24 pożyteczne nawyki

0
1968
Moduł sprawdzania pisowni OrphusWidzisz błąd na stronie? Zaznacz i kliknij Ctrl+Enter

Jak powiedział John Dryden „Najpierw to my kształtujemy nawyki, potem one kształtują nas”. Opracowałem listę 24 czynności, które wykonywane każdego dnia stają się naszymi nawykami i usprawniają nasze codzienne funkcjonowanie.

Pożyteczne nawyki na co dzień

Moja lista została podzielona na różne pory dnia, ale oczywiście możemy je wykonywać w nieco zmodyfikowanej formie, tak by były dla nas najwygodniejsze.

Poranek:

  1. Wstań wcześnie: stałem się fanem pobudki około godziny 5 i pracy nad sobą, zanim pójdę do pracy.
  2. Zrób kilka ćwiczeń: kiedy moim celem była gimnastyka 4 razy w tygodniu, dość łatwo przychodziło mi przekładanie jej na jutro. Odkąd jednak postanowiłem ćwiczyć w każdy dzień, weszło mi to w nawyk i zawsze czuje się bardzo rześko.
  3. Przejrzyj albo zmodyfikuj swoje cele: cały czas staram się zbliżać do osiągnięcia moich krótko i długoterminowych celów. Każdego dnia staram się je przemyśleć i jeżeli zachodzi taka potrzeba lekko zmodyfikować, tak żeby cały czas być świadomym, co jeszcze muszę zrobić.
  4. Przeczytaj lub posłuchaj czegoś motywującego: rano mamy przed sobą cały, nierzadko bardzo ciężki dzień. Dlatego zawsze staram się przeczytać bądź posłuchać czegoś, co mnie zmotywuje, tak by mieć energię do działania.
  5. Zwizualizuj nadchodzący dzień: każdego ranka staram się wyobrazić sobie, jak chciałbym, żeby mój dzień wyglądał. To zdumiewające, jak często moje wizje się sprawdzają, kiedy tylko wiem czego oczekuję.
  6. Stwórz listę rzeczy „do zrobienia”: sporządzenia takiej listy najpilniejszych spraw do załatwienia, a następnie skreślanie ich jedna po drugiej jak dotąd sprawdza się u mnie bardzo dobrze. To proste i efektywne.
  7. Sprawdź nagłówki wiadomości: to ważne, by wiedzieć, co się wokół dzieje. Nawet jeżeli nie do końca mnie to interesuje, sprawdzam najważniejsze rzeczy, choćby tylko po to, by mieć o czym rozmawiać.
  8. Zjedz witaminy: staram się, by moja dieta była zdrowia i zbilansowana, ale w ciągu dnia zawsze warto przyjąć dodatkową porcję witamin.
  9. Posprzątaj: czyste mieszkanie to czysty umysł i sprawniejsze myślenie. Zauważyłem, że najłatwiej mi się skupić, kiedy wokół panuje porządek.
  10. Zadbaj o swój wygląd: jesteśmy postrzegani przez ludzi, głównie pod kątem tego, jak wyglądamy. Warto poświecić kilka minut i zadbać o swój wygląd, żeby dać sobie szansę zrobienia dobrego wrażenia.

Dzień:

  1. Ustal priorytety: dzień wielu osób przebiega pod dyktando spraw pilnych, ale niekoniecznie istotnych. Dlatego warto ustalić listę swoich priorytetów, żeby to właśnie wokół nich kręcił się twój dzień.
  2. Połącz się z naturą: zawsze staram się na kilka minut wyjść na zewnątrz, odetchnąć świeżym powietrzem i podziwiać przyrodę, dzięki temu czuje się lepiej a mój umysł pracuje sprawniej.
  3. Napisz coś na blogu: blogowanie daje mi okazję, by pomyśleć i coś napisać, są to dwie rzeczy, których nigdy nie mam dość!
  4. Jedz zdrowe przekąski: zastąpiłem chipsy i słodycze owocami oraz warzywami, głównie marchewką czy selerem, które przyjemnie schrupać.
  5. Bądź pro aktywny: pro aktywność oznacza wykazywanie inicjatywy i branie odpowiedzialności za rzeczy, które się wydarzą. Kiedy chce, aby coś poszło po mojej myśli, pytam siebie, co muszę zrobić, aby było jak chcę?
  6. Odezwij się do przyjaciela: każdego dnia staram się napisać krótkiego maila bądź wiadomość do przyjaciela. Pozwala mi to utrzymać kontakty, nawet gdy jestem bardzo zajęty.
  7. Oszczędzaj: próbuję oszczędzić 10% każdej wypłaty. Dobrym sposobem jest ograniczenie o kilka złotych dziennych wydatków, np. starając się zrezygnować z jednej, najmniej potrzebnej rzeczy.

Wieczór:

  1. Poświęć czas rodzinie: w ciągu dnia bardzo rzadko widzę swoich najbliższych, dlatego wieczorem staram się spędzić z nimi jak najwięcej czasu. Wtedy mogę poświęcić im swój czas i co równie ważne swoją uwagę.
  2. Nić dentystyczna: uśmiech jest jedną z najważniejszych rzeczy, dlatego ważne, aby zadbać o swoje zęby i ograniczyć ich rozkład. Chyba każdy chce mieć ładny uśmiech, prawda?
  3. Wyciszenie: wyłączam komputer i telewizor co najmniej pół godziny przed pójściem spać, żeby mój mózg mógł się zrelaksować. Śpię wtedy dużo lepiej.
  4. Podsumuj swój dzień: zawsze staram się wieczorem podsumować wszystko, co danego dnia zrobiłem. Czy udało mi się osiągnąć swoje cele? Czy zrobiłem wszystkie najważniejsze rzeczy? Jeżeli nie, to dlaczego się nie udało?
  5. Czytaj: uwielbiam czytać i staram się to robić praktycznie cały czas. Jednak wieczorem przed pójściem spać sprawia mi to ogromną przyjemność. Należy tylko pamiętać, by była to lekka i przyjemna książka, niekoniecznie dotycząca fizyki kwantowej.
  6. Powiedz kocham swoim najbliższym: nie zakładaj, że to wiedzą. Mówię kocham moim najbliższym co najmniej raz dziennie.
  7. Połóż się o rozsądnej porze: pierwszy nawyk z tej listy nie ma prawa bytu, jeżeli nie pójdziemy spać wcześnie i tym samym nie wyśpimy się dobrze.

(Zdjęcie: Flickr/Hartwig HKD)