Konfucjusz mówił, że życie jest naprawdę łatwe, lecz to my je komplikujemy. Henrik Edberg zebrał w jednym miejscu listę 42 skutecznych porad.

Wiele z nich poruszaliśmy już co prawda na Lifehackerze, lecz teraz macie je zebrane w jednym miejscu i możecie dzięki nim uprościć swoje życie.

42 sposoby na ułatwienie sobie życia

(Flickr/kevin dooley; CC BY 2.0)

1. Eksperymentuj. Jeżeli nie możesz żyć bez mięsa, przyrządź coś wegetariańskiego. Uniknij głupiej sprzeczki, zamiast dowodzić swoich racji. Jeżeli przywiązujesz się łatwo do rzeczy, pozbądź się jednej z nich.
Uatrakcyjniasz w ten sposób swoje życie. Dodatkowo w dość łatwy sposób wychodzisz ze strefy komfortu.

2. Wstawaj 20 minut wcześniej. Obniża to poziom stresu o poranku, jak również w ciągu dnia.

3. Przychodź na spotkania 10 minut przed czasem. Dzięki temu będziesz odpoczywać udając się na spotkanie. Poza tym przyjdziesz punktualnie.

4. Jednozadaniowość. Będziesz bardziej skupiony, mniej zestresowany i zaczniesz szybciej doprowadzać sprawy do końca. Rób jedną rzecz w tym samym czasie i rób ją w całkowitym skupieniu.

5. Zapytaj siebie: czy maksymalnie wszystko upraszczam? Jeżeli nie, zastanów się, co można zrobić w danej sytuacji?

6. Zapytaj siebie: czy to będzie miało znaczenie za 5 lat? Albo nawet za 5 tygodni? Zobaczysz, czy nie robisz przypadkiem z muchy słonia.

7. Rób zakupy za pieniądze, które zarobiłeś i odłożyłeś. Unikaj popadania w zadłużenie.

8. Naucz się kilku przepisów i zacznij gotować. Zaoszczędzisz pieniądze i prawdopodobnie zaczniesz zdrowiej się odżywiać.

9. Gotuj na kilka dni do przodu. Dzięki temu spędzisz mniej czasu na gotowaniu i zmywaniu naczyń. Będziesz też mieć parę gotowych potraw na wypadek, gdy nie będziesz mieć energii czy czasu na gotowanie.

10. Rób notatki. Pamięć jest zawodna. Pomóż więc sobie. Zapisuj to, co musisz dziś zrobić albo kupić. Wypisz 4 priorytetowych spraw i połóż tę listę na widoku.

11. Pamiętaj, że życie jest szersze niż myślisz. Nie wiesz wszystkiego i nie zawsze masz rację. Pamiętanie o tym sprawia, że łatwiej jest uczyć się nowych rzeczy, akceptować cudze poglądy, wprowadzać zmiany i stawać się bardziej otwartym.

12. Ryzykuj popełniając błędy. Ucz się na nich. Następnie wyciągaj wnioski i działaj w oparciu o nowe doświadczenia.

13. Rob to, czego bardzo, bardzo, bardzo chcesz. TY chcesz. Nie próbuj żyć cudzymi marzeniami.

14. Rób zakupy raz w tygodniu. Tworząc listy zakupowe i kupując wszystko za jednym zamachem, zaoszczędzisz pieniądze i czas.

15. Rób zakupy, będąc najedzonym. Kupisz bardziej zdrową żywność zamiast kupować pod wpływem impulsu. Pamiętasz sztuczki, które stosują bestie-marketingowcy.

16. Ciesz się z małych rzeczy. Jabłko na podwieczorek, ostatni odcinek Twojego ulubionego programu, świeża i czysta pościel, pocałunek kochanej osoby, piękna pogoda po długiej zimie.

17. Napij się wody. Gdy jesteś znudzony, zamiast jeść, wypij szklankę wody. Odpędzisz głód, nawodnisz organizm i zachowasz zdrowie.

18. Jedz wolniej. Niech Twój lunch będzie chwilą relaksacji zamiast stresującym momentem o poranku. Staraj się odkładać od czasu do czasu widelec – zaczniesz w ten sposób jeść nieco wolniej.

19. Bądź dobry. Bądź dobry w stosunku do innych ludzi, a zwłaszcza do siebie.

20. Wysyłaj krótsze maile. 1-5 zdań – tego wystarczy.

21. Pisz maile tylko raz dziennie. Zawsze coś z nimi rób po otwarciu (przydzielaj etykiety, archiwizuj, zapisując wycinki w Evernote lub kasuj całkowicie). Zachowuj pustą skrzynkę odbiorczą.

22. Poznawaj sposoby na zmniejszenie stresu i wdrażaj je. Parę prostych rzeczy, takich jak choćby medytacja czy słuchanie muzyki klasycznej, potrafi drastycznie zmniejszyć poziom stresu w Twoim życiu.

 23. Odkładaj wszystko na swoje miejsce. Będziesz wiedział, gdzie odłożyć tę rzecz, gdy z niej skorzystasz. Będziesz wiedział, gdzie jej szukać, gdy znów będziesz jej potrzebować. Zmniejszy to bałagan w Twoim domu i miejscu pracy. Przeczytaj dodatkowo →60 małych kroków w kierunku podniesienia jakości życia w ciągu następnych 100 dni

24. Zwolnij i zwróć uwagę na to, co się teraz dzieje dookoła, zamiast pędzić przez cały dzień w oczekiwaniu na coś, co ma nadejść jutro.

25. Spędzaj więcej czasu z ludźmi, którzy upraszczają swoje życie. Zdziwisz się, ile ciekawych porad można znaleźć w komentarzach do naszych artykułów. Spędzaj mniej czasu z ludźmi, którzy niepotrzebnie komplikują swoje życie.

26. Ćwicz co tydzień. Obniża to poziom stresu, zwiększa energię i odpędza negatywne myśli.

27. Oczyść dom z barachła. Oczyść swoje życie z rzeczy, które nie są Ci potrzebne. Oddaj je lepiej komuś, kto może naprawdę ich potrzebować. Albo wyrzuć. Pytanie, które pomoże Ci zrozumieć, czy to jest dobry moment na wyrzucenie czegoś, brzmi: czy używałem tego przez ostatni rok?

28. Zasięgnij porady ludzi, który znajdowali się z tej samej sytuacji, co Ty. Jeżeli zmierzyli się już z tym wyzwaniem i znaleźli rozwiązanie, po co masz tracić na to swój czas?

29. Przestań próbować zadowolić wszystkich. Zawsze będą ludzie, których nie będziesz lubił lub tacy, którzy nie będą przepadali za Tobą.

30. Dziel zadania na mniejsze i wykonalne kawałki. Skup się na pierwszym małym kawałku, aż zostanie wykonany. Następnie to samo z kolejnym, itd.

31. Przestań być perfekcjonistą. Zamiast tego staraj się robić rzeczy wystarczająco dobrze. Nie zachęcamy do bylejakości – po prostu trać mniej czasu na szczegóły i główny nacisk kładź na zamknięcie sprawy w ogóle. Doprowadzaj w ten sposób do końca wszystkie sprawy, a następnie przechodź do kolejnej rzeczy.

32. Znajdź minutkę, by po prostu odetchnąć. Rób to kilka razy w ciągu dnia. Zmniejszy to poziom stresu, który odczuwasz w ciągu dnia.

33. Trać tylko 20% czasu na znajdowanie rozwiązania problemu i 80% na właściwe rozwiązanie. Nigdy na odwrót.

34. Skup się na kilku priorytetowych sprawach. Upraszczaj, by mieć wystarczająco sił, uwagi i energii na to, co jest najważniejsze. Jest to zresztą bardziej produktywne niż praca na najwyższych obrotach i próba ogarnięcia miliona rzeczy naraz.

35. Prowadź dziennik. Spisując fakty i swoje przemyślenia, łatwiej podejmiesz wyzwanie i znajdziesz odpowiednie rozwiązanie. Możesz też prowadzić dziennik, by śledzić swoje wyniki, zamiast głowić się, co zaznaczyć na swoim kole życia. →Dlaczego prowadzenie dziennika czyni nasze życie lepszym

36. Przestań robić to, czego nie lubisz robić. Życie się zmienia, a Ty wraz z nim. Jeżeli nie lubisz czegoś robić, może to pora, by dać sobie z tym spokój, nawet jeśli to potrwa (na przykład zmiana pracy).

37. Pokochaj minimalistyczne miejsce pracy. Zainwestuj w porządny i wygodny fotel do pracy i wygodny monitor. Natomiast kluczem ma być prostota. Dzięki temu się nie rozpraszasz. Minimalistyczne drewniane biurko i laptop – po co komplikować? Pisaliśmy też o tym, jak zawsze mieć porządek również na pulpicie.

38. Znajdź 15 minut, by przygotować w niedzielę plan tygodnia. Pisz taki plan co tydzień: organizuj swoje sprawy i przygotuj się na nadchodzący tydzień. Po raz kolejny, jest to rzecz, która zmniejsza stres i pozwala na wykonanie większej ilości rzeczy.

39. Zrezygnuj z subskrypcji płatnych kanałów TV, newsletterów oraz czasopism. I tak wściekle je wyłączasz/kasujesz/blokujesz.

40. Zacznij pytać zamiast zgadywać. Czytanie w cudzych umysłach jest trudne. Zamiast tego, zadawaj pytania i rozmawiaj. Unikniesz w ten sposób konfliktów, nieporozumień, negatywnych emocji i marnowania czasu oraz energii.

41. Rób jedną rzecz naraz. Skup się na jednym nawyku. Jeżeli chcesz zacząć biegać lub zabrać się za robienie porządków, zacznij od kilku minut tygodniowo. Następnie zwiększaj stopniowo ilość czasu, aż wejdzie Ci to w krew. Wyrobienie nowego nawyku jest dziecinnie proste: →10 lekcji, które ułatwią Ci zmianę zachowania

42. Wrzuć na luz. Korzystając z powyższych rad, zaczniesz robić rzeczy szybciej i łatwiej. Zaoszczędzisz sporo czasu, który możesz poświęcić na zwykły relaks. Organizm potrzebuje chwili westchnienia, a nawet nic nierobienia. Spotkaj się z rodziną i przyjaciółmi, wybierz się na lody, spraw sobie małą przyjemność.
Odzyskasz w ten sposób wigor i natchnienie do dalszego działania.

[via]

Print Friendly