Jak być skutecznym pracownikiem?

0
504
Moduł sprawdzania pisowni OrphusWidzisz błąd na stronie? Zaznacz i kliknij Ctrl+Enter
Jak być skutecznym pracownikiem

Czasami bycie skutecznym pracownikiem jest łatwe, a czasami nie. Obowiązki i okoliczności w pracy mogą być różne, podobnie jak relacje z innymi pracownikami. Jedno jest pewne: odnoszenie sukcesów w pracy w dużym stopniu zależy od waszego nastawienia.
Pozytywne nastawienie jest konieczne, by wszystkie poniższe porady na odniesienie sukcesu w pracy odniosły skutek.

Komunikujcie się w sposób pozytywny i współpracujcie z innymi

  • Bądźcie przyjaźni, wspierający i chętni do współpracy. Zadbajcie o to, by mieć reputację osoby, z którą się łatwo pracuje.
  • Wnoście swój wkład do zespołu. Każdy doceni, że pomagacie innym, gdy są przeciążeni obowiązkami.
  • Traktujcie każdego jak równego sobie. Stosujcie „złotą regułę”. Traktujcie innych tak, jak sami chcecie być traktowani. Chwalcie innych, gdy na to zasługują.
  • Nie rozmawiajcie o niczym, co nie powinno być powtarzane; szczególnie dotyczy to słabości własnych lub współpracowników.
  • Proście o pomoc, gdy jej potrzebujecie. Ludzie nie mają nic przeciwko wyjaśnieniu lub zademonstrowaniu zadań, jeśli jest jasne, że już próbowaliście sami rozwiązać problem.
  • Bądźcie dobrymi rozmówcami. Podczas rozmowy zaoferujcie ludziom niepodzielną uwagę, pozwalajcie dokończyć to, co mówią i zanim odpowiecie, upewnijcie się, że dobrze wszystko zrozumieliście.
  • Nie zapominajcie o swoim języku ciała. Problemy w komunikacji z innymi powstają, gdy to, co mówimy, nie pasuje do tego, co przekazuje nasze ciało.
  • Nie krytykujcie nikogo publicznie. Jeśli przekazujecie komuś swoją opinię, róbcie to na osobności. Zadbajcie, żeby była obiektywna i konstruktywna, by pomóc ludziom zrozumieć, co powinni robić inaczej, zamiast sprawiać im przykrość.
  • Porozumiewajcie się w spokojny, cierpliwy i uprzejmy sposób. Ludzie znacznie lepiej reagują na spokojną dyskusję niż na gniew, sarkazm czy polecenia.

 

Wyglądajcie i zachowujcie się jak odpowiedzialny pracownik

  • Ubierajcie się odpowiednio do zajmowanego stanowiska. Uwzględnijcie rodzaj wykonywanej pracy, sposób, w jaki ubierają się inni pracownicy i wizerunek firmy.
  • Wzbudzajcie zaufanie swoim wyglądem i zachowaniem. Mówcie spokojnie, jasno i tak, żeby was dobrze słyszano. Patrzcie na ludzi, gdy do was mówią. Starajcie się nie okazywać zdenerwowania, gdy macie natłok obowiązków albo robicie coś po raz pierwszy.
  • Dbajcie o porządek i czystość przy swoim miejscu pracy.
  • Bądźcie produktywni. Przychodźcie do pracy na czas. Nie róbcie wyjątkowo długich przerw na kawę, nie zajmujcie się w pracy prywatnymi sprawami i nie spędzajcie zbyt wiele czasu na rozmowach. Zgłoście pracodawcy przewidywane spóźnienie lub nieobecność, a zwolnienie wykorzystujcie tylko w razie choroby.
  • Kończcie ważne zadania, nawet jeśli to oznacza pracę podczas przerw lub zostanie od czasu do czasu po godzinach.
  • Mądrze wykorzystujcie czas. Planujcie z wyprzedzeniem i róbcie najpierw najważniejsze rzeczy. Zorganizujcie swoją przestrzeń pracy i jeśli to możliwe, koncentrujcie się na jednej sprawie naraz. Wykorzystujcie spokojniejsze chwile na zrobienie innych potrzebnych rzeczy.

 

Ustanawiajcie wysokie standardy pracy

  • Niech wasza praca będzie wysokiej jakości i we właściwej ilości. Utrzymywanie wysokich standardów pracy, realizacja planów i przestrzeganie terminów przyczyni się w istotny sposób do zyskania aprobaty Waszych przełożonych i zachęci klientów do powrotu.
  • Upewnijcie się, że rozumiecie instrukcje, zanim rozpoczniecie pracę nad nowym zadaniem. Jeśli jest ryzyko, że o czymś zapomnicie, zapiszcie te informacje.
  • Gdy wykonujecie jakieś zadanie od niedawna, dokładnie stosujcie się do instrukcji. Poproście osobę nadzorującą, aby sprawdziła, czy wszystko robicie prawidłowo, zanim ewentualne błędy stworzą problemy.
  • Wykonujcie pracę dokładnie. Realizujcie obowiązki tak poprawnie i ostrożnie, jak tylko to możliwe. Sprawdźcie wykonaną pracę, zanim zgłosicie jej ukończenie. Wprowadźcie poprawki, jeśli za pierwszym razem nie wyszło wystarczająco dobrze.
  • Pracujcie w równym tempie. Bądźcie osobami, która zawsze realizują swoje zadania.
  • Nauczcie się sekretów zawodowych od starszych pracowników i bądźcie otwarci na możliwości udoskonalania swojej pracy.
  • Przyjmujcie odpowiedzialność za ukończenie swoich zadań. Gdy ukończycie jedno zadanie, zacznijcie robić następne, nie czekając aż was o to poproszą.

 

Pozytywne nastawienie do pracy i współpracowników pomoże wam w wykonywaniu jej w skuteczny i kreatywny sposób. Dzięki temu zbudujecie też dobre i koleżeńskie relacje ze współpracownikami. Zgadzacie się z tym? A może macie inne zdanie na ten temat?

Zdjęcie:richard winchell/Flickr

 

Zobacz również:
Sekrety pracownika biurowego
50 rzeczy, które powinien wiedzieć każdy twórczy pracownik
Zdrowie i bezpieczeństwo w biurze – ćwiczenia dla pracowników biurowych
Jak uchronić się przed pomysłami na biznes, które są złe, choć dobrze się zapowiadają
Wskazówki dotyczące skutecznego delegowania zadań