Stres atakuje nas nie tylko wtedy, gdy podejmujemy poważne decyzje, dotyczące kariery, związków czy finansów. Jesteśmy na niego narażeni codziennie.

Lecz czy to nie od nas przypadkiem zależy, jak będzie wyglądał nasz dzień? Te małe kroczki, które możemy podejmować codziennie, robią wielką różnicę. Gdybyśmy tylko o nich pamiętali!

Oto 10 takich, co mogą mieć zbawienny wpływ na życie, co potwierdza wielu ludzi sukcesu. Warto je spisać na kartce, ponieważ w przeciwnym razie łatwo o nich zapomnimy w codziennej gonitwie.

10 prostych nawyków mniej zestresowanych ludzi

(Zdjęcie: Flickr/Sara. Nel; CC BY 2.0)

Jedna rzecz w tym samym czasie

Uzyskasz lepsze wyniki, będziesz lepiej się czuć i o wiele więcej osiągniesz, robiąc tylko jedną rzecz naraz. Zamiast wielozadaniowości, zacznij swój dzień od wykonania najważniejszego zadania i dokończ je. Następnie przejdź do kolejnego zadania.

Pytaj zamiast zgadywać

Czytanie w myślach jest trudne. Dlatego zamiast tego zadawaj pytania i rozmawiaj. Pomoże to zminimalizować zbędne konflikty, nieporozumienia, negatywne emocje, a co za tym idzie – zaoszczędzić czas i energię.

Nie rób z muchy słonia

Zanim zaczniesz za dużo o czymś myśleć i tworzyć w głowie teorie spiskowe, zapytaj siebie: „czy nie robię przypadkiem z muchy słonia?”. I zanim zrobisz z siebie ofiarę losu, zadaj sobie pytanie: „czy ktoś na tym świecie ma się gorzej ode mnie?”.

Przygotuj swoją teczkę przed pójściem spać

Podwójna korzyść – nie tylko zaoszczędzisz sobie z rana stresu, lecz również zmniejsza się ryzyko, że czegoś zapomnisz.

Wyznacz ściśle określone granice swojego dnia oraz tygodnia pracy

Takie granice są potrzebne, by zachować równowagę pomiędzy całkowitym skupieniem w pracy oraz odpoczynkiem. Pamiętając o tym, odczujesz większą produktywność. Oto jak wyznaczyć sobie granice dnia i tygodnia:

  • Ustaw początek i koniec dnia pracy. Przykładowo możesz nie pracować wcześniej niż o 8 rano i nigdy nie kończyć po 19.
  • Odpowiednia ilość przerw. Rób w ciągu dnia przerwy, by zachować rześkość i mieć energię również na wieczór. Mogą to być 45- lub 90-minutowe bloki czasowe, po których odpoczywasz przez 15 minut. W pilnowaniu tego pomogą Ci timery (sprawdź również technikę Pomodoro). W przerwie należy odejść od komputera i zrobić coś innego – np. zażyć powietrza czy zjeść jakiś owoc.
    Raz na jakiś czas rób sobie dłuższą przerwę, by dać porządnie odpocząć oczom i zjeść pełnowartościowy posiłek.
  • Nie pracuj w weekendy. Zdecydowanie warto zrobić przynajmniej od czasu do czasu weekend bez Internetu i spędzić ten czas z bliskimi, przyjaciółmi lub np. dobrą książką.

Trzymaj wszystko na swoim miejscu

Jeżeli wszystko leży na swoim miejscu, o wiele łatwiej jest utrzymać codzienny porządek w domu. Dotyczy to zarówno dokumentów, jak i kluczy, gdy zbierasz się do pracy.

Bądź 10 minut przed czasem

Proste? Lepiej jest przyjechać na spotkanie trochę przed czasem i przejrzeć notatki względnie odpocząć niż wydać kilkadziesiąt złotych na taksówkę, by w ostatecznym rachunku „najeść się stresu” i wszystko jedno spóźnić się parę minut.

Postaw na minimalistyczne miejsce pracy

Minimalistyczne miejsce pracy zmniejsza rozkojarzenie i poziom stresu spowodowanego przez bałagan na biurku. Łatwiej jest skupić się na tym, co najważniejsze. Oto kilka propozycji: →Miejsce pracy w stylu minimalistycznego zen

Wcale niekoniecznie musisz wydawać duże pieniądze. Przynajmniej na początek wystarczy małe biurko z laptopem, ryza papieru, długopis i coś motywującego. Może to być →50 zasad pracy Robina Sharmy lub →9 zasad Richarda Bransona. Jeżeli wolisz płynąć pod prąd, nic nie stoi na przeszkodzie, byś utworzył swój własny manifest na 2012 rok i powiesił go nad biurkiem.

Po prostu oddychaj

Gdy jednak czujesz, że poziom stresu sięga zenitu, oddychaj brzuchem przez dwie minuty i po prostu obserwuj, jak wchodzi i wychodzi powietrze. Uspokoi to Twoje ciało i przywróci do teraźniejszości Twój umysł.

[The Positivity Blog]

Print Friendly