4 łamigłówki wspomagające twórcze oraz logiczne myślenie

14
3094
Moduł sprawdzania pisowni OrphusWidzisz błąd na stronie? Zaznacz i kliknij Ctrl+Enter

Ludzie często nie doceniają potęgi własnej kreatywności. Niektórzy nigdy tak naprawdę nie próbują z niej korzystać lub natrafiają na problemy, gdy są zmęczeni, w związku z czym są przekonani, że kreatywne myślenie i korzyści z niego płynące są zastrzeżone dla innych. W rzeczywistości jednak każdy z nas może wyćwiczyć dowolny rodzaj aktywności umysłowej, a twórcze myślenie nie stanowi tu wyjątku.

Jeżeli jesteście przekonani, że twórcze myślenie jest dla innych, najwyższy czas, abyście uświadomili sobie, że wy także możecie wyćwiczyć tę umiejętność. Jeśli uważacie, że całkiem dobrze sobie radzicie, możecie jeszcze bardziej rozwinąć swoją kreatywność.

4 łamigłówki wspomagające twórcze oraz logiczne myślenie

(Foto: Karola Riegler)

2 łamigłówki wspomagające twórcze myślenie

Zegarki w sali lekcyjnej

Profesor Androwicz lubi salę lekcyjną H, ponieważ na ścianie za biurkiem znajduje się aż pięć zegarów. Na dzisiejszej lekcji matematyki profesor ustawił pierwsze cztery zegary tak, jak widać poniżej. Następnie zapytał uczniów: „Która godzina powinna być na piątym zegarze, aby dokończyć tę sekwencję?”. Tylko jedna uczennica, Ula, udzieliła właściwej odpowiedzi. Którą podała godzinę?

Zegarki w sali lekcyjnej H

Wskazówka jak myśleć: Na lekcjach profesora Androwicza czas najwyraźniej płynie do tyłu.

Szybki zysk

Pewnej nocy okradziono posiadłość pana Szydłowieckiego. Włamywacze musieli być specjalistami, ponieważ jedyną rzeczą, którą zabrali, był mało znany, lecz bezcenny obraz Wyspiańskiego. Dwa dni później pan Szydłowiecki otrzymał informację o możliwości okupu. Wynikało z niej, że miał kupić brylant za sto tysięcy złotych i o północy przynieść go do budki telefonicznej w pobliskim parku, w przeciwnym razie nigdy już nie zobaczy swojego Wyspiańskiego. Był przygotowany na wykonanie poleceń, lecz najpierw dopilnował, aby park był otoczony przez zamaskowanych policjantów, gotowych schwytać złodziei, gdy będą próbowali odejść z brylantem. O północy wziął brylant i poszedł do budki telefonicznej. Gdy otworzył drzwi, natychmiast zrozumiał, że policja nie złapie złodziei. Skąd o tym wiedział? I co znalazł w budce?

Szybki zysk

Wskazówka jak myśleć: Złodzieje wykorzystali swoje umiejętności kreatywnego myślenia, aby rozwiązać problem bezpiecznego wydostania brylantu z parku.

2 łamigłówki wspomagające logiczne myślenie

Seweryn i jego półka na książki

Oto kolejny sprawdzian waszej umiejętności uważnego czytania i wyciągania wniosków na podstawie posiadanych informacji. W zeszłym tygodniu każdego dnia — od poniedziałku do soboty — Seweryn codziennie kupował jakiś podręcznik, encyklopedię lub słownik. Książki występują w dwóch rozmiarach — są duże lub małe (przedstawiono to na poniższym rysunku). Spróbujcie stwierdzić, jakiej tematyce poświęcone są poszczególne książki na półce Seweryna. Postarajcie się też określić, którego dnia tygodnia kupił każdą z nich.

Seweryn i jego półka na książki

Poniżej znajdziecie wszystkie informacje niezbędne do rozwikłania tej zagadki.

  • 1. Seweryn kupił słownik ortograficzny dwa dni przed tym, jak na jego półce pojawiła się duża książka (ale nie atlas geograficzny), która znajduje się bezpośrednio po lewej stronie od książki na temat meteorologii i prognozowania pogody.
  • 2. Książka kupiona w środę jest większa niż książka kucharska (nie znajdują się obok siebie), która pojawiła się na półce dwa dni później niż atlas geograficzny.
  • 3. Atlas drzew został kupiony wcześniej niż mała książka ustawiona obok tomu poświęconego rozpoznawaniu owadów, który Seweryn nabył, jeszcze zanim stał się właścicielem atlasu drzew.
  • 4. Jedną z dużych książek Seweryn kupił w sobotę.

Wskazówka jak myśleć: W trakcie rozwiązywania tej łamigłówki możecie posiłkować się notatkami, narysować diagram lub posługiwać się strzałkami.

Działania III

Do baru Zachód Słońca zagląda coraz więcej klientów. Przyciągają ich tu łamigłówki typu „Działania”, które barman i Karol, student filozofii, przygotowują dla nich na podstawkach.
Macie kolejną szansę, żeby sprawdzić się w tej grze. Karol ułożył liczby w sposób przedstawiony poniżej. Waszym zadaniem jest ułożyć z nich równanie, umieszczając w pustych polach operatory matematyczne (+, –, ÷, ×). Możecie je wstawiać w dowolnej kolejności. Pamiętajcie, że jeden z nich zostanie wykorzystany dwukrotnie.

Działania III

Wskazówka jak myśleć: Karol tworzy swoje łamigłówki w taki sposób, by nie pojawiały się w nich liczby ujemne. Pomiędzy pierwszymi dwoma liczbami (18 i 21) należy więc wstawić albo mnożenie, albo dodawanie.

[via Nietuzinkowe myślenie]

Dumnym partnerem Lifehackera jest Wydawnictwo Helion (księgarnie OnepressSensus oraz Ebookpoint) oferujące w przystępnej cenie tysiące wspaniałych lektur nt. rozwoju osobistego

  • KedaR

    Odnośnie 2:

    Answer:
    Inside the phone booth found Mr. pigeon, as well as instructions
    prescribing release the bird, putting the diamond in his foot tied to a
    bag.