12 przebiegłych sposobów, jakich ludzie używają do manipulacji

2
1574
Moduł sprawdzania pisowni OrphusWidzisz błąd na stronie? Zaznacz i kliknij Ctrl+Enter
12 przebiegłych sposobów, jakich ludzie używają do manipulacji

Jest to smutna prawda, ale jeżeli dasz ludziom szansę, to będą tobą manipulować. Ponieważ wiedza jest najlepszym sposobem obrony, przedstawiamy dwanaście technik, które ludzie mogą wykorzystać przeciwko tobie.

12  przebiegłych sposobów, jakich ludzie używają do manipulacji

(Zdjęcie)

 

1. Wybranie momentu, gdy nie masz czasu i jesteś skupiony na czymś innym.

Ktoś celowo przekonuje cię do zobowiązania się do czegoś akurat wtedy, kiedy spieszysz się lub jesteś psychicznie zmęczony (w innej sytuacji byś im odmówił).

Przykład:

Kiedy wychodzisz z biura o 17 w piątek kolega z pracy pyta, czy w następnym tygodniu mógłbyś zająć się sprawą X, Y i Z, gdy on akurat będzie miał wolne. Od razu się zgadzasz. „Wyślij mi maila ze szczegółami.” W poniedziałek rano odkrywasz, że sprawy X, Y i Z są dosyć czasochłonne i żałujesz, ze się na to wszystko zgodziłeś.

2. Zła interpretacja faktów wynikająca z  ogólnie przyjętych przekonań.

Zdarza się, że ktoś twierdzi, że dana informacja jest sprawdzona tylko dlatego, że jest zgodna z ogólnie przyjętymi przekonaniami.

Przykład:

„Nie musisz mi wierzyć, ale 9 na 10 lekarzy twierdzi, że pigułka na odchudzanie XYZ jest bezpieczna.”

3. Używanie skomplikowanych słów do opisania prostych rzeczy.

Skomplikowany żargon i utajenie są taktykami używanymi zwłaszcza w światowym biznesie najnowszych technologii do onieśmielenia kogoś na tyle, by zgodził się z czymś, czego do końca nie rozumie.

Przykład:

„Nasza dynamiczna macierz przepływowa wykorzystuje niezrównany protokół oporu na wypadek przestoju.”

4. Wykorzystywanie swojej pozycji władzy.

Bardziej prawdopodobne jest, że dasz się do czegoś przekonać, jeżeli namawia cię osoba, którą lubisz lub która jest dla ciebie autorytetem.

Przykład:

Policjant zwraca się do ciebie „Mam prawo przeszukać teraz pańskie mieszkanie.” A ponieważ jest policjantem, wierzymy, że mówi prawdę (mimo,  że nie okazał nakazu przeszukania).

Zobacz także:

5. Złożenie niedorzecznej propozycji jako pierwszej.

Zdarza się, że ktoś złoży najpierw prośbę zupełnie wygórowaną, a ty najprawdopodobniej mu odmówisz. Wtedy tamta osoba będzie wyglądała na rozczarowaną i poprosi o coś mniej niedorzecznego.

Przykład:

„Czy mógłby pan ofiarować na ten cel 100 złotych?”

„Nie stać mnie na to.”

„To w takim razie może mógłby pan ofiarować 5 złotych?”

6. Wyciąganie wniosków słabo powiązanych z tematem.

Ktoś próbuje cię przekonać do czegoś, wyciągając wniosek mało związany z informacją, której ci udzielił.

Przykład:

„To jedzenie dla dzieci jest wzbogacone w witaminy i minerały. Jest bardzo zdrowe. Jeżeli nadal kupujesz inne jedzenie dla swojego dziecka, to zaniedbujesz jego zdrowie.”

7. Stwarzanie iluzji niedoboru.

Kiedy dany produkt się kończy, to musi być na niego ogromny popyt. Często takie wrażenie jest tworzone przez producenta produktu.  Produkty (tak jak i szanse) wydają się atrakcyjniejsze, gdy dostęp do nich jest ograniczony.

Przykład:

„Tylko dziś – wyprzedaż! Ostatnie sztuki! Kup, zanim wszystko sprzedamy!”

8. Podkolorowanie rzeczywistości.

Rozmówca sprawia, że zgadzasz się na coś dalekiego od ideału dzięki temu, że przedstawiono ci to jako odrobinę lepsze, niż jest naprawdę.

Przykład:

„Stolik będzie gotowy za 5 minut.” Brzmi to lepiej, niż gdyby miał być gotowy za kwadrans.

9. Zmiana tematu.

Rozmówca kieruje Twoją uwagę na inny temat (lekko odbiegający od tematu waszej rozmowy) po to, aby przekonać cię do swojego zdania.

Przykład:

„Uważasz więc, że energia odnawialna nie jest teraz priorytetem przy obecnym stanie naszej gospodarki. Wszyscy wiemy o katastrofie w Zatoce Meksykańskiej w 2010 roku. Czy tego właśnie chcesz? Chcesz, żeby niewinne stworzenia morskie były pokryte ropą naftową? Jak tak to proszę, głosuj przeciwko ustawie o energii odnawialnej.”

10. Przesłanki świadczące o winie.

Czasem pytanie lub stwierdzenie zawiera automatyczne założenie, że ktoś jest winny.

Przykład:

„Widziałem siniaki na plecach twojego syna. Od kiedy uważasz, że dawanie klapsów z całej siły jest dobre?”

11. Stwarzanie sytuacji stresowej i podsuwanie rozwiązania dla niej.

Ktoś gra na twoich emocjach i subtelnie powoduje w Tobie uczucie strachu, a kiedy zaczynasz już myśleć nad rozwiązaniem problemu, rozmówca sam ci je przedstawia.

Przykład:

„Twoje wyniki ostatnio się obniżyły, a dyrektor generalny zaproponował mi, żebym miał oko na wszystkich pracowników, którzy nie radzą sobie z pracą. Nie martw się, nie mam zamiaru nadzorować cię teraz, ale chciałbym, abyś pokazał, na co cię stać. Może mógłbyś popracować w tę sobotę, aby poprawić swoje wyniki?

12. Zaczynanie od drobniejszych rzeczy i stopniowe namawianie na coś więcej.

Ktoś prosi cię o coś małego i gdy to otrzymuje, zapyta o coś większego. A potem pewnie o coś jeszcze większego.

Przykład:

Syn: „Mamo, mogę spotkać się z Anthonym na godzinkę?”

Mama: „Oczywiście, że tak.”

Syn: „Przed chwilą zadzwoniłem do Anthony’ego. Idzie do kina, mogę z nim iść””

Mama: „Możesz.”

Syn: „Mam tylko 5 złotych, pożyczysz mi trochę kasy na bilet do kina?”

Syn: „Możesz nas podwieźć do kina?”

Syn: „Możesz nas potem odebrać?”

A czy Wy dajecie sobą manipulować?

[via]

  • Gizmo

    Jest prosta metoda obrony:
    – Licz się z tym że 2ga osoba może kłamać – cokolwiek by nie mówiła
    – Masz zawczasu pewne założenia i postępujesz wg nich

  • Sinnel

    Niestety tak, staram się być dobry dla ludzi, przez co jestem niezwykle naiwny. ._.