Dzięki komunikatorom jest znacznie łatwiej być w stałym kontakcie z bliskimi. Jednocześnie bardzo łatwo jest komuś podpaść, jeżeli nie wiemy jak tak naprawdę wygląda etykieta dla korzystających z takich komunikatorów. Wzięliśmy dla przykładu Skype, ponieważ daje nam nie tylko możliwość czatowania, ale też darmowych rozmów głosowych oraz wideo.

Niezależnie od tego, czy mówimy o niezapowiedzianej rozmowie czy nadużywaniu Entera, złamanie etykiety Skype może mieć opłakane skutki. Oto skype’owa etykieta w pigułce, czyli lista faux pas, których należy za wszelką cenę unikać.

(Foto: Modern Mechanix RMX)

Nadużywanie klawisza Enter

Z całą pewnością twoja wiadomość jest ważna, ale czy na tyle, by bombardować drugą osobę dziesiątkami pojedynczych słów? Nie dość, że nie będzie to wyglądać na konwersację, lecz głos wołający na pustyni, to jeszcze może rozwścieczyć rozmówcę, którego odrywamy od różnych spraw.

Niewysyłanie wiadomości przed rozpoczęciem rozmowy głosowej oraz wideo

Skąd możemy mieć pewność, czy druga osoba ma czas na to by z nami porozmawiać przez Skype’a? Zapytać ją, oczywiście! Ale zrobić to wysyłając krótką wiadomość w czacie, ponieważ może tak być, że tamten akurat paraduje po domu w samych majtkach. Albo ma chrypkę i zwyczajnie nie może mówić (względnie może, lecz oszczędza głos).

Zapominanie o pomieszczeniu, z którego rozmawiamy

Rozmowa kwalifikacyjna lub negocjacje z ważnym klientem – poster ulubionej kapeli muzycznej sprawi, że mogą nas odebrać jako nieprofesjonalistów.

Multitasking

Tak, znowu. Na pewno da się odpisywać w trakcie rozmomy na maile, a dodatkowo aktualizować przeglądarke. Ale czy musimy? Blogger Liam Dempsey radzi, by poświęcać drugiej osobie całkowitą uwagę. Poza oczywistym marnowaniem czasu (rozproszeni niewiele zapamiętamy co się do nas mówi) wyjdziemy na niekulturalnych (bo przecież rozmówca będzie słyszał odłosy klawiszy, gdy właśnie załatwiamy w czacie inne sprawy).

Jak widać, etykieta w Skype nie nic trudnego. A zatem powtórzmy: należy przywitać się i po usłyszeniu od drugiej osoby że ma czas, wytłumaczyć swój problem. Należy opisać go zwięźle i najlepiej „w jednym kawałku”. Robimy to w czacie, chyba że uprzedzimy rozmówcę o tym, że wolelibyśmy zadzwonić (i uzyskamy zgodę).

[via]