Ćwiczenia n-back: Stań się mądrzejszy w 20 dni

2
2749
Ćwiczenia n-back- Stań się mądrzejszy w 20 dni

Opublikowane w Proceedings of the National Academy of Sciences wyniki badań dowodzą, że specjalne ćwiczenia znane jako Dual N-Back (ćwiczenia n-back) mogą rzeczywiście usprawnić pracę pamięci krótkotrwałej (operacyjnej), znanej również jako pamięć świeża, oraz inteligencję płynną, odpowiadająca za zdolność do zapamiętywania nowych rzeczy, rozwiązywania zadań, z którymi nie mieliśmy wcześniej do czynienia.

Psycholog John Jonides z University of Michigan odkrył też, że możemy znacznie polepszyć wyniki standardowych testów na inteligencję płynną, wykonując ćwiczenia n-back przez 20 dni. Zajmie to nam 20 minut dziennie.
Szczególne zainteresowanie tymi ćwiczeniami powinny wykazać osoby po trzydziestce – już w tym wieku płynna inteligencja zaczyna powoli szwankować.

Na czym polegają ćwiczenia n-back

Otrzymujemy szereg różnych obrazów (nie tylko wizualnych, lecz również dźwiękowych) i musisz sobie przypomnieć, czy widzieliśmy/słyszeliśmy już te obrazy wcześniej – 1 obraz do tyłu (ćwiczenie 1-back), 2 (ćwiczenie 2-back) itd.

W 2008 r. Susane Jaeggi na podstawie badań pokazała, że regularne wykonywanie takich ćwiczeń potrafi na jakiś czas zwiększyć pamięć roboczą człowieka i jego zdolność do koncentracji. Inni naukowcy próbowali to podważyć, jednak nie odnieśli na tym polu żadnego sukcesu.
Co więcej, w 2009 r. czasopismo „Science” opublikowało inne badanie, które jasno dowodziło, że wykonywanie ćwiczeń n-back przez 5 tygodni (łącznie przez ok. 14 godzin), spowodowało fizyczne zwiększenie gęstości receptorów dopaminy, czyli tzw. hormonu szczęścia.

A teraz najlepsza wiadomość – badania naukowe nad Dual N-Back pokazują korelację liniową pomiędzy zyskiem w inteligencji płynnej a czasem ćwiczeń Dual N-back. Innymi słowy, im więcej ćwiczysz, tym więcej możesz posiąść pamięci i przyswojonych danych.
Mimo że zmiany nie są trwałe, utrzymują się przez ok. 3 miesiące po ostatnim treningu. Warto zatem wykonywać te ćwiczenia przez cały czas i nie robić tak długich przerw.

Najtrudniejszym zadaniem może być utrzymanie własnego harmonogramu szkolenia z upływem czasu.
Spróbuj umówić się z kimś, kto także jest zainteresowany w podnoszeniem swojej inteligencji. Możesz np. zaproponować to innym czytelnikom Lifehackera. Kontaktujcie się ze sobą, aby potwierdzać, że razem dążycie do tego samego celu.

Ćwiczenia nie wymagają sprzętu ani wizyty u psychoanalityka – na początek można zapoznać się z wersją internetową, a następnie zainstalować program Brain Workshop (Win, Mac, Linux)
W przypadku posiadaczy urządzeń z Androidem, najlepiej jest pobrać z Google Play aplikację Brain N-Back. Jest najbardziej znana, a przede wszystkim ciągle udoskonalana.

(Foto: Prinsesa’s Anatomy)