18 sposobów na udoskonalenie mowy swojego ciała

2
705

Doskonaląc mowę ciała, poprawiamy komunikację z innymi ludźmi i stajemy się bardziej atrakcyjni. Poprawia się również nasz stan psychiczny.

Brak jednoznacznych porad odnośnie do tego, jak wykorzystywać mowę swojego ciała.
Wszystko zależy od tego, jak chcemy być rozumiani, od naszego otoczenia oraz rozmówców.
Prawdopodobnie będziemy inaczej wykorzystywać język ciała, rozmawiając z przełożonym, a inaczej – rozmawiając z osobą, która wpadła Wam w oko.

18 sposobów na udoskonalenie mowy swojego ciała

Istnieje kilka wspólnych interpretacji mowy ciała oraz sposobów, które najczęściej okazują się skuteczne w celu kontroli nad ciałem. 
Po pierwsze, aby zmienić mowę ciała, trzeba poznać swoje ciało. Zwróć uwagę na to, jak siedzisz, jak stoisz, jak wykorzystujesz swoje ręce i nogi, co robisz, rozmawiając z drugą osobą.
Można potrenować stojąc przed lustrem. Tak – to może wydać się głupie, jednak nikt przecież nie patrzy.
Dzięki temu można lepiej zrozumieć, jak wyglądamy w oczach innych ludzi, i w ten sposób będziemy mieli możliwość trochę poćwiczyć, zanim wyjdziemy na zewnątrz.

Oto jeszcze jedna porada – zamknij oczy i wyobraź sobie, jak podczas rozmowy stoisz albo siedzisz spokojny i pewny siebie. Wyobraź sobie taką wersję siebie, a następnie poćwicz, aby być takim.

Możesz również poobserwować przyjaciół, gwiazdy kina albo kogoś innego, kto, Twoim zdaniem, ma ładne gesty i wykorzystać te osoby jako wzorzec.

Poobserwuj, co te osoby robią, a czego nie robią. Ułóż własną mozaikę z cudzych gestów, a następnie spróbuj je wykorzystać w swoim życiu.

Niektóre z tych porad mogą wydać się nawoływaniem do małpowania. Zauważ jednak, że naśladujesz cudze gesty do czasu, aż nauczysz się czegoś nowego. I pamiętaj – uczucia też mają znaczenie. Jeżeli uśmiechniesz się, poczujesz się osobą szczęśliwą. Jeżeli będziesz siedzieć w pozycji wyprostowanej, poczujesz więcej energii i pewności siebie. Spowalniając ruchy, uspokajasz się.

Tak naprawdę, nasze uczucia zawsze mają związek z zachowaniem i w ten sposób można zwalczać to, co nas niepokoi.

Najpierw można nawet przesadzać. Rozstawić szeroko nogi albo siedzieć przez cały czas w pozycji spiętej. Nie ma w tym nic złego. Ludzie nie patrzą na nas tak często, jak nam się wydaje – myślą raczej o własnych problemach. Aby zrównoważyć swoje ruchy, wystarczy trochę rozerwać się, poćwiczyć oraz poobserwować siebie.

(s-a-m)

1. Nie krzyżuj rąk ani nóg

Prawdopodobnie słyszałeś o tym, że nie należy krzyżować rąk, ponieważ wyglądamy tak, jak gdybyśmy się bronili. To samo dotyczy nóg. Nie zamykaj się, krzyżując ręce i nogi.

2. Nawiązuj kontakt wzrokowy, ale nie należy się gapić

Aby podczas rozmowy z kilkoma osobami zapewnić lepsze zrozumienie, nawiąż z każdym z rozmówców kontakt wzrokowy i upewnij się, że Cię słuchają.
Jeżeli zbyt długo patrzysz na drugą osobę, to może ją odstraszyć. Jeżeli, z kolei, w ogóle nie nawiążesz kontaktu wzrokowego, tym razem Ty przestaniesz czuć się bezpiecznie.

Jeżeli nie patrzyłeś wcześniej na ludzi, a teraz zaczynasz rozumieć konieczność nawiązywania kontaktu wzrokowego, na początku będziesz odczuwać pewne trudności i nieśmiałość, jednak pracując nad tym dalej, szybko się przyzwyczaisz.

3. Nie bój się zajmowania pewnej przestrzeni

Zajmując więcej przestrzeni, na przykład siedząc albo stojąc, wyrzucamy nogi do przodu – to świadczy o pewności siebie oraz o tym, że czujemy się komfortowo.

4. Rozluźnij ramiona

Można spróbować usunąć napięcie, rozluźniając ramiona. Poruszaj nimi na boki i w górę. Odpocznij. Rozluźnij się, ruszając ramionami, a następnie odwiedź je lekko do tyłu.

5. Słuchając drugiej osoby, przytakuj

Przytakując od czasu do czasu, pokazujesz rozmówcy, że go słuchasz. Tylko nie przesadź, chyba że chcesz wyglądać jak dzięcioł Woody Woodpecker.

6. Nie garb się – usiądź prosto

Jednak rozluźnij się, starając się nie spinać.

7. Trochę się schylaj

Jeżeli chcesz pokazać, że to, co mówi druga osoba, jest ciekawe, schyl się trochę w jej kierunku.

Jeżeli chcesz pokazać, że jesteś pewny siebie i czujesz się komfortowo, odchyl się nieco do tyłu.

Z kolei schylając się zbyt nisko, sprawiasz wrażenie człowieka, który potrzebuje wsparcia.

Odchylając się zbytnio do tyłu, wyjdziesz na osobę zadufaną i kompletnie nieobecną.

8. Uśmiechaj się i śmiej

Odbieraj wszystko na luzie, nie traktuj wszystkiego zbyt serio.

Wyluzuj trochę i gdy druga osoba mówi coś zabawnego, uśmiechaj się i śmiej. Ludzie z chęcią Cię wysłuchają, jeżeli wydajesz się im pozytywną osobą. Jednak nie śmiej się pierwszy z własnych żartów – to świadczy o Twoim zdenerwowaniu i potrzebie wsparcia ze strony innych.

Uśmiechnij się, gdy Cię z kimś poznają, jednak nie trzeba przyklejać uśmiechu do twarzy – wyjdziesz na osobę nieszczerą.

9. Nie dotykaj swojej twarzy

To świadczy o zdenerwowaniu i rozprasza rozmówców bądź słuchaczy.

10. Trzymaj głowę wysoko
Nie patrz przez cały czas w dół – to świadczy o braku szczerości i rozkojarzeniu. Podnieś głowę i patrz przed siebie.

11. Zwolnij trochę

Idąc powoli, nie tylko uspokajasz się i stajesz się pewniejszy siebie, lecz także pozbywasz się częściowo stresu. Zwracając się do kogoś, nie skręcaj zbyt szybko tułowia w kierunku tej osoby.

12. Przestań się niepokoić

i unikaj nerwowych ruchów, takich jak ruszanie nogą albo stukanie palcami po biurku. Pozbywaj się powoli tych odruchów albo wypracuj inne.

Krzątanie świadczy o zdenerwowaniu, rozprasza słuchaczy i uniemożliwia precyzyjne streszczenie idei. Uporządkuj swoje ruchy, aby nie przeszkadzać sobie samemu.

Spróbuj rozluźnić się, rób wszystko powoli i kontroluj swoje ruchy oraz gesty.

13. Zamiast nerwowego drapania się po twarzy, potwierdzaj to, o czym mówisz, ruchami rąk

Wykorzystaj ręce do opisywania tego, o czym mówisz. Również argumenty będą w ten sposób bardziej przekonywające. Jednak nie przesadź – zbytna gestykulacja rozprasza słuchaczy. Nie powtarzaj tych samych ruchów – kontroluj je!

14. Odłóż wodę

Nie wolno zostawiać butelki albo szklanki naprzeciwko piersi. Nie wolno, aby cokolwiek zasłaniało Twoje serce, ponieważ słuchaczom będzie wydawać się, że bronisz się przed nimi.

Jeżeli nie ma gdzie przesunąć szklanki, postaw ją na podłodze.

15. Znajdź miejsce, w którym kończą się Twoje plecy

Wielu ludzi, w tym ja (przyp. tłum. – Henrik Erberg), mogliby siedzieć i stać prosto i ładnie, jednak myślą, że plecy kończą się tam, gdzie zaczyna się szyja i dlatego wyciągają szyję do przodu, nie rozumiejąc, że to jest część ich postawy.

Twoje plecy kończą się tam, gdzie zaczyna się głowa. Należy starać się trzymać wyprostowane całe plecy i wtedy postawa będzie rzeczywiście ładna.

16. Nie stój zbyt blisko

Każdy wie, że gdy stoimy zbyt blisko rozmówcy, tamten zaczyna odczuwać zdenerwowanie. Zostawcie ludziom trochę przestrzeni osobistej i nie próbujcie jej zajmować.

17. Lustro
Często gdy mamy z kimś dobre relacje, stajemy się dla drugiej osoby lustrem. Oznacza to, że zapożyczamy do pewnego stopnia cudzą mowę ciała. Aby komunikować się lepiej, można świadomie wykorzystywać efekt lustra. Jeżeli rozmówca schyla się do przodu, możesz również schylić się do przodu. Jeżeli rozmówczyni wyciągnęła rękę, żeby coś wziąć, możesz zrobić to samo. Jednak nie małpuj każdego ruchu, ponieważ w przeciwnym razie przestraszysz drugą osobę.

18. Traktuj wszystko dobrze

I ostatnia rzecz, choć nie mniej ważna – zawsze traktuj wszystko i wszystkich dobrze. Bądź otwarty i spokojny.

Uczucia mogą zmienić mowę ciała i zupełnie ją odmienić. Informacje o tym, jak zmienić uczucia, znajdziesz w artykule 10 ways to change how you feel.

Możesz zmienić mowę swojego ciała, jednak chcesz, aby stałą się czymś naturalnym. A to wymaga czasu, zwłaszcza jeżeli chodzi o trzymanie głowy wysoko. Po prostu ciężko jest to zmienić. Poza tym, próbując zmienić wszystko od razu, poczujesz, że zadanie Cię przerasta.

Pracuj nad kilkoma ćwiczeniami z powyższej listy w ciągu trzech albo czterech tygodni. W tym czasie wejdą Ci w krew i będziesz je wykonywać odruchowo. Jeżeli tak się nie stało, rozpocznij pracę nad kilkoma innymi ćwiczeniami.

[The Positivity Blog]