7 potężnych wskazówek nt. tego, jak nauczyć się słuchania

3
3610
7 potężnych wskazówek nt. tego, jak nauczyć się słuchania

Znacie pewnie to uczucie, gdy ktoś przytakuje nam podczas rozmowy, jednak wobec słabych sygnałów zwrotnych zaczynamy rozumieć, że nieuważnie nas słucha.

Na przykład zdążyliśmy już zmienić temat, ale nasz rozmówca nieświadomie wraca do poprzedniego wątku. Powtarzamy swoje pytanie, trochę je doprecyzowując. Nadal to samo.

To, że kogoś słyszymy, wcale nie oznacza, że tej osoby słuchamy.
Słuchanie jest o wiele ważniejszejszą umiejętnością, niż nam się wydaje. Przecież wykorzystujemy ją w codziennych kontaktach ze współpracownikami, znajomymi, rodziną. Być może nie zdajemy sobie z tego sprawy, jednak słuchanie jest nam potrzebne nawet podczas oglądania telewizji!
O tym, że brak umiejętności słuchania błyskawicznie zdradza złego coacha, szkoda nawet wspominać.

Badania dowodzą, że człowiek potrafi powiedzieć około 125 słów/min., jednak jeżeli mówimy o słuchaniu, wartość ta wzrasta do 400!
Na co marnujemy tak fantastyczną „pojemność” gdy ktoś do nas mówi? Czy naprawdę słuchamy?

7 potężnych wskazówek nt. tego, jak nauczyć się słuchania

(Flickr/J. Star)

Trenerka rozwoju osobistego Gail Brenner ma przyjaciela, który gadając przez telefon namiętnie uprawia multitasking. Niby nadąża za rozmową (w końcu poprawnie odpowiada na pytania), jednak słychać, jak po cichu porządkuje papiery na biurka oraz zamawia łakocie.

Gail nie posiada się z oburzenia i można ją zrozumieć – w końcu to niszczy dobrą konwersację.
Jak byście się czuli, gdybyście byli na jej miejscu i dzieli się z drugą osobą swoimi najskrytszymi przemyśleniami oraz uczuciami?

Dlaczego warto nauczyć się słuchania? Przynosi oczywiste korzyści:

  • Ludzie będą bardziej do nas przywiązania i będą zwyczajnie bardziej nas lubić;
  • Nauczymy się czegoś nowego;
  • Zaczniemy efektywniej rozwiązywać swoje problemy;
  • Będziemy rzadziej odczuwać samotność oraz frustrację;
  • Wreszcie poczujemy się bardziej szczęśliwi oraz zrelaksowani.
Ten, kto umie słuchać, może zaobserwować rosnącą jakość relacji z innymi ludźmi, a przy okazji przyciąga nowe wspaniałe osoby.

Skupienie uwagi

Jako że nasz mózg jest w stanie przetworzyć w ciągu minuty o 275 słów więcej niż wypowiada przeciętny człowiek, wypełniamy tę pustkę nieistotnymi myślami.
Zauważ, co dzieje się, gdy ktoś mówi – słuchasz jednym uchem, a przy okazji planujesz swój wypad w góry, odtwarzasz w pamięci ostatnie spotkanie z tym cholernym Krzyśkiem oraz myślisz, co (od-)powiesz za chwilę.

Skupienie uwagi na naszym rozmówcy jest podstawą dobrego słuchania. Słuchaj słów i analizuj ich znaczenie. Jeżeli Twoje myśli zaczynają błądzić, zwyczajnie skup się ponownie na konwersacji.

Otwartość

Przychodząc na spotkanie z planem rozmowy, możesz mieć pewność, że nie pozwoli Ci on na uważne słuchanie. I nie chodzi tu o to, że masz określony plan działań, lecz o to, że będziemy skupiali swoją uwagę raczej na tym, by rozmówca z niego nie zbaczał.

Upewnij się, że rozumiesz

Upewnij się, że jesteś w stanie powtórzyć usłyszane rzeczy. Jeżeli tak się nie dzieje, poproś bez krępacji o powtórzenie ostatniego zdania.

Czasem szlag trafia, ponieważ zaczynamy sobie uświadamiać, ile ważnych rzeczy po prostu przegapiliśmy.
Zastosuj w podobnej sytuacji mały wybieg. Powiedz drugiej osobie: „A więc mówisz, że…” i zamień się w słuch – rozmówca albo wyprowadzi Cię w błędu, albo potwierdzi Twoje rozumienie sytuacji.

Bądź odkrywcą

Odkrywcy są otwarci oraz ciekawscy. Są dociekliwi, nawet nie wiedziąc, co nowego odkryją.

Skup się na rozmówcy.
Zwróć uwagę na język ciała, ton głosu oraz prędkość, z jaką mówi druga osoba. Następnie popatrz ponad tymi słowami, aby dostrzec uczucia i zrozumieć potrzeby, które ten człowiek próbuje Ci przecież zakomunikować!

Okaż zainteresowanie

Jeżeli czujemy się znużeni oraz rozkojarzeni, należy ponownie „połączyć się” z naszym rozmówcą. Jeżeli masz skrzyżowane ręce, ułóż je w otwartej pozycji, nawiąż kontakt wzrokowy i, wreszcie, zadawaj pytania. Dowiedz się, co tak naprawdę jest ważne dla tej osoby.

Naprawdę chcesz wiedzieć, skoro poświęcasz swój cenny czas na tę rozmowę!

Bądź cierpliwy

Jak bardzo by to nas nie kusiło, nie przerywajmy drugiej osobie.
Jeżeli koniecznie musimy to zrobić (np. dlatego, że za bardzo rozwodzi się nad tematem), możemy powiedzieć „Przepraszam bardzo że przerywam, jednak…”. Podobnie, należy uważać, by nie przeskakiwać do konkluzji ani zakładać, że wiemy doskonale co za chwilę powie druga osoba. To wszystko są znaki, że nasz wewnętrzny odkrywca zasnął. Ożywiaj swoje doświadczenia, zwracając uwagę na to, co dzieje się w danej chwili.

Powiedz „nie” rutynie

Czy zdarzało Wam się mieć kilka razy z rzędu problematyczną rozmowę z tą samą osobą?

Wnieś do rozmowy powiew świeżości, zdwajając wysiłek potrzebny do uważnego wysłuchania danej osoby. Daruj sobie myśli, że masz stuprocentową rację i zamiast tego wyobraź sobie, że słuchasz tego rozmówcy po raz pierwszy.
W ten sposób uwalniasz się od ograniczających Cię założeń i otwierasz się na wspaniałe szanse, które może oferować rozmowa.

Efektywne słuchanie rozwija empatię, czyli zdolność do głębokiego rozumienia doświadczeń drugiego człowieka, a na tym polegają trwałe i jakościowe relacje.

 

Gdy słuchasz, co mówi druga osoba, słyszysz kim tak naprawdę jesteś.