11 pewnych sposobów na usprawnienie swoich umiejętności zarządzania czasem

7
2074
Moduł sprawdzania pisowni OrphusWidzisz błąd na stronie? Zaznacz i kliknij Ctrl+Enter
11 pewnych sposobów na usprawnienie swoich umiejętności zarządzania czasem

Zarządzanie czasem jest jedną z tych umiejętności, które nabywamy z konieczności. Problem w tym, że powoduje to częstokroć utrwalanie złych nawyków. Nawyk może być zresztą dobry, ale niewłaściwie wykorzystywany. I przez to buksujemy, marnując drzemiący w nawyku potencjał.

Poświęcenie odrobiny czasu na przeczytanie tekstu o prawidłowych nawykach zarządzania czasem może przynieść znakomite owoce i oto niektóre przykłady:

  • Wyeliminowanie prokrastynacji i unikania ważnych spraw;
  • Łatwiejsze, szybsze dokonywanie oceny swojej pracy oraz zdolności;
  • Mniejszy stres z powodu terminów;
  • Większa produktywność;
  • Więcej czasu na odpoczynek itd.;
  • (Oczywiste) Wzrost ilości czasu, którym zaczynamy dysponować.

Zarządzanie czasem jest umiejętnością, której rozwijanie i doprowadzanie do perfekcji wymaga … czasu i przez to różni się od innych nawyków. Najlepszą decyzją jest wypróbowanie różnych podejść, aż w końcu coś w naszym mózgu się przełączy i wejdzie w nawyk.

Poznaj kilka wskazówek wartych przeanalizowania.

11 pewnych sposobów na usprawnienie swoich umiejętności zarządzania czasem(Design Sponge)

1. Robienie list

Spisuj wszystko, co tylko się da. Jeżeli nie nosisz jeszcze plannera albo notatnika, zacznij to robić. Wystarczy nawet prosty mały zeszyt w linie.

2. Wykorzystywanie „okresu wyłączenia”

Jest to czas, który przeznaczasz na spacery, prowadzenie samochodu, branie prysznica itd. Pomyśl wtedy, jakie są Twoje cele na dziś i na następny dzień. Które z nich są najważniejsze? Kwestią kluczową jest właściwe rozstawienie priorytetów.

3. Nagradzanie siebie

Za każdym razem, gdy coś osiągasz (zwłaszcza coś ważnego), upewnij się, że spotkała Cię za to nagroda.

Przykładowo niezwykle płodny pisarz Anthony Burgess, autor słynnej książki „A Clockwork Orange”, wyznaczył sobie cel: pisać 1000 słów dziennie.
Za każdym razem, gdy go osiągał, wypijał szklankę Martini Dry i kończył swój dzień pracy.

Stąd wzięła się nazwa – metoda Martini (Martini Method)

4. Skupiaj się na jednej rzeczy

Ludzki umysł działa o wiele lepiej, gdy jest skoncentrowany na konkretnym zadaniu. Większość naukowców potwierdza, że multitasking (wielozadaniowość) zabija produktywność.

Skupiaj się na jednej rzeczy i doprowadzaj ją do końca. Nie przeskakuj z zadania na zadanie. Niekiedy wielozadaniowość wydaje się bardziej efektywną drogą, jednak to nieprawda.

5. Unikanie za wszelką cenę prokrastynacji

Jeżeli zależy Ci na większej produktywności i oszczędności czasu, za wszelką cenę unikaj prokrastynacji.
Jest to najbardziej niebezpieczny zabójca wydajności.

6. Wyznaczanie sobie terminów

Nikt nie lubi naglących terminów. Powodują stres, zdenerwowanie i niepokój.

Gwarantowanym sposobem na złagodzenie tego stresu jest wyznaczanie sobie nieprzekraczalnych terminów.
Należy być w stosunku do siebie realistycznym, lecz wymagającym.

Rzuć sobie wyzwanie i, w odniesieniu do punktu 3., wynagradzaj siebie, gdy już sobie z nim poradzisz. Zaoszczędzi to Twój czas i uczyni Cię na dłuższą metę człowiekiem bardziej produktywnym. Poza tym zyskasz dodatkowy czas i brak kar, które Cię spotykają w przypadku braku wyznaczonych terminów końcowych.

Wyznacz sobie jakąś karę za niedotrzymanie terminu.

7. Delegowanie obowiązków

Z reguły ludzie rzadko biorą na siebie więcej, niż są w stanie udźwignąć. Przecenianie swoich możliwości, mimo że niekoniecznie jest złe, często powoduje niezwykły stres i jeszcze więcej pracy.

Aby uniknąć tego zbędnego stresu, nie miej wyrzutów sumienia i deleguj obowiązki.

8. Wyznaczanie celów długofalowych

W wirze codziennych spraw można stracić z widoku swoje cele. Prowadzenie terminarza pomoże Ci przewidzieć cele długofalowe i zracjonalizować bieżące zadania.

Za każdym razem, gdy przyłapujesz się na myśli „Dlaczego jeszcze to robię? Mogę być w domu i oglądać serial”, po prostu zajrzyj do swojego terminarza. Przypomni Ci o długu hipotecznym albo uzbieranie pieniędzy na czesne dla Twoich dzieci. Przeglądaj swój terminarz z celami długofalowymi, dbając o to, aby zawsze były aktualne.

9. Zacznij używać programu w rodzaju RescueTime

RescueTime jest lekką darmową aplikacją, która starannie zapisuje czas, który spędzamy przed komputerem. Co więcej, następnie przygotowuje na tej podstawie wykresy i wysyła drogą mailową.

„2 minutki”, które poświęcasz na sprawdzenie wiadomości na Facebooku albo przejrzenie najnowszych demotywatorów niezwykle mocno wpływają na Twoją produktywność.

RescueTime pozwala nam zobaczyć, na co przeznaczamy swój czas i otrzymywać drogą mailową raport tygodniowy.

10. Działanie w zespole

Ta porada działa ręka w rękę z zasadą nr 7.

Mimo że dzielenie się odpowiedzialnością może niektórym wydawać się przerażające, jest to nieodzowne w przypadku, jeśli chcemy zwiększyć produktywność zespołu, w którym działamy.

Upewnij się, że cele zespołu są jasne i każdy wie, kto odpowiada za poszczególne zadania. Zadbaj o dobrą komunikację. Niech każdy wykonuje zadanie, z którym najlepiej sobie poradzi – dzięki temu zaczniecie szybciej doprowadzać sprawy do końca.

11. Pilnowanie się, aby uniknąć wypalenia

Wypalenie zawodowe ma miejsce, gdy Twoje ciało i umysł przestają sobie radzić z powierzonymi im zadaniami.

Nie zmuszaj siebie do wykonywania rzeczy niemożliwych. Przeznaczaj czas na ważne zadania, jednak zawsze pozostawiaj chwilę na odpoczynek i relaksację. Przejrzyj swoje ostatnie dokonania i upewnij się, że czujesz się dobrze.

Przegląd i chwila refleksji są najlepszymi sposobami na uzyskanie wiary w siebie, z kolei większa wiara w siebie oznacza większą wydajność.

[via]