25 najważniejszych książek o biznesie, które powinien przeczytać każdy

Najlepsze pozycje – zaczynając od słynnego „Marketingu partyzanckiego” Levinsona o sekretach najlepszych przedsiębiorców aż po „Kto zabrał mój ser?” o tym wszystkim, czego pożądamy w życiu – dobrej pracy, zdrowych związków z innymi ludźmi, majątku, zdrowia czy spokoju duchowego.

Czasopismo Time wybrało 25 książek, na których wychowało się niejedno pokolenie menedżerów.
Błędem jest myślenie, że tych książek potrzebują tylko ci, co myślą o założeniu swojej firmy. Są to książki, które powinien przeczytać każdy.

Które z nich zdążyliście już przeczytać?

25 najważniejszych książek o biznesie, które powinien przeczytać każdy

(allfortheboys.com)

 

Nr 25:  Spencer Johnson – Kto zabrał mój ser?

Spencer Johnson - Kto zabrał mój ser

Ponad 5000000 sprzedanych egzemplarzy!

Bohaterowie tej książki, cztery istoty – myszy – są personifikacją prostych, ale i skomplikowanych części naszej osobowości, które kryją się w nas niezależnie od wieku, płci, rasy czy narodowości. Myszy i ludzie – żyjący wewnątrz labiryntu i poszukujący sera, który jest ich pokarmem i źródłem szczęścia. „Ser” to metafora wszystkiego, czego pożądamy w życiu – dobrej pracy, zdrowych związków z innymi ludźmi, majątku, zdrowia czy spokoju duchowego.

Nr 24: Taiichi Ohno – Toyota Production System: Beyond Large-Scale Production

Taiichi Ohno - Toyota Production System Beyond Large-Scale Production

Taiichi Ohno, twórca systemu produkcji Toyoty, opowiada, jak szukał sposobu, by po II wojnie światowej zbliżyć fabryki japońskiej Toyoty do wielkiej trójki z USA. Owoce jego pracy zmieniły na zawsze przemysł środków transportu.

Taiichi Ohno wraz z podwładnymi opracował lean management – słynną technikę zarządzania przedsiębiorstwem, zapewniającą optymalizację wykorzystywania zasobów ludzkich. To właśnie dzięki lean management Toyota została jednym ze światowych liderów branży motoryzacyjnej. Ohno opowiada o tym, jak były wdrażane poszczególne etapy inowacji.

Nr 23: Peter Pande, Robert Neuman, Robert Neuman – The Six Sigma Way: How GE, Motorola, and Other Top Companies are Honing Their Performance

Peter Pande, Robert Neuman, Robert Neuman – The Six Sigma Way How GE, Motorola, and Other Top Companies are Honing Their Performance

Redukcja kosztów, zwiększenie produktywności, zatrzymywanie klientów – to wszystko ma na celu metoda zarządzania jakością Six Sigma.
System pozwala zrozumieć, jak GE, Motorola i wiele innych firm, które wdrożyły Six Sigma, zwiększyły swoje obroty.

Nr 22: Stephen R. Covey – 7 nawyków skutecznego działania

Stephen R. Covey - 7 nawyków skutecznego działania

„7 nawyków skutecznego działania” nazywana jest biblią współczesnego człowieka. Jeden z najbardziej wpływowych ludzi Ameryki wskazuje, jak kierując się wewnętrzną uczciwością, poszanowaniem innych, a przede wszystkim świadomością tego, co najważniejsze doprowadzić do erupcji własnych możliwości i tworzyć synergię, oznaczającą zwielokrotnione efekty wspólnych działań.

Wypracowanie owych siedmiu nawyków prowadzi do twórczych zmian wewnętrznych, kształtowania trwałych relacji z innymi, inspirującego przywództwa na poziomie osobistym, interpersonalnym i menedżerskim.

Swoje tezy autor ilustruje barwnymi, wiarygodnymi przykładami zaczerpniętymi z własnych doświadczeń.

Nr 21: Michael Hammer – Reengineering the Corporation: A Manifesto for Business Revolution

Michael Hammer – Reengineering the Corporation A Manifesto for Business Revolution

Coś, co kiedyś uczyniło amerykańską gospodarkę liderem, ciągnie ją obecnie na dno. Mowa o podziale pracy.

Michael Hammer wraz z Jamesem Champym proponują przedefiniować biznes i połączyć niektóre zawody. Według niektórych książka spowodowała masowe zwolnienia w ll. 90-ch XX wieku. Warto ją przeczytać zwłaszcza teraz – w dobie intensywnej dygitalizacji i niesamowitego rozpowszechnienia automatyzacji.

Nr 20: Kenneth H. Blanchard, Spencer Johnson – The One Minute Manager

Kenneth H. Blanchard, Spencer Johnson - The One Minute Manager

Od ponad dwudziestu lat miliony menedżerów z listy Fortune 500 wykorzystuje techniki z The One Minute Manager do zwiększania własnej produktywności, zadowolenia z pracy oraz standardu życia.

Książka zdradza 3 tajemnice: jednominutowych celów, jednominutowych pochwał oraz jednominutowych reprymend. Poza tym książka przedstawia badania z zakresu medycyny oraz nauk behawioralnych, tłumaczących, dlaczego te niezwykle proste techniki działają w przypadku tak wielu ludzi.

Po przeczytaniu książki można dowiedzieć się, jak zastosować je w swoim życiu.
Stąd właśnie The One Minute Manager od ponad dwóch dekad znajduje się na liście bestsellerów biznesowych.

Nr 19: Alfred Sloan – My Years with General Motors

Alfred Sloan - My Years with General Motors

Alfred Sloan, który w 1923-1946 ll. był szefem General Motors, uczynił tę firmę jedną z największych korporacji światowych.
Pozycja ta po dziś dzień jest lekturą obowiązkową dla studentów największych szkół biznesowych.

Nr 18: W. Edwards Deming – Out of the Crisis

W. Edwards Deming - Out of the Crisis

Książka opisuje 14 zasad kompleksowego zarządzanie jakością (Total Quality Management, TQM), które znajdują się w sprzeczności ze wieloma standardami z tamtych lat, jednak obecnie są odbierane jako coś zupełnie oczywistego.

Nr 17: Warren Bennis – Droga lidera. Klasyczna nauka przywództwa

Warren Bennis - Droga lidera. Klasyczna nauka przywództwa

Gdy urodził się Herakles, od samego początku było wiadomo, że jest stworzony, by zostać bohaterem. Takie postacie zdarzają się jednak przeważnie tylko w mitach. Życie jest bardziej przewrotne i zaskakujące. Czy ktokolwiek mógł przewidzieć, że Albert Einstein, dzieciak cierpiący na ADHD, zostanie geniuszem? Czy komuś przyszłoby do głowy, że Abraham Lincoln, ubogi chłopak pochodzący z Kentucky, stanie u steru władzy nowego państwa? Tak właśnie jest z przywództwem. Co sprawia, że człowiek zyskuje powszechny szacunek, a inni chcą powierzyć mu odpowiedzialność za siebie?

Na wszystkie te pytania odpowiada Warren Bennis w książce, której w krótkim czasie udało się stać klasykiem w swojej dziedzinie. Ten praktyczny przewodnik dla liderów omawia zagadnienie kompleksowo i w najdrobniejszych szczegółach. Jest on drogowskazem, biblią i podręcznikiem strategii w jednym.
Autorowi udało się stworzyć wyjątkową psychologiczną mapę wielkiego, charyzmatycznego przywódcy.

Nr 16: John Kotter, Dan Cohen – Sedno zmian. Autentyczne historie transformacji, które odmieniły oblicza firm na całym świecie

John Kotter, Dan Cohen - Sedno zmian. Autentyczne historie transformacji, które odmieniły oblicza firm na całym świecie

Nic nie jest bardziej pewne i stałe niż zmiana.

Nasza gospodarka przeszła transformację systemową. Nie wszystkie firmy uporały się jeszcze z tym istotnym przeobrażeniem społeczno-ekonomicznym. Niejednostajne trendy, kapryśne gusty konsumentów, rosnąca w siłę konkurencja, nowe standardy zarządzania – to wszystko składa się na menedżerską codzienność. Bez względu jednak na to, czy zarządzasz kolosem jedną nogą stojącym jeszcze w dawnym ustroju, czy jesteś kierownikiem rzutkiego zespołu młodych zapaleńców – pewnym elementem Twojej pracy zawsze będzie widmo zmiany.

Książka „Sedno zmian…” jest innowacyjna, podobnie jak nasza rzeczywistość rynkowa. John P. Kotter i Dan S. Cohen zgłębiają istotę zmiany, starając się dotrzeć do samego serca procesu transformacji. Książka, oparta o wywiady przeprowadzone w ponad stu organizacjach będących w trakcie procesu transformacji, proponuje prostą, lecz prowokującą odpowiedź na pytanie: „W jaki sposób skutecznie i z sukcesem zmodyfikować naszą organizację”. Radykalnie odbiega ona od tradycyjnego podejścia do zmiany – podczas gdy znakomita większość firm sądzi, że powodzenie transformacji zależy od zmiany sposobu myślenia pracowników, autorzy wierzą, że kluczem do sukcesu jest wykorzystanie ich emocji.

Nr 15: Clayton M. Christensen – The Innovator’s Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to Fail

Clayton M. Christensen - The Innovator's Dilemma When New Technologies Cause Great Firms to Fail

W tej książce o źródłach porażki Christensen tłumaczy, dlaczego potężne firmy bankrutują. Główna lekcja: należy dostosowywać się zawczasu, nawet jeżeli to ma tymczasowo wpłynąć na nasze przychody.

Nr 14: Douglas McGregor  – The Human Side of Enterprise

Douglas McGregor  - The Human Side of Enterprise, Annotated Edition

Douglas McGregor zaprezentował w 1960 roku dwa przeciwstawne sobie obrazy (stereotypy, modele) pracownika, nazywając je umownie teorią X i teorią Y. Jego zdaniem każdy kierownik opiera swoje postępowanie z podwładnymi na pewnych teoretycznych założeniach, często przyjętych nieświadomie, z których czerpie przeświadczenie, że określone jego zachowanie wywoła ze strony osoby podporządkowanej określoną, dającą się przewidzieć, reakcję.

Założenia te zostały przez McGregora zidentyfikowane i pogrupowane w wymienione teorie.
Teoria X jest stosunkowo negatywnym poglądem na robotników i odpowiadają jej poglądy naukowego zarządzania. Teoria Y jest bardziej pozytywna i wychodzi z przesłanek przyjmowanych przez zwolenników teorii stosunków międzyludzkich.

Nr 13: Dale Carnegie – Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi

Dale Carnegie - Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi

Sekretem sukcesu tej książki jest jej prostota. A jak wiadomo najtrudniej pisać najprościej. Każda rada w niej zawarta wydaje się oczywista.

Człowiecza mądrość tkwi w podświadomości. Sztuką jest jej wydobycie i zastosowanie w działaniu. Niewielu to potrafi. Carnegie tak. Po mistrzowsku. Jak zdobyć przyjaciół… ułatwia swobodne poruszanie się w biznesie. Przydaje się znakomicie w życiu rodzinnym i towarzyskim.

Nr 12: Jay Conrad Levinson – Marketing partyzancki. Jak czerpać duże zyski z małej firmy

Jay Conrad Levinson - Marketing partyzancki. Jak czerpać duże zyski z małej firmy

Czas, energia i wyobraźnia – oto czego Ci trzeba do rozwijania biznesu. Z pewnością słyszałeś o firmach, których założyciele mieli z początku parę groszy w kieszeni, ale poszli jak burza i podbili świat. Jak pokonali niedostatek i stali się wielcy? Stosowali marketing partyzancki – czy o tym wiedzieli, czy nie.

Zapomnij o tradycyjnym marketingu, tworzonym z myślą o korporacjach z potężnymi budżetami i kadrą ekspertów w każdej dziedzinie. Twoim najważniejszym kapitałem jest bystra i głodna sukcesu mentalność przedsiębiorcy. Twórz własną firmę, inwestując niewielkie pieniądze i wyciągając maksymalne zyski. To właśnie jest marketing partyzancki – idea sprawdzona przez ponad milion osób na całym świecie, które kupiły książki dla przedsiębiorców-partyzantów. Tak wielka popularność partyzanckiego marketingu to dowód na to, że niezwykłe pomysły skutkują.

Ta książka jest kompendium porad dla małych przedsiębiorców. Przeczytaj ją i opanuj najważniejsze umiejętności potrzebne w małej firmie.

Nr 11: Jim Collins – Good to Great: Why Some Companies Make the Leap… and Others Don’t

Jim Collins - Good to Great Why Some Companies Make the Leap... and Others Don't

W „Od dobrego do wielkiego” autor omawia 11 przypadków firm, które dokonały przeskoku organizacyjnego: pokonały rynkową grawitację i stały się potężne. Są wśród nich między innymi: Merck, Intel, Coca-Cola i General Electric. Oprócz tego Collins opisuje szereg firm, którym brak zwycięskiego DNA skutecznie odciął drogę do prosperity.

Magazyn „Fast Company” nazwał tę książkę biznesową ideą roku. Gorąco poleca ją także profesor Krzysztof Obłój z Uniwersytetu Warszawskiego. To raport z pierwszej ręki, dla przedsiębiorców i menedżerów, i dla każdego innego, kto ma bezpośredni wpływ na losy swojej firmy.

Nr 10: Eliyahu Goldratt – The Goal: A Process of Ongoing Improvement

Eliyahu Goldratt - The Goal: A Process of Ongoing Improvement

Eliyahu Goldratt wykładał swoją teorię ograniczeń na wielu uczelniach, także polskich m.in. na Politechnice Warszawskiej i w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu.

Napisaną w duchu dynamicznego thrillera, książkę The Goal warto polecić współpracownikom (w tym szefowi), ale nigdy – konkurencji.

Nr 9: Marcus Buckingham, Curt Coffman – Po pierwsze: złam wszelkie zasady

Marcus Buckingham, Curt Coffman – Po pierwsze złam wszelkie zasady

Książka prezentuje wyniki zakrojonych na olbrzymią skalę badań wykonanych przez Instytut Gallupa w ciągu ostatnich dwudziestu pięciu lat. Wśród książek na temat zarządzania zajmuje pozycję wyjątkową.
W krótkim czasie zdobyła uznanie w środowisku akademickim i wysoką pozycję na wszystkich najważniejszych listach bestsellerów.

Książka dla wszystkich, którzy chcą poprawić swoją organizację.

Nr 8: Peter Senge – The Fifth Discipline: The Art & Practice of The Learning Organization

Peter Senge - The Fifth Discipline: The Art & Practice of The Learning Organization

Pozycja obowiązkowa dla wszystkich zainteresowanych zarządzaniem i budowaniem organizacji uczących się. Najważniejsza z 5 potrzebnych dyscyplin to piąta, dotycząca myślenia systemowego.

Nr 7: Peter F. Drucker – Drucker na każdy dzień

Peter F. Drucker - Drucker na każdy dzień

Najbardziej doniosłe spośród idei Petera Druckera zebrane zostały w jednym tomie. Książka, stanowiąca wybór z całości życiowego dorobku autora, jest kluczem do sposobu jego myślenia, stanowiącym swoistą esencję godnej podziwu spuścizny mistrza.

Nr 6: Michael Gerber – The E-Myth Revisited: Why Most Small Businesses Don’t Work and What to Do About It

Michael Gerber – The E-Myth Revisited Why Most Small Businesses Don’t Work and What to Do About It

Michael Gerber obala mity dotyczące zakładania własnego biznesu oraz jak rozpowszechnione założenia mogą przeszkodzić w założeniu biznesu.

Nr 5: Daniel Goleman – Inteligencja emocjonalna

Daniel Goleman - Inteligencja emocjonalna

Książka przynosi odpowiedź, jak to się dzieje, że zdolni uczniowie stają się zaledwie przeciętnymi pracownikami, albo że osoby o wysokim ilorazie inteligencji nieraz z trudem radzą sobie w życiu.

Nawet jeśli pytanie wydaje się banalne, to odpowiedź – którą dokumentują najnowsze badania naukowe – obala dotychczasowe poglądy na rolę intelektu w odniesieniu życiowego sukcesu. Zależy on bowiem w głównym stopniu od kontrolowania własnych emocji, zapału, wytrwałości w dążeniu do celu, zdolności empatii, umiejętności zachowań społecznych.

Książka wskazuje, kiedy i jakimi metodami można ją kształtować w dzieciach, aby zapewnić im jak najwłaściwsze wykorzystanie wrodzonych zdolności w uzyskaniu sukcesu w życiu.

Przeczytaj ponadto →Wysokie IQ nie równa się sukces. Skup się na swoim EQ

Nr 4: Michael E. Porter – Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors

Michael E. Porter - Competitive Strategy Techniques for Analyzing Industries and Competitors

Źródłem sukcesu firmy jest wypracowanie wyjątkowych cech, które odróżnią ją od innych.

Porter jest autorem 16 książek dotyczących konkurencyjności firmy na rynkach krajowych i na arenie międzynarodowej. W tej wyjaśnia, jak budować przewagę konkurencyjną przez ograniczanie kosztów, wprowadzanie nowych technologii oraz zróżnicowanie produktów.

Poznaj przełomowe koncepcje autora, który wprowadził do powszechnego obiegu pojęcie trwałej przewagi konkurencyjnej, stworzył teorię łańcucha wartości i udowodnił, że małe i średnie firmy radzą sobie lepiej niż molochy.

Porter pokazał, że wielkość firmy i udział w rynku nie są przyczyną, ale rezultatem przewagi konkurencyjnej. Przekonał świat, że o rentowności firmy decyduje pięć czynników zwanych obecnie siłami Portera i podpowiedział marketerom, jak bronić raz zdobytej przewagi konkurencyjnej.

Nr 3: Gary Hamel, C.K. Prahalad – Competing for the Future

Gary Hamel, C.K. Prahalad - Competing for the Future

Firma musi być czymś więcej niż tylko tworem zorientowanym na klienta. Konsumentom stale brakuje zdolności przewidywania. Firmy, które tworzą przyszłość, robią coś więcej poza zaspokajaniem potrzeb klientów, one ich stale zaskakują.

Nr 2: Jerry I. Porras, Jim Collins – Wizjonerskie organizacje. Skuteczne praktyki najlepszych z najlepszych

Jerry I. Porras, Jim Collins - Wizjonerskie organizacje. Skuteczne praktyki najlepszych z najlepszych

Istnieją firmy wizjonerskie i pozostałe. Firmy wizjonerskie to te, które trwają przez całe stulecia i nieprzerwanie rosną w siłę, mimo że ich założyciele odeszli dawno temu. To machiny postępu, które żyją własnym życiem. Pytanie brzmi: jak skonstruować taką machinę?

To pytanie zainspirowało autorów tej książki do zbadania tysiąca ośmiuset lat łącznej historii osiemnastu wizjonerskich firm, wśród których są między innymi: Walt Disney, Hewlett-Packard, 3M, Ford, IBM, Philip Morris, Sony, Wal-Mart, Citicorp, Marriott, Johnson & Johnson, Motorola, Boeing i American Express.

Autorzy sięgają wstecz do czasów, kiedy te potężne dziś korporacje były raczkującymi przedsiębiorstwami. Opisują ich drogę do wielkości. Docierają do tego, co odróżnia firmy wizjonerskie od pozostałych. Opisują najważniejsze mechanizmy zarządzania wizjonerskimi organizacjami.

Nr 1: Charles Handy – The Age of Unreason

Charles Handy – The Age of Unreason

Książkę tę nazywają proroczą, ponieważ nawet po latach wiele z zawartych w niej pomysłów stało się jeszcze bardziej aktualnymi.

W dobie ciągłych zmian, dokonujących się w sposób losowy, należy zerwać ze starym sposobem myślenia, by wykorzystać zmianę na swoją korzyść.

Handy bada, w jaki sposób dramatyczne zmiany wpływają na biznes, edukację oraz istotę pracy.

Print Friendly
  • Michał E.

    Brakuje polskich pozycji, a niektóre z nich są naprawdę ciekawe. Co więcej – odnoszą się do naszych rodzimych realiów i można je w prosty sposób przenieść na grunt biznesowy.

    Ja polecam książkę „Gen Sprzedawcy”, napisaną przez
    Roberta Zycha. Miałem okazję jakiś czas temu uczestniczyć w szkoleniu organizowanym przez Kontrakt OSH – Decision Making For Leaders i byłem pod wrażeniem zarówno wiedzy, jak i umiejętności jej przekazania. Książka jest pigułką, którą możemy zaaplikować sobie zarówno przed szkoleniem, jak i kilka miesięcy po – aby przypomnieć sobie najważniejsze zasady, które warto stosować na co dzień.

    Sama firma Kontrakt OSH to bardzo mocna marka na rynku
    szkoleniowym i wydawniczym. Współwłaściciele – Wojciech Haman i Jerzy Gut są autorami bestsellerowej książki „Przychologia Szefa”, po którym również warto sięgnąć.

  • Master

    Ja bym jeszcze dodał do tego Brian Tracy „Maksimum Osiągnięć”…

  • Adrian

    Jak na moje oko to brakuje Napoleona Hilla „Myśl i bogać się”. Bestseller jak się patrzy więc chociaż wzmianka być powinna. Poza tym fajna lista :)

  • Kacper Szrubarczyk

    Czy jest szansa, że otrzymam e-booka obiecanego w urodzinowym konkursie LH? Nie dostałem odpowiedzi na maila niestety.

    • Kacper Szrubarczyk

      Dzięki. :)

    • Kacper Szrubarczyk

      Dzięki. :)

    • Kacper Szrubarczyk

      Dzięki. :)

    • Kacper Szrubarczyk

      Dzięki. :)

    • Kacper Szrubarczyk

      Dzięki. :)

    • Kacper Szrubarczyk

      Dzięki. :)

    • Kacper Szrubarczyk

      Dzięki. :)

    • Kacper Szrubarczyk

      Dzięki. :)

    • Kacper Szrubarczyk

      Dzięki. :)

    • Kacper Szrubarczyk

      Dzięki. :)

    • Kacper Szrubarczyk

      Dzięki. :)

    • Kacper Szrubarczyk

      Dzięki. :)

    • Anonim

      Kacprze, poleciał przed chwilą z zapasowego. Email był wysyłany dwukrotnie, ale masz coś z filtrami.

      Dodaj swój adres do listy subskrybentów newslettera LH, żeby w przyszłości nie omijało Cię nic wartościowego: 
      http://lifehacking.pl/lifehacker.html

  • Kacper Szrubarczyk

    Czy jest szansa, że otrzymam e-booka obiecanego w urodzinowym konkursie LH? Nie dostałem odpowiedzi na maila niestety.

  • Kacper Szrubarczyk

    Czy jest szansa, że otrzymam e-booka obiecanego w urodzinowym konkursie LH? Nie dostałem odpowiedzi na maila niestety.