60 małych kroków w kierunku podniesienia jakości życia w ciągu następnych 100 dni

14
7122
Moduł sprawdzania pisowni OrphusWidzisz błąd na stronie? Zaznacz i kliknij Ctrl+Enter
60 małych kroków w kierunku podniesienia jakości życia w ciągu następnych 100 dni

Wbrew powszechnemu przekonaniu, nie musisz wprowadzać radykalnych zmian, aby znacząco podnieść standard swojego życia. Woda drąży kamień nie siłą, lecz częstym padaniem.

Pokażemy Ci jak dzięki 60 małym kroczkom można zaledwie w 100 dni usprawnić poszczególne obszary swojego życia.

(steffyb)

Weź czystą kartkę i podziel długopisem na pół. W lewej części wpisz swoje marzenia, w prawej – rzeczy, którym poświęcasz najwięcej czasu.

Czy chcesz wyjść z błędnego koła?
Jeżeli tak, zapoznaj się z listą małych rzeczy, które należy wykonywać przez najbliższe 100 dni. Zostały podzielone na poszczególne obszary życia – dzięki temu możesz na bieżąco kontrolować swoje postępy.

Dom

1. Utwórz „Kalendarz oczyszczenia domu z barachła”. Co dzień wybieraj mały obszar do ogarnięcia:

  • Dzień 1: porządek z czasopismami,
  • Dzień 2: porządek z płytami DVD,
  • Dzień 3: segregujemy książki,
  • Dzień 4: porządek z naczyniami kuchennymi.

2. Przestrzegaj reguły: „Wszystko ma swoje miejsce i zawsze odkładam wszystko na swoje miejsce”. W ciągu tych 100 dni przestrzegaj 4 prostych zasad:

  • Gdy coś biorę, odkładam to na swoje miejsce.
  • Gdy coś otwieram, zamykam to.
  • Jeżeli coś upuszczam, podnoszę to.
  • Jeżeli coś zdejmuję, zawsze odwieszam z powrotem.

3. Przejdź się po domu i znajdź 100 rzeczy, które wymagają interwencji – naprawiaj codziennie po jednej.

  • Wymień żarówkę,
  • Przyszyj guzik;
  • Napraw drzwiczki od szafki kuchennej.

Szczęście

4. Wszyscy psychologowie są zgodni – należy codziennie wypisywać od 5 do 10 rzeczy, za które jesteś wdzięczny.

5. Sporządź listę małych 20 rzeczy, które uwielbiasz robić i upewnij się, że w ciągu najbliższych 100 dni będziesz robił przynajmniej 1 dziennie. Dla mnie to jest np. pisanie artykułów. Dla Ciebie to może być czytanie książki czy spacer z psem.

6. Kontroluj swoją psychikę – zarówno pozytywne, jak i negatywne myśli. Wpisując je do dziennika dbaj o precyzję:

  • Jak często obwiniam siebie?
  • Czy zdarza mi się myśleć źle na temat innych? Itp.

7. W ciągu kolejnych 100 dni śmiej się przynajmniej raz dziennie.

Nauka / rozwój osobisty

8. Wybierz ambitną książkę, która zmusza do myślenia i czytaj przez 100 dni krótki fragment.

9. Dowiaduj się codziennie czegoś nowego. Nazwa kwiatka, stolica egzotycznego kraju, kompozytor ładnego utworu. Jeżeli nie udało Ci się zrobić nic w ciągu dnia, to naucz się przed pójściem spać jednego słówka w języku obcym.

10. Nie narzekaj w ciągu 100 dni. Negatywne słowa powodują negatywne myśli, negatywne myśli powodują negatywne wyniki.

11. Wstawaj codziennie o 1 minutę wcześniej. Wstawaj tuż po usłyszeniu budzika, otwórz okno, zrób parę prostych ćwiczeń. Za 100 dni będziesz wstawać o 1 h 40 minut wcześniej niż to ma miejsce teraz.

12. W ciągu następnych 100 dni prowadź „Dziennik poranny”. Wpisuj do niego wszystko, o czym myślisz tuż po przebudzeniu.

13. W ciągu najbliższych 100 dni skupiaj się na myślach, słowach i obrazkach odzwierciedlających to, kim chcesz być, jak chcesz żyć, co chcesz osiągnąć.

Finanse

14. Przygotuj budżet i odnotowuj każdy wydany grosik.

15. Poszukaj w Internecie porad finansowych i wybierz 10 z nich, które będziesz stosować w ciągu 100 dni.
Policz, ile zaoszczędzisz.

16. Przez najbliższe 100 dni płać jedynie gotówką, a otrzymywaną resztę wrzucaj do skarbonki.

17. Nie kupuj niczego większego w ciągu 100 dni.

18. W ciągu najbliższych 100 dni znajdź przynajmniej godzinę dziennie na poszukiwanie źródła dodatkowego dochodu.

Zarządzanie czasem

19. W ciągu najbliższych 100 dni zawsze miej przy sobie notes. Zapisuj do niego wszystkie myśli (sprawy, listy rzeczy do zrobienia, daty spotkań itp.), dzięki czemu oczyścisz swój umysł.

20. Sprawdź, jak w ciągu 5 dni wykorzystujesz swój czas – ile czasu zajmują dojazdy do pracy, sprzątanie, odpoczynek. Dzięki temu zorientujesz się jak wykorzystać pozostałe 95 dni.

21. Wybierz 1 zadanie o niskim priorytecie, którego możesz nie wykonywać przez najbliższe 100 dni. Zamiast tego skup się na zadaniach o wysokim priorytecie.

22. Określ 5 rzeczy, z powodu których ciągle tracisz czas. Jak domyślasz się, też można to zoptymalizować (np. grać / oglądać TV / siedzieć na Facebooku nie więcej niż 30 minut dziennie)

23. Zrezygnuj z wielozadaniowości i przez najbliższe 100 dni wykonuj tylko 1 rzecz dziennie, usuwając przy tym „rozpraszacze”.

24. Przez najbliższe 100 dni twórz wieczorem plan kolejnego dnia.

25. Przez najbliższe 100 dni zaczynaj od najważniejszych spraw i dopiero później przystępuj do pozostałych.

26. W ciągu najbliższych 14 tygodni rób przegląd każdego tygodnia. Podczas takiego przeglądu tygodniowego odpowiedz sobie na następujące pytania:

  • Co udało mi się zrobić?
  • Z czym sobie nie poradziłem (-am)?
  • Co robiłem tak, jak należy?

27. W ciągu najbliższych 100 dni poświęcaj co wieczór parę minut na zrobienie porządku na biurku. Niech z rana przywita Cię idealny porządek.

28. Sporządź listę wszystkich zobowiązań oraz złożonych obietnic, które masz spełnić w przeciągu najbliższych 100 dni. Weź czerwony długopis i skreśl to wszystko, co nie sprawi Ci radości ani nie przybliży do celu.

29. Przez najbliższe 100 dni, zanim przejdziesz od jednego zadania do kolejnego, zadaj sobie pytanie: czy rozsądnie wykorzystuję swój czas?

Zdrowie

30. Zgubienie 500 gramów wagi wymaga spalenia 3500 kalorii. Jeżeli zmniejszysz zużycie kalorii o 175 dziennie, to już 100 dni później stracisz 2,5 kg!

31. W ciągu najbliższych 100 dni jedz 5 porcji warzyw dziennie.

32. W ciągu najbliższych 100 dni jedz 5 porcji owoców dziennie.

33. Wybierz jedno ze swoich ulubionych, ale niekoniecznie zdrowych dań i zamień je na zdrowe.

34. W ciągu najbliższych 100 dni używaj mniejszych talerzy i kontroluj ilość zjedzonych rzeczy.

35. W ciągu najbliższych 100 dni pij tylko 100% naturalny sok zamiast napojów, które zawierają ogromne ilości cukru i konserwantów.

36. W ciągu najbliższych 100 dni pij zamiast wody gazowanej tę niegazowaną.

37. Ułóż listę 10 lekkich i sycących dań na śniadanie.

38. Sporządź listę 20 zdrowych lekkich i zdrowych dań na obiad i kolację.

39. Przygotuj listę 10 lekkich i zdrowych przekąsek.

40.Wykorzystuj powyższe listy zdrowych dań do planowania posiłków w tygodniu. Rób to przez 14 kolejnych tygodni.

41. Przez najbliższe 100 dni prowadź dziennik żywieniowy. Dzięki temu zrozumiesz ,czy trzymasz się planu, czy też spożywasz dodatkowe kalorie.

42. W ciągu najbliższych 100 dni przeznaczaj przynajmniej 20 minut na ćwiczenia fizyczne.

43. W ciągu najbliższych 100 dni noś krokomierz i staraj się robić 10000 kroków dziennie.

44. Wyciągnij wagę i w ciągu najbliższych 100 dni wpisuj co tydzień do dziennika swoją wagę, obwód pasa itd.

45. W ciągu najbliższych 100 dni miej włączone przypomnienia o tym, by co godzinę pić wodę.

46. W ciągu najbliższych 100 dni medytuj, oddychaj, wizualizuj każdy dzień – to uspokaja umysł.

Twoje relacje

47. W ciągu najbliższych 100 dni znajduj w swoim partnerze coś pozytywnego i zapisuj to.

48. W ciągu najbliższych 100 dni zapisuj wszystko, co robisz wspólnie z partnerem. Po upływie tego czasu pokaż partnerowi listę wszystkich pozytywnych rzeczy, które codziennie w nim (niej) zauważałaś (-eś).

49. Zdefiniuj 3 czynności, które będziesz codziennie wykonywać w celu umocnienia relacji. Możesz mówić z rana do partnera „kocham Cię”, wychodzić z nim po obiedzie na spacer albo go przytulić.

Życie w społeczności

50. W ciągu najbliższych 100 dni poznawaj codziennie nową osobę. To może być sąsiad, którego wcześniej unikałeś (-aś), nowa osoba na Twitterze, wpis na nowym blogu itp.

51. W ciągu najbliższych 100 dni spotykaj się z osobami, które podziwiasz i szanujesz.

52. W ciągu najbliższych 100 dni odczekaj minutę, zanim odpowiesz komuś, kto Cię obraził albo rozczarował.

53. W ciągu najbliższych 100 dni ani nie myśl ogłaszać swój werdykt, dopóki nie wysłuchasz obu stron w sporze.

54. W ciągu najbliższych 100 dni staraj się robić przynajmniej jeden uczynek dziennie. Niech nawet mały.

55. W ciągu najbliższych 100 dni chwal wszystkich, którzy na to zasługują.

56. W ciągu najbliższych 100 dni uważnie słuchaj. Gdy druga osoba mówi, słuchaj jej, zamiast zastanawiać się nad swoją odpowiedzią. Upewniaj się, że dobrze ją rozumiesz, żeby uniknąć ewentualnych nieporozumień.

57. W ciągu najbliższych 100 dni ćwicz empatię. Zanim oskarżysz drugą osobę, spróbuj zrozumieć jej punkt widzenia. Bądź ciekaw drugiej osoby, jej przekonań, doświadczenia życiowego, motywów działania.

58. W ciągu najbliższych 100 dni żyj własnym życiem i nie porównuj siebie do kogokolwiek.

59. W ciągu najbliższych 100 dni dopatruj się dobrych intencji w zachowaniu innych osób.

60. W ciągu najbliższych 100 dni przypominaj sobie o tym, że każdy stara się robić wszystko najlepiej jak tylko potrafi.

[via]

  • kij

    „4. Wszyscy psychologowie są zgodni – należy codziennie wypisywać od 5 do 10 rzeczy, za które jesteś wdzięczny.”

    Bzdura. Szczęście to stan emocjonalny (stan umysłu) i nie chodzi o wypisywanie rzeczy, tylko o autentyczne, odczuwanie czystej, silnej wdzięczności za to czego chcemy mieć więcej. Wdzięczność to ta sama częstotliwość co miłość. Jeśli odczuwamy silną wdzięczność za coś co już mamy, np. za pieniądze które już posiadamy (może to być tylko 10 zł), to otrzymamy od tzw. losu (a naprawdę Boga) więcej tego za co jesteśmy wdzięczni. Chrystus uczył jak działa wdzięczność i jak bez wysiłku pomnażać to co mamy.

  • MM

    11. Wstawaj codziennie o 1 minutę wcześniej. Wstawaj tuż po usłyszeniu
    budzika, otwórz okno, zrób parę prostych ćwiczeń. Za 100 dni będziesz
    wstawać o 1 h 40 minut wcześniej niż to ma miejsce teraz. … TYLKO PO CO ? skoro sen jest bardzo ważny

    • MegiG

      Szczęśliwy człowiek potrzebuje naprawdę mniej snu. Jeśli realizujesz najlepszą wersję samego siebie, to jesteś szczęśliwy.

  • Magda Borkowska

    Mam pytanie. Czy ta strona to tłumaczenie lifehacke.com, czy może jest nią inspirowana? Bardzo mi się podoba, ale widziałam ten artykuł wcześniej na wspomnianej witrynie i zdziwiłam się.
    Pozdrawiam :)
    Sama zrobiłam taką listę :)

  • nie chciałabym wypominać, ale:
    „Nauka / rozwój osobisty” punkt 11: ze 100 dni x 1 minuta jakoś za ciężkie licho nie może mi wyjść 4,5 godziny… ;-)
    zgaduję, że literówka, ale jednak do korekty ;-)

    • Anonim

      @facebook-100001064881182:disqus , jak najbardziej słuszna uwaga. Poprawione.
      Dziękujemy za czujność obywatelską ;)

  • A mnie w tych listach poprawiajacych stan zycia mocno denerwuje zawsze ten fragment:
    31. W ciągu najbliższych 100 dni jedz 5 porcji warzyw dziennie.

    32. W ciągu najbliższych 100 dni jedz 5 porcji owoców dziennie.
    Bezsensowne kopiuj/wklej wrzucone bez przemyslenia. Widze juz to ktorys raz i mnie to denerwuje. Idea sponsorowana przez producentow sokow (http://kuchnia.wp.pl/zyj-zdrowo/health/231/1/1/kampania-zachecajaca-do-jedzenia-owocow-i-warzyw.html) w celu zwiekszenia sprzedazy, a ludzie klepia jak rozaniec jakis!

    • Anonim

      @twitter-329595757:disqus , jest lifehack na tego lifehacka – ja osobiście zaliczam do tego również owoce. I wtedy jest w porządku ;)

  • Anonim

     @KazimierzJaneczko:disqus , @facebook-100001672525803:disqus ,
    zdradźcie „swoje” punkty ;) Ja postanowiłem zrobić nacisk na pozbycie
    się gratów i niekupowanie przez najbliższe 100 dni nowych większych
    rzeczy (czyli nr 1, 2, 17), a w temacie rozwoju skupić się na
    zgromadzonych książkach, notatkach i ulubionych stronach. Nie będę nawet
    dodawał nowych stron do ulubionych. Liczę, że dzięki temu zyskam sporo
    czasu, a przy okazji przygotuję miejsce na nowe źródła informacji.

  • Najważniejsze to mieć plan – a to jest całkiem niezły początek :D

  • Anonim

    Lubię to.

  • Moje typy to 18, 40 i 56 ;-)

  • Noi Albinoi

    Ten anglosaski maksymalizm :D Tak sobie patrzę na punkt nr 50 – toż to 100 nowych znajomych! Reszta ma duży sens.

  • Annaweber

    Teraz już nie powiem, że zadanie mnie przerasta :-)