8 porad dla świeżo upieczonych szefów, jak osiągnąć rezultaty w pracy z zespołem

0
532
Moduł sprawdzania pisowni OrphusWidzisz błąd na stronie? Zaznacz i kliknij Ctrl+Enter
8 porad dla świeżo upieczonych szefów, jak osiągnąć rezultaty w pracy z zespołem

Ten post bazuje na książce  Your First Leadership Job”, napisanej przez Tacy M. Byham i Richarda S. Wellinsa, (Wydawnictwo Wiley, 2015). Byham i Wellins pracują na kierowniczych stanowiskach w  Development Dimensions International.

Jako szef prawdopodobnie jesteś osobą pełną energii, osobą kreatywną i źródłem niewyczerpanej siły dla dobra społeczeństwa. Jednak nie jesteś jasnowidzem ani psychiatrą (najprawdopodobniej). Może okazać się, że pracownicy, których będziesz szkolił, będą mieli własne sprawy leżące poza zakresem twojego działania, co będzie wymagało uzyskania pomocy ze strony twojego specjalisty od zarządzania zasobami ludzkimi. Jednak przez podejście do całej sytuacji z empatią i z planowaniem – biorąc pod uwagę osobiste i praktyczne potrzeby wszystkich zaangażowanych – będziesz mógł pomóc swojemu zespołowi przez wspólną i konsekwentną pracę. Poniższe wskazówki mogą pomóc.

 

Rozpocznij kompleksowy proces rekrutacji

Wybieraj członków zespołu w sposób, który poskutkuje wyborem pracownika o najwyższej wydajności i zaangażowaniu.

Na tę chwilę powiedzmy to w ten sposób: Właściwie podjęte decyzje w procesie rekrutacji uchronią cię przed znacznymi problemami w przyszłości.

 

Upewnij się, że oczekiwania co do wyników są zawsze przejrzyste

„Jak w ogóle możesz powiedzieć mi, że nie osiągnąłem swoich celów?”- żalił się Malu. „Nigdy mi żadnego nie dałeś!” Tak, to się zdarza częściej, niż byśmy chcieli. Użyj swojego systemu zarządzania wydajnością firmy, aby wyznaczyć oczekiwania na każdy rok. Obejmować powinny zarówno „co” (cele ilościowe), jak i „jak” (zachowania/kompetencje). Regularnie weryfikuj je z pracownikami. Jasne oczekiwania oznaczają mniej niespodzianek!

 

Sprecyzuj sytuację

Badania osobowości i scenariusze, często na przykładzie znanych osobistości — możesz spotkać się z nimi i przygotować się do każdego z nich. Używaj tego jako punktu wyjścia do planowania swojej rozmowy. Postępowanie z pracownikiem, który nie jest na bieżąco, jest inne niż z kimś, kto uraża innych swoją przemądrzałością.

 

Lepiej zapobiegać, niż leczyć

Zaplanuj zawczasu swoją metodę i rozmowę. Jeżeli sytuacja jest poważna lub prawdopodobnie pociągnie za sobą formalne konsekwencje, takie zawieszenie w czynnościach czy zwolnienie, zwróć się o poradę do swojego specjalisty od zasobów ludzkich. Możesz liczyć na jedno: pracownicy prawdopodobnie zadadzą konkretne pytania, takie jak: „Co źle zrobiłem?” Upewnij się, że posiadasz i używasz prawdziwych danych.

 

Wszechstronny coaching

Coaching jest jedną z twoich najważniejszych ról jako lidera. Gdy szkolisz proaktywnie, pomagając swoim członkom zespołu prawidłowo wykonywać zadania od samego początku, to nie tylko budujesz ich poczucie pewności siebie, ale przede wszystkim zapobiegasz problemom przed ich pojawieniem się – co jest dużo lepsze. Lepiej uczyć się na sukcesach niż porażkach. Jednak gdy musisz reagować, gdy któryś członek twojego zespołu się pogubi, poinstruuj go jak najprędzej.

 

Notuj

Nie polegaj na swojej pamięci. Dyskusje na temat problemów pracowników powinny być udokumentowane z trzech powodów. Po pierwsze, dokumentacja pomoże tobie i twoim pracownikom na bieżąco śledzić wasze ustalenia. Po drugie, wyznacza wytyczne na kolejną (z wielu) rozmowę coachingową. Po trzecie, zapewnia ci to, że później nie będzie żadnej błędnej interpretacji w sprawie, którą omawialiście („nigdy nie powiedziałem, że  nie zgadzam się’’, „nigdy nie wiedziałem, że był to poważny problem’’). Jeśli problemy staną się wystarczająco poważne, aby doprowadzić do postępowania dyscyplinarnego lub nawet do wypowiedzenia, dokumentacja będzie jeszcze bardziej istotna. W niektórych krajach może być ona z powodzeniem użyta jako część postępowania prawnego, jeżeli pracownik oskarży cię o niezgodne z prawem traktowanie.

 

Bądź przygotowany na liczne rozmowy

Aby powstrzymać niekorzystną tendencję, może być potrzebne kilka sesji coachingowych i rozważenie opinii na ich temat. Jeżeli robisz dwa kroki w przód i jeden krok w tył – jest dobrze, to wciąż jest postęp. Zawsze planuj dalsze spotkania, aby sprawdzić, na czym sprawy stanęły i wyjaśnić ich przebieg. Pozytywny komentarz zwrotny jest również krytyczny. Jeżeli (lub kiedy) sprawy przybierają pozytywny obrót, pozwól, aby pracownik poprzez szczerą pozytywną opinię zwrotną dowiedział się o tym. Jedna szefowa powiedziała nam, że miała pięć różnych spotkań z jednym ze swoich członków zespołu w okresie dwóch miesięcy. Było warto! Osoba ta stała się jednym z jej najlepszych wykonawców.

 

Nie uzależniaj się emocjonalnie

Twoje oddanie rozwijaniu zdolności przywódczych jest godne podziwu. I nie jest to nic złego, że troszczysz się o pracownika lub tremujesz się przed recenzowaniem czyjejś pracy. Problemy innych mogą szybko stać się twoimi problemami. I co gorsza, niektórzy pracownicy mogą zaatakować cię osobiście, mówiąc: „to wszystko twoja wina’’. Wielu szefów nie może spać, bo wciąż obwiniają się za złe zachowanie pracownika lub całego zespołu. Ale to nie znaczy, że to twoja wina! Oprócz użalania się nad sobą możesz też poczuwać się do wyłącznej odpowiedzialności za naprawienie sytuacji.

Weź głęboki oddech. Twoim obowiązkiem  jest dać pracownikowi do zrozumienia, że coś wymaga zmiany. Zatem twoim  zadaniem  jest pomóc mu wypracować możliwe rozwiązania. W większości przypadków powinno być to rozwiązanie wymyślone przez pracownika, nie przez ciebie. Twoim celem jest zapewnienie wsparcia pracownikowi bez zwalniania go z odpowiedzialności za rozwiązanie istotnych kwestii.

Możliwe, że wśród Was znajdują się świeżo upieczeni szefowie: jak radzicie sobie z obowiązkami na nowym stanowisku? Możecie również z perspektywy pracowników zastanowić się, jakie powinno być zachowanie waszego szefa, aby osiągnąć dobre rezultaty. 
Czekamy na wasze komentarze. 

Zdjęcie:Kumar Appaiah/Flickr

Zobacz również:
Wypalenie zawodowe? 9 sposobów na to, jak go uniknąć
Jak NIE robić wielu rzeczy naraz – pracuj łatwiej i rozsądniej
Jak być skutecznym pracownikiem?
20 pytań sprawdzających, czy jesteś pracoholikiem
Problemy w pracy? Oto 10 rozwiązań!