5 skutecznych rad jak być strategiem w pracy kreatywnej

0
647

Jak być strategiem w pracy kreatywnej? Zamieszczamy polskie tłumaczenie artykułu Becky Sheetz-Runkle, współwłaścicielki Sun Tzu Strategies.

5 skutecznych rad jak być strategiem w pracy kreatywnej

(Foto)

Po ponad dekadzie pracy w agencjach, bycia freelancerem i prowadzenia własnej agencji doszedłem do wniosku, że istnieją dwa typy freelancerów.

Ci, którzy zawsze starają się zrozumieć kluczowe strategie biznesowe swoich klientów i działać zgodnie z ich założeniami oraz ci, którzy mają kłopoty ze zrozumieniem i realizacją strategicznych celów biznesowych swoich klientów.

Istnieje wiele różnic pomiędzy tymi dwiema grupami. Prawdopodobnie najbardziej interesujący dla ciebie jest freelancer, który nieustannie poszukuje lepszych i większych klientów.

Projektanci, developerzy, blogerzy, ilustratorzy, fotografowie, którzy „chwytają w lot” strategie biznesowe swoich klientów zyskują przy tym coś jeszcze. Zyskują najwięcej interesów, zarabiają najwięcej pieniędzy, zapewniają sobie najwięcej długoterminowych i stałych klientów oraz prowadzą udane i stabilne biznesy na zasadach freelancingu.

Kreatywni profesjonaliści, którzy pokazują, że ich praca realizuje cele strategiczne i wzmacnia wartość marki, uzyskują wyższe stawki i większy prestiż.

Powodzi im się lepiej i są szczęśliwsi.

Jak na dłoni widzę, że freelancerzy, którzy wygrywają najlepsze projekty, zarabiają najwięcej i mają największy wpływ na organizacje są umiejętnymi strategami. Jesteś wśród nich? Statystyki nie przemawiają na twoją korzyść. Większość freelancerów również nie należy o tej grupy.

Jednak jest nadzieja! Czy zbudowałeś swój biznes wokół swojej zdolności do umiejętnego połączenia efektów finalnych twojej pracy z celami i wizją klienta? Czy też przebiegłeś wzrokiem początkowe akapity tego artykułu silnie zmotywowany, aby takim się stać? Tak czy inaczej, pięć poniższych porad ma za zadanie pomóc ci poprawić twoją zdolność rozumienia i zastosowania biznesowych strategii twojego klienta.

Oraz pomoże zarobić więcej pieniędzy. Jeżeli cię to interesuje.

1. Upewnij się, że masz kontakt z właściwymi ludźmi

Czy kiedykolwiek postępowałeś zgodnie z zasadami i przyjmowałeś polecenia osoby decyzyjnej średniego lub nawet niższego szczebla tylko po to by okazało się, że ludzie naprawdę będący u steru mieli coś zupełnie innego na myśli?. To jest bolesne. Jednym z podstawowych i najlepszych sposobów, by mieć pewność, że rozumiesz strategię klienta, jest komunikowanie się z właściwymi ludźmi.

Na ogół osoby odpowiedzialne za dostarczanie informacji w ramach organizacji robią wszystko, by prawidłowo przekazać wytyczne dyrektora generalnego, prezesa i/lub zespoły wykonawczego. Jednak czasami w grę wchodzą jawne kwestie polityczne, rzeczywiste nieporozumienia lub inne czynniki zakłócające. Bywa, że podwładni nie rozumieją strategii korporacji. Dlatego musisz mieć pewność, że kierunek, w którym zmierzasz, pochodzi z góry.

Jeśli praca, którą wykonujesz, ma wpływ na strategię biznesową, markę i sposób jej postrzegania na rynku zrób wszystko, co możesz, aby mieć bezpośredni kontakt z właściwymi ludźmi. Jeśli mniej doświadczeni pracownicy prezentują twoją pracę szefom, zasugeruj, że będziesz dostępny przez telefon lub obecny w pokoju podczas tej prezentacji. W ten sposób możesz przedstawić idee stojące za twoją pracą i ominąć potencjalne problemy.

Jeśli nie zgromadzisz w jednym miejscu właściwych ludzi, ryzykujesz, że odniesiesz niepowodzenie, stracisz czas i pieniądze, a nawet klienta.

2. Dodaj do swojego sposobu działania element strategiczny

Moja zdolność do prezentowania metody godzenia efektów pracy ze strategią biznesową klienta miała ogromny wpływ na wygrane przeze mnie projekty Czy twoje działania mają konkretną, wymierną strategię? Czy możesz opisać jej etapy, począwszy od zbierania i oceniania materiałów aż do analizy twórczych wyzwań w kontekście branży klienta i warunków rynku?

Oto kluczowe pytania, które powinny być częścią tej metody:

  • Jaka jest treść twojej prezentacji dla klienta? Jaką masz misję? Czy są one aktualne?
  • Jakie są wytyczne twojej obecnej marki?
  • Jakie są twoje cele biznesowe na następne 12 miesięcy?
  • Jaki jest budżet dla projektu (m.in. opłaty poniesione przez osoby trzecie, które będą miały wpływ na całkowity rezultat)?
  • Jakie są twoje produkty i usługi w kolejności ich znaczenia?
  • Kim są twoi klienci?

3. Przedstaw idee się stojące za twoją pracą

Stworzyłeś świetną metodę, wykorzystałeś swoje umiejętności strategiczne i wiedzę specjalistyczną. Praca, którą wykonałeś, jest w doskonałej harmonii z celami biznesowymi. Udało ci się!

Jednak nie zakładaj, że klient zda sobie z tego sprawę. Kiedy będziesz przedstawiać swoje propozycje, upewnij się, że znasz uzasadnienie, jak efekty twojej pracy nawiązują do początkowych etapów strategii. Na przykład: „Poruszono temat przyczyn sprawiających, że rynek odnosi się sceptycznie do produktu, w związku z tym moja opcja wzmacnia zaufanie i uświadamia nabywców poprzez…”

Precyzyjne uzasadnienie idei stojących za twoją pracą jest bardzo istotne. To kolejny z powodów, dlaczego tak ważne jest zebranie realnych decydentów w jednym miejscu.

4. Ucz się na błędach innych

Nie jestem jedynym wolnym strzelcem posiadającym silne ego, wielu z nas zaczyna projekty z przekonaniem, że potrafią wykonać o wiele lepszą pracę niż poprzednicy. Taka postawa nie jest w żadnym wypadku utrudnieniem. Powinniśmy zawsze dążyć do doskonałości. Może to jednak nastręczać trudności w przypadku gdy nie wyciągamy wniosków z przeszłości klienta. Zapytaj koniecznie jak przebiegły projekty podobne do twojego. Czy zadziałały? Dlaczego tak i dlaczego nie? Co klientowi się w nich podobało, a co ich nie zadowoliło?

Uzyskasz dzięki temu wskazówki jak spełnić oczekiwania zleceniobiorcy. Mogą ci powiedzieć, że źle zarządzano projektem lub, że nie znaleziono wspólnego języka z projektantem. Słuchaj uważnie, abyś mógł przewidzieć obszary problemowe i unikać ich podczas wykonywania swoich zadań. Wysłuchaj także, co przypadło im do gustu poprzednich projektach kreatywnych, aby zrozumieć, co im odpowiada. Skoncentruj się na tym. To może zadecydować o twoim sukcesie lub go przekreślić.

Bycie freelancerem to nie tylko słuchanie. Potrzebna jest również wnikliwość. Czasami musimy zadać to samo pytanie na kilka rożnych sposobów, by dotrzeć do sedna odpowiedzi. Budowanie zaufania wśród klientów jest niezbędną częścią tego procesu. Nie możesz oczekiwać wtajemniczenia w ich gusta i oczekiwania, jeśli nie zbudujesz relacji zaufania.

5. Może to nie ty. Może to oni

Nie każda firma szuka utalentowanego freelancera kierującego się strategią. Bądźmy szczerzy. Nie każdą firmę na nich stać. Firmy poszukujące najtańszej oferty i najszybszego rezultatu nigdy nie zapłacą za strategię. Jeżeli nie jesteś w finansowych kłopotach i naprawdę chcesz być pracownikiem kreatywnym i jednocześnie strategiem, nie poświęcaj swojej wiarygodności, działając dla takich organizacji.

Warunki gospodarcze są trudne. Mimo to unikaj wypuszczania na rynek produktów masowych.

Dotarcie do sedna strategii twojego klienta nie jest łatwe. Wymaga to wnikliwości, wytrwałości i piekielnie dużo umiejętności. Potrzebna jest również pewność siebie, dzięki której możemy oczekiwać stawek odpowiadających naszym kwalifikacjom i uzyskiwać rezultaty godne oczekiwań.