4 łamigłówki wspomagające twórcze oraz logiczne myślenie

14
2687
Moduł sprawdzania pisowni OrphusWidzisz błąd na stronie? Zaznacz i kliknij Ctrl+Enter

Ludzie często nie doceniają potęgi własnej kreatywności. Niektórzy nigdy tak naprawdę nie próbują z niej korzystać lub natrafiają na problemy, gdy są zmęczeni, w związku z czym są przekonani, że kreatywne myślenie i korzyści z niego płynące są zastrzeżone dla innych. W rzeczywistości jednak każdy z nas może wyćwiczyć dowolny rodzaj aktywności umysłowej, a twórcze myślenie nie stanowi tu wyjątku.

Jeżeli jesteście przekonani, że twórcze myślenie jest dla innych, najwyższy czas, abyście uświadomili sobie, że wy także możecie wyćwiczyć tę umiejętność. Jeśli uważacie, że całkiem dobrze sobie radzicie, możecie jeszcze bardziej rozwinąć swoją kreatywność.

4 łamigłówki wspomagające twórcze oraz logiczne myślenie

(Foto: Karola Riegler)

2 łamigłówki wspomagające twórcze myślenie

Zegarki w sali lekcyjnej

Profesor Androwicz lubi salę lekcyjną H, ponieważ na ścianie za biurkiem znajduje się aż pięć zegarów. Na dzisiejszej lekcji matematyki profesor ustawił pierwsze cztery zegary tak, jak widać poniżej. Następnie zapytał uczniów: „Która godzina powinna być na piątym zegarze, aby dokończyć tę sekwencję?”. Tylko jedna uczennica, Ula, udzieliła właściwej odpowiedzi. Którą podała godzinę?

Zegarki w sali lekcyjnej H

Wskazówka jak myśleć: Na lekcjach profesora Androwicza czas najwyraźniej płynie do tyłu.

Szybki zysk

Pewnej nocy okradziono posiadłość pana Szydłowieckiego. Włamywacze musieli być specjalistami, ponieważ jedyną rzeczą, którą zabrali, był mało znany, lecz bezcenny obraz Wyspiańskiego. Dwa dni później pan Szydłowiecki otrzymał informację o możliwości okupu. Wynikało z niej, że miał kupić brylant za sto tysięcy złotych i o północy przynieść go do budki telefonicznej w pobliskim parku, w przeciwnym razie nigdy już nie zobaczy swojego Wyspiańskiego. Był przygotowany na wykonanie poleceń, lecz najpierw dopilnował, aby park był otoczony przez zamaskowanych policjantów, gotowych schwytać złodziei, gdy będą próbowali odejść z brylantem. O północy wziął brylant i poszedł do budki telefonicznej. Gdy otworzył drzwi, natychmiast zrozumiał, że policja nie złapie złodziei. Skąd o tym wiedział? I co znalazł w budce?

Szybki zysk

Wskazówka jak myśleć: Złodzieje wykorzystali swoje umiejętności kreatywnego myślenia, aby rozwiązać problem bezpiecznego wydostania brylantu z parku.

2 łamigłówki wspomagające logiczne myślenie

Seweryn i jego półka na książki

Oto kolejny sprawdzian waszej umiejętności uważnego czytania i wyciągania wniosków na podstawie posiadanych informacji. W zeszłym tygodniu każdego dnia — od poniedziałku do soboty — Seweryn codziennie kupował jakiś podręcznik, encyklopedię lub słownik. Książki występują w dwóch rozmiarach — są duże lub małe (przedstawiono to na poniższym rysunku). Spróbujcie stwierdzić, jakiej tematyce poświęcone są poszczególne książki na półce Seweryna. Postarajcie się też określić, którego dnia tygodnia kupił każdą z nich.

Seweryn i jego półka na książki

Poniżej znajdziecie wszystkie informacje niezbędne do rozwikłania tej zagadki.

  • 1. Seweryn kupił słownik ortograficzny dwa dni przed tym, jak na jego półce pojawiła się duża książka (ale nie atlas geograficzny), która znajduje się bezpośrednio po lewej stronie od książki na temat meteorologii i prognozowania pogody.
  • 2. Książka kupiona w środę jest większa niż książka kucharska (nie znajdują się obok siebie), która pojawiła się na półce dwa dni później niż atlas geograficzny.
  • 3. Atlas drzew został kupiony wcześniej niż mała książka ustawiona obok tomu poświęconego rozpoznawaniu owadów, który Seweryn nabył, jeszcze zanim stał się właścicielem atlasu drzew.
  • 4. Jedną z dużych książek Seweryn kupił w sobotę.

Wskazówka jak myśleć: W trakcie rozwiązywania tej łamigłówki możecie posiłkować się notatkami, narysować diagram lub posługiwać się strzałkami.

Działania III

Do baru Zachód Słońca zagląda coraz więcej klientów. Przyciągają ich tu łamigłówki typu „Działania”, które barman i Karol, student filozofii, przygotowują dla nich na podstawkach.
Macie kolejną szansę, żeby sprawdzić się w tej grze. Karol ułożył liczby w sposób przedstawiony poniżej. Waszym zadaniem jest ułożyć z nich równanie, umieszczając w pustych polach operatory matematyczne (+, –, ÷, ×). Możecie je wstawiać w dowolnej kolejności. Pamiętajcie, że jeden z nich zostanie wykorzystany dwukrotnie.

Działania III

Wskazówka jak myśleć: Karol tworzy swoje łamigłówki w taki sposób, by nie pojawiały się w nich liczby ujemne. Pomiędzy pierwszymi dwoma liczbami (18 i 21) należy więc wstawić albo mnożenie, albo dodawanie.

[via Nietuzinkowe myślenie]

Dumnym partnerem Lifehackera jest Wydawnictwo Helion (księgarnie OnepressSensus oraz Ebookpoint) oferujące w przystępnej cenie tysiące wspaniałych lektur nt. rozwoju osobistego

  • KedaR

    Odnośnie 2:

    Answer:
    Inside the phone booth found Mr. pigeon, as well as instructions
    prescribing release the bird, putting the diamond in his foot tied to a
    bag.

  • Torrcik

    Hmmm moja interpretacja ”Szybki zysk”. Włamywacze którzy ukradli jego obraz kazali mu kupić brylant za 100 tyś. Co tutaj jest zastanawiające dlaczego akurat za 100 tysięcy a nie np za 60 itp. Być może obraz był mniej wartościowy od 100 tyś zł. Pan Szydłowiecki szukał brylantu za 100 tyś znalazł i zakupił być może na allegro lub innych tego typu witrynach, kasa z zakupu idzie oczywiście do wystawiającego dany przedmiot czyli do włamywaczy, którzy wyliczyli cenę obrazu, która była mniejsza od ceny brylantu. Bądź włamywaczami byli jego znajomi którzy wiedzieli jak cenny dla Pana Szydłowieckiego jest owy obraz. Po zakupie brylantu poszedł do budki gdzie mógł być obraz ale niekoniecznie. Dzięki temu włamywacze mieli 100 tys oraz dodatkowo obraz. Tak wiem to troche naciągane :P

  • Lexi

    Co do szybkiego zysku sądzę, że brylant został kupiony u złodziei, może brzmi na niezbyt oczywiste, bo jest szansa 1 na milion, że ów człowiek pójdzie do właśnie tych ludzi i akurat u nich kupi brylant, ale sądzę, że w budce były obraz i karteczka w stylu „Dziękujemy za zakup drogocennego kamienia. Z poważaniem, xxx”.

  • krasnal

    Nie złapią złodziej bo ich tam nie ma, a w budce był za to jego obraz ?

  • Prokazy Prokazy

    A jakby tak w budce był gołąb pocztowy? One chyba znajdują drogę w nocy, ale nikt w ciemności ich nie zobaczy.

    • Dokładnie ten sam pomysł miałem, w nocy nie da się zauważyć dokąd poleci gołąb z brylantem więc złodzieje będą bezpieczni.

  • Pan S. w budce telefonicznej znalazł swoją uśmiechniętą żonę, która złożyła mu serdeczne życzenia z okazji okrągłej rocznicy ślubu, o której zapomniał i podziękowała mu za piękny prezent:)

  • Brylant mógł być fałszywy, bo kupiony u złodziei. Zdenerwowany Pan Zenon
    mógł bardzo spieszyć się z kupnem. W budce byłby wtedy obraz z
    karteczką lub sama karteczka :)

  • Weronika Sołtys

     Zegarki: na piątym zegarze powinna widnieć godzina 5:35

    Seweryn i jego półka:
    A – słownik – wtorek
    B – atlas drzew – czwartek
    C – książka meteorologiczna – sobota
    D – książka kucharska – piątek
    E – książka o owadach – poniedziałek
    F – atlas geograficzny – środa

    punktem wyjścia było stwierdzenie, że książka kucharska jest mała, a następnie założenie, że meteorologiczna jest duża, czyli C. :)

    Działania:
    dodawanie, dzielenie, mnożenie, odejmowanie, dodawanie (nie obowiązuje kolejność działań)

    Szybki zysk:
    No i tu się zaczynają schody, bo nie mam pomysłu. Jedyne co mi przychodzi do głowy to to, że w budce jest dziura, Szydłowiecki ma tam wrzucić diament, a złodzieje uciekają podkopem pod parkiem, ale to chyba nadinterpretacja ;D ktoś ma jakiś logiczniejszy pomysł?

  • Awen Trusty

    Zegarki w sali lekcyjnej (chyba najprostsza tutaj): 
    1. -1h 10min =22. -1h 20min =33. -1h 30min =44. -1h 40min =55. 5:35

    Działania III (łatwe jak się dojdzie do tego, że nie obowiązuje kolejność działań): 18+21/13*32-11+24=109

    Szybki zysk: 
    Tutaj miałem mały problem i odpowiedzi nie jestem pewien. Zacząłem od najprostszych rozwiązań, w zagadce wspomniane jest, że wymiana ma się odbyć o północy, więc może to jest trop, ciemno itd., choć przyznaję, że brzmi to banalnie. Później pomyślałem sobie, że złodzieje to sprzedawcy diamentów, jednak wtedy co miałby znaleźć w budce? Obraz? Albo złodzieje w tym momencie okradają dom? Może złodzieje przebierają się za policjantów, w zagadce wspomniane jest, że mundurowi są zamaskowani i to mi tutaj nie pasuje, w dodatku przypominam, że jest północ, co sprzyjałoby amatorom diamentów wmieszanie się w tłum policjantów. Ale wszystko to tylko domysły.

    Seweryna ogarnę później, ew. jutro rano.

    •  Nie powinna być 6:35?

      • Weronika Sołtys

         Nie, prawidłowa odpowiedź to 5.35. Czas cofa się w stosunku do zegarka poprzedzającego odpowiednio o 1 h 10 min, 1h 20 min, 1 h 30 min i 1 h 40 min.

  • Jarek Niemira-Adamczyk

    hej, a gdzie odpowiedzi? :D

  • Pawel Kubacki

    Wrzuci ktoś odpowiedzi, szczególnie do ‚szybkiego zysku’, na który natykam się ponownie i nie mam pomysłu? :)