianie sportu daje nam średnio dodatkowe 4,5 roku życia.

Swego czasu opowiadaliśmy, jak Leo Babauta metodą wielu prób i błędów wyrzeźbił fajną sylwetkę. Tworzył nawyki ćwiczeniowe tak, aby nie porzucić ich po kilku dniach.
Jeśli jednak wydaje Wam się, że nawet to Was przerasta, sprawdźcie proste, lecz efektywne ćwiczenia w biurze, kuchni, łazience oraz łóżku.

Jak widać, powyższy artykuł nie zawiera sensacyjnych rozwiązań i przepisu na eliksir młodości. Wszystkie te rady w różnych ujęciach i odsłonach są już dobrze znane każdemu z nas.
Każdego dnia, kiedy myślisz zamiast działać, waga zadania urasta, by w końcu uczynić je niemożliwym do zrealizowania. Sporządź niezbędny plan i w konsekwencji po prostu zacznij działać.

[via LiveStrong]