W książce zostało opisanych kilka podstawowych zasad ludzkiego działania. Stanowią one fundament sukcesu i trwałego szczęścia. Zrozumienie, wyobrażenie sobie ich potencjału pozwoli Tobie pojąć istotę 7 nawyków skutecznego działania.

Pisałem uprzednio, że ta książka jest inna niż większość publikacji „sukcesu”,  ta różnica polega właśnie na głębi ujęcia tematu.

Świat bardzo się zmienił od lat 80., kiedy została opublikowana po raz pierwszy, ale wiedza w niej zawarta pozostaje uniwersalna.

Stephen R. Covey - 7 nawyków skutecznego działania (okładka)

Paradygmat

Paradygmat stanowi zbiór pojęć i teorii tworzących wspólnie pewien rodzaj filtru, przez który każdy z nas postrzega świat.
Covey porównuje to do map, wielu wewnętrznych map, które Ty i ja mamy w głowach. Jedne mapy określają to, jak się sprawy mają, czyli realia, a inne to jak się sprawy powinny mieć, czyli wartości. Paradygmat określa Twój punkt widzenia.
Świadomość powodów, dla którego jest on taki a nie inny pozwoli Tobie przejąć za niego odpowiedzialność, a w efekcie kształtować go w sposób obiektywny. Sztuka polega na tym, żeby mieć pewność, że używa się właściwej mapy w każdej sytuacji.

Nawyk 1: Bądź proaktywny

Najlepszym krokiem w kierunku proaktywności jest uświadomienie sobie że to kim jesteś, w jakiej znalazłeś się sytuacji zależy od Ciebie. To Ty jesteś odpowiedzialny za swoje życie oraz za jego jakość. Nie Twoi rodzice, nie rząd ani pogoda.

Ty. Wyłącznie.

Wielu wybiera ucieczkę w obwinianie, narzekanie i zawiść. Pozwalają się kontrolować przez czynniki zewnętrzne. Okoliczności są wszystkiemu winne. Są reaktywni, sterowani przez impulsy, emocje i wygodne skróty myślowe. Bardzo często osadzeni w pułapce strefy komfortu.

Czy pogoda ma wpływ na jakość Twojej pracy? Kiedy świeci słońce masz lepszy humor i wszystko idzie łatwiej? Jeśli jesteś osobą proaktywną, zawsze nosisz słoneczną pogodę ze sobą. Nie jesteś sterowany przez nastroje innych. To ty wybierasz jaki jesteś i co chcesz, a czego nie chcesz robić.

Przejmowanie inicjatywy

Inicjatywa to takie piękne słowo. To świadome, przemyślane działanie bez oczekiwania na jakiś mityczny, właściwy moment, prawidłową konstelację gwiazd, akceptację otoczenia. Bądź w czymś pierwszy, ulepsz coś, ułatw życie sobie i innym. Nie rozmawiaj o tym bez końca, tylko planuj oraz działaj. Działaj lub będziesz się dostosowywał – jesteś przecież programistą swojego życia. Używaj proaktywnego języka, w którym wszystko jest kwestią Twojego wyboru. Pamiętaj że wypowiadane z przekonaniem twierdzenia mają siłę samospełniającego się proroctwa.

Covey proponuje wprowadzenie pojęcia kręgu zainteresowania. Jest zbiór wszystkich rzeczy, które Ciebie w życiu obchodzą w mniejszy lub większy sposób. Może to być pogoda, mecz piłkarski, TV, czasopisma, praca, samochód, rodzina, sąsiedzi, trawnik przed domem. Części z tych spraw nie możesz w żaden sposób kontrolować, natomiast pozostałe, te które możesz kształtować w oparciu o swoje wartości, wchodzą do Twojego kręgu wpływu. Te rzeczy możesz zmienić, możesz nimi kierować, możesz wywoływać reakcje i wchodzić w interakcje. Człowiek proaktywny stara się powiększyć krąg swojego wpływu poprzez działanie w jego obszarze.

Jakie myśli możesz mieć, gdy wypadek lub natura pozbawiła Ciebie możliwości poruszania się na dwóch nogach? W sierpniu 2010 dziewiętnastoletni Aaron „Wheelz” Fotheringham wykonuje podwójny backflip na wózku inwalidzkim.  Nie osiągnąłby tego rozmyślając jak straszliwy los zgotowało mu życie oraz kto jest temu winny.
Działał w swoim kręgu wpływu i udało mu się.

Nick Vujicic nie przestaje inspirować ludzi na całym świecie. Ten młody Australijczyk urodził się bez rąk i nóg a osiągnął w życiu więcej niż przeciętny człowiek z kompletem kończyn. Pozytywne nastawienie, wiara, odnajdywanie w życiu rzeczy naprawę ważnych pozwala na dokonanie rzeczy niesamowitych.
Mówił o tym Randy Pausch w swoim ostatnim wykładzie przed śmiercią.

Istota proaktywności sprowadza się do stwierdzenia, że nie ma takiej sytuacji, w której nie możesz nic zrobić, żeby ją polepszyć. Pamiętaj, że zawsze możesz coś zrobić – po prostu działaj z pozytywną energią oraz pozytywnym nastawieniem.

Covey zaleca stałe ćwiczenie „mięśnia proaktywności”,  ponieważ mistrzostwo w tej umiejętności jest kluczem do realizacji pozostałych sześciu nawyków o których wkrótce napiszę.

Jeśli masz uwagi na temat tego tekstu, jeśli czegoś zabrakło to proszę daj mi znać w komentarzach.

Jeśli masz ochotę możesz również posłuchać Genlemana w kawałku Rainy Days.

Kazimierz Janeczko - Lifehacker Polska

Kazimierz Janeczko jest niestrudzonym poszukiwaczem prostych rozwiązań do zawiłych problemów. Jego główne hobby to testowanie dziesiątek aplikacji tygodniowo, dzięki czemu ma wrażenie, że robi coś pożytecznego. Z wykształcenia socjolog, pasjonuje się maszynami liczącymi już od 20 lat. Rodzina stanowi dla niego nieustanne źródło inspiracji co ostatnio przejawia się w niedawno odkrytej pasji do pieczenia ciast. Pracuje w angielskiej firmie produkującej łodzie mieszkalne. Najskuteczniejszym środkiem komunikacji z autorem jest Twitter: @KJaneczko

Print Friendly