12 wskazówek, jak uniknąć przejedzenia w noc sylwestrową

0
480

Nawet jeżeli jesteście zdyscyplinowani, pod względem odżywania (może nawet stosujecie jakąś dietę), istnieje ryzyko, że kolejne święta dodadzą Wam dodatkowe parę kilo.

Jedna obfita impreza potrafi zniweczyć cały wysiłek – nie dość, że nagle przybieramy na masie, to jeszcze ciężko jest zmobilizować się, by znowu wybrać się na zajęcia fitnessu.

Mamy tendencję do przejadania się, ponieważ w trakcie imprezy jesteśmy pochłonięci rozmową i jemy bezmyślnie. Poza tym gospodarze imprezy niekoniecznie będą przestrzegali podobnych zasad żywieniowych co my i, co jest wysoce prawdopodobne, przyszykują mnóstwo przepysznych, ale niezdrowych posiłków.

Najbliższa większa impreza już dziś wieczorem, dlatego popatrzcie, co można zrobić, aby nie przejeść się w noc sylwestrową.

12 wskazówek, jak uniknąć przejedzenia w noc sylwestrową

(suneko)

Główna zasada żywieniowa, której przestrzega Leo Babauta, brzmi: „jedz świadomie”.

Świadome jedzenie oznacza po prostu uważne słuchanie wysyłanych przez ciało sygnałów i przeciwstawianie ich sygnałom wysyłanym przez mózg („spróbuj tych słodyczy”, „te frytki muszą być pyszne!”). Oznacza również unikanie sygnałów, mówiących, byśmy jedli więcej, podczas gdy nie jesteśmy głodni oraz byśmy przekąsili w sytuacji, gdy nasz żołądek wcale tego nie wymaga.

Świadome jedzenie to powolne jedzenie, celebracja jedzenia, delektowanie się każdym kęsem, uważanie na to, co wrzucamy do własnego organizmu, rozkoszowanie się, jednak z umiarem.

Przestrzeganie zasad świadomego jedzenia potrafi być uciążliwe, gdy rozmawiamy z przyjaciółmi i rodziną. Dlatego Leo Babauta zapytał swoich znajomych na Google+, co należy zrobić, aby poradzić sobie z przejadaniem się w święta. Otrzymał listę przydatnych porad:

  1. Wsłuchuj się w to, co mówi Twój organizm. Zapytaj siebie: czy odczuwam głód? Czy potrzebuję więcej? Itd.
    Słuchanie swojego ciała, które sygnalizuje, że jest głodne, jest ważną umiejętnością.
    Tłumimy te sygnały i zapominamy o nich za sprawą cukru, soli, tłuszczu, możemy jednak nauczyć się ich na nowo.
  2. Nie idź na imprezę głodny. Zjedz coś zdrowego albo przynajmniej sycącego jeszcze przed wyjściem. W ten sposób jesteś mnie podatny na bezmyślne przegryzanie.
  3. Jedz, dopóki nie poczujesz, że jesteś najedzony w 80%. Zasady tej przestrzegają mieszkańcy Okinawy i to dzięki niej cieszą się dobrym zdrowiem nawet w podeszłym wieku.
  4. Nie zatrzymuj się przy stole. Niech to, co jesz, będzie Twoim świadomym wyborem. Nie powinno na to wpływać fakt, że w tym samym czasie je ktoś inny albo to, że po prostu tak wypada.
  5. Nawiąż rozmowę. Gdy Twoja buzia jest zajęta rozmową, nie możesz jeść.
  6. Gdy wszyscy goście stoją, miej jedną rękę w kieszeni, a w drugiej trzymaj szklankę wody. Jeżeli nie jest to impreza w stylu romańskim, gdzie goście są obsługiwani przez panienki, zasada będzie prosta – nie podnosisz-nie jesz.
  7. Bezwstydnie oszukuj i nie myśl o konsekwencjach. Dwa duże dania na Boże Narodzenie albo w Sylwestra nie złamią Twojego postanowienia odnośnie świadomego odżywiania się, więc nie myśl za dużo i po prostu się ciesz.
  8. Planuj zawczasu. Niech ten plan będzie szczegółowy, np. „zjem porządną porcję protein, trochę skrobi i mnóstwo zielonych warzyw”.
    Mając plan, będziesz mimo wszystko odczuwać ryzyko przejedzenia się, jednak nie poddasz się już tak łatwo pokusie.
    Upewnij się, że masz plan, ZANIM wyjdziesz na imprezę. Nie twórz planu na pusty żołądek.
  9. Złącz swoje dłonie. Twój żołądek jest mniej więcej tej wielkości. Popatrz teraz na talerz i nałóż odpowiednią ilość jedzenia.
  10. Pij dużo wody i jedz p-o-w-o-l-i. Powolne jedzenie pozwoli Ci usłyszeć sygnały ostrzegawcze z brzucha.
  11. Zrezygnuj z dojadania do końca i przestań, gdy poczujesz nasycenie. Od dziecka wpajają nam zasadę, że pozostawianie czegoś na talerzu jest niegrzeczne.
    Co prawda w naszym kręgu kulturowym niespróbowanie czegoś (albo nawet wszystkiego po trochę) jest często traktowane jako faux pas, to jednak możemy elegancko wybrnąć z sytuacji ze słowami „to było pyszne, jednak czuję, że nie dam rady już więcej”. W razie konieczności można to powtórzyć aż gospodarze ustąpią.
  12. Gdy napełnisz usta, przeżuj jedzenie 15 razy. To bardzo spowolni Twoje tempo.

[12 Tips For Beating the Social Overeating Habit]