4 podstawowe błędy, które niszczą dobrą konwersację

3
683
Moduł sprawdzania pisowni OrphusWidzisz błąd na stronie? Zaznacz i kliknij Ctrl+Enter
4 podstawowe błędy, które niszczą dobrą konwersację

Wiesz na pewno, jak ważne jest pierwsze wrażenie.

Poznajesz drugą osobę, a jej mózg na podstawie doświadczenia błyskawicznie dokonuje oceny Twojej osoby.
Mimika, sposób ubierania się, chód – to wszystko jest kodowane i w ten sposób w głowie drugiej powstaje obraz, zdanie nt. Ciebie.

Później wiele zależy już od tego, jak i, przede wszystkim, co mówisz.
Dlaczego nie dostałem tej pracy? Dlaczego nikogo nie bawią moje żarty? Dlaczego on do mnie nie dzwoni?

Są pewne przyzwyczajenia, które sprawiają, że rozmowa z nami staje się nużąca.
Dobrze, gdy rozmawiamy z prawdziwym przyjacielem, który delikatnie nam zwróci na to uwagę. Ktoś inny może po prostu przestać się odzywać.

4 podstawowe błędy, które niszczą dobrą konwersację

Przyjrzyjmy się, co może być powodem tego, że inni nie chcą z nami rozmawiać.

Do którego typu rozmówców należysz i jak inni mogą Cię odbierać?
Proste porady mogą podnieść jakość naszej komunikacji i ocieplić stosunki z otoczeniem.

Człowiek-papuga

Człowiek-papugaCzy to nie jest irytujące, gdy ktoś parafrazuje nasze pytanie oraz ciągle powtarza to samo?

„Ale fajna pogoda!” – „No rzeczywiście – fajna”.
Zero inicjatywy. Odpowiedź – przewidywalna.

Plan działań: Powiedz, co czujesz. Podziel się własnym zdaniem.

Wampir energetyczny

Wampir energetycznyZ wielką przyjemnością słucha cudzych historii, jednak szkoda mu energii na komentowanie wypowiedzi innych ludzi.
Gdy otworzy buzię, wydaje się, że mówi od niechcenia. Nie słychać ani cienia emocji.

Posłuchajcie wypowiedzi niektórych wykładowców. I oni dziwią się, że studenci zasypiają na wykładach?!
Rozmowa zakłada zaangażowanie obu stron.

Plan działań: Wyobraź sobie, że coś komuś opowiadasz i nagraj swój głos na dyktafon. Zobacz, jak zmieni się barwa Twojego głosu, gdy się uśmiechniesz. Podkreślaj słowa kluczowe, popracuj nad intonacją.

Entuzjazm był jednym ze stałych elementów prezentacji Steve’a Jobsa. Wielu ludzi uważa je za wzorzec.

Kapitan Oczywistość

Captain obvious - Kapitan oczywistość (Kapitan oczywisty)Kto to jest Kapitan Oczywistość? Przeczytaj sobie na Nonsensopedii albo Wykopedii.

Znasz każdy jego ruch, więc w żaden sposób Cię nie zaskoczy. Po co idzie do kuchni? „Na kawę”. Gdzie wychodzi? „Na spacer”.
Po kilku takich dialogach przestajesz pytać tę osobę o cokolwiek. W końcu i tak wszystko wiesz.

Plan działań: Ciekawa rozmowa zależy od błyskotliwych i nieoczekiwanych odpowiedzi (oczywiście w granicach zdrowego rozsądku!).

(Zdjęcia: kool_skatkatwikiaucumaridrurydramaabuaiman)

Narcyz

NarcyzNarcyz chętnie mówi, ale zawsze o sobie. Jeżeli pyta kogoś o to, jak spędził weekend, to wyłącznie po to, aby za chwilę skierować uwagę na siebie: „Fajnie. A ja w ten weekend…”.

Na dobrą sprawę narcyza nie obchodzi to, co czujesz. A czujesz narastającą irytację!

Plan działań: Po prostu się pilnuj i nie przerywaj. Zadawaj pytania i upewniaj się, że dobrze rozumiesz rozmówcę. Przywołuj poprzednie zdania.

Który typ rozmówcy najbardziej irytuje Ciebie?

[via]