5 porad wspomagających dobry sen

0
884
Moduł sprawdzania pisowni OrphusWidzisz błąd na stronie? Zaznacz i kliknij Ctrl+Enter

Od dawna wiadomo, że dobry sen jest podstawą produktywnego funkcjonowania. To dzięki niemu mamy siły, żeby sprostać wszystkim stawianym nam zadaniom, a nasz organizm funkcjonuje prawidłowo tylko wtedy, kiedy dostanie od nas odpowiednią dawkę snu. Poniżej kilka porad, które pozytywnie wpłyną na nasz sen.

Kilka lat temu dzieliłem mieszkanie z pewną uroczą Francuzką o imieniu Celine. Dogadywaliśmy się bardzo dobrze, chociaż miała pewną irytującą mnie cechę, a mianowicie kompletnie nie potrafiła pójść do łóżka o czasie. Kiedy tylko przychodził weekend, to często wracała do mieszkania późną nocą i potem spała do południa. Nowy tydzień zaczynała nieprzytomna i z reguły poniedziałek i wtorek spędzała w pracy tylko ciałem, bo duchem już niekoniecznie. To głównie przez nią zacząłem zastanawiać się nad tym, jak najlepiej wykorzystać sen i natrafiłem na naukę zwaną higieną snu. Dzięki niej nauczyłem się kilku tricków i zasad, które pozwalają spać krócej i lepiej.

Poniżej zamieszczam kilka pozytywnych nawyków pozwalających nam maksymalnie wykorzystać sen i sprawić, żebyśmy cały dzień mogli produktywnie pracować i realizować nasze cele.

  1. Połącz czas, w którym kładziesz się spać z poranną pobudką. Oczywiście nie zawsze da się ustabilizować porę kładzenia się spać i wstawania, ale jeżeli każdego dnia waha się on, powiedzmy o dwie godziny wieczorem i tyle samo rano, to niepotrzebnie rozstrajamy nasz organizm. Czasem nasze towarzyskie obowiązki na to nie pozwalają, ale ja na przykład ustaliłem sobie, że kładę się o 23 i wstaję o 6 rano. Dzięki temu śpię siedem godzin i jestem pełen energii przez cały długi dzień.
  2. Ćwicz regularnie, ale nie tuż przed snem. Nawał prac każdego dnia spycha gimnastykę na jedną z ostatnich pozycji w naszym kalendarzu. To błąd. Ja staram się codziennie rano 30 minut jeździć na rowerze stacjonarnym. Zauważyłem, że kiedy tego nie robię, cierpi na tym mój sen.
  3. Nie zabieraj zmartwień do łóżka. Wielu ludzi lubi wieczorem rozmyślać nad popełnionymi błędami lub zagrożeniami. Takie zapętlanie się zupełnie nie pomaga i też nie rozwiązuje problemów. Dlatego przyjąłem zasadę, że po 18 myślę tylko o sprawach niezwiązanych z pracą. Zasypiam z pustą głową, a nie pełną zmartwień blokujących sen. Ta lista jest zresztą i długo jeszcze będzie aktualna: 30 rzeczy, które należy przestać sobie robić.
  4. Zarezerwuj łóżko dla snu i seksu. Sporo osób lubi w łóżku oglądać telewizor albo robić inne dziwne rzeczy. Ja jestem zdania, że organizm lubi proste komunikaty. Sen i seks, może czasem książka przed snem.
  5. Wypracuj rytuały przed snem. Może to być ciepły napój albo 20 minut czytania, ale jeżeli robisz coś każdego dnia tuż przed snem, organizm wie, że pora zasypiać i nie stawia żadnych barier. Porównajcie: Sekrety produktywności Chrisa Brogana.

Prawie 1/3 swojego życia poświęcamy na spanie. Warto zadbać o to, żeby ten spory fragment naszej egzystencji był spędzany odpowiednio, a przede wszystkim nie wpływał negatywnie na pozostałą część. Dbanie o higienę snu nie wymaga od nas zbyt wiele, a może przynieść bardzo dobre efekt.

Zdjęcie: Flickr/Jared Wong